Európske automobilky drví lacná konkurencia z Číny. Ak nepríde plán B, nastane zemetrasenie

Európsky automobilový priemysel sa musí reštartovať. Tradiční giganti ako Volkswagen, Renault a Stellantis začínajú hľadať nekonvenčné stratégie, aby čelili rastúcej konkurencii z Číny a spoločnosti Tesla na trhu elektrických vozidiel. Odvekí rivali dokonca uvažujú o spolupráci na vývoji lacnejších elektromobilov, aby si udržali konkurencieschopnosť. Vo svojej analýze to konštatuje agentúra Bloomberg. Na jej závery upozornila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).

22.02.2024 13:48
BYD na IAA Mobility - 2023 Foto:
BYD na IAA Mobility - 2023
debata (2)

V dôsledku súčasnej situácie diskutujú automotive topmanažéri o projektoch spoločného vývoja, zdieľania zdrojov a združovania podnikov naprieč Európou. Najbližšie mesiace budú pritom podľa agentúry pre celý sektor kľúčové.

Namiesto toho, aby elektrické autá naďalej vytláčali z trhu vozidlá so spaľovacím pohonom, ich predaj by mal rásť najpomalším tempom za posledných päť rokov. Neočakávané spomalenie dynamiky pritom zosilňuje konkurenčný tlak.

farmári Čítajte viac Nahnevaný farmár z protestov opisuje, aký vidí rozdiel medzi komunizmom a Bruselom

V roku 2025 nadobudnú v Európskej únii účinnosť prísnejšie pravidlá týkajúce sa emisií, čo znamená, že výrobcovia budú musieť predávať viac áut na batériový pohon alebo čeliť vysokým pokutám. Ako pripomína Boomberg, kým teda neustále rastie tlak na európskych výrobcov v súvislosti s predajom elektromobilov, do celého procesu vstupujú čínski výrobcovia podporovaní štátom s modelmi, ktoré sú často lepšie a lacnejšie.

„Ak Európania neprídu s fungujúcim plánom B, riskujú zemetrasenie v priemysle, ktorý zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a tvorí 7 % ekonomiky Európskej únie," konštatuje agentúra. Pokiaľ sa im nepodarí dostať stratégie späť na správnu cestu, európski výrobcovia riskujú ďalšie zaostávanie.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #elektromobil