Slováci presadajú z malých do obrovských áut. Prečo rastie popularita SUV vozidiel

Aj keď vlaňajšok nepatril v predaji áut k rekordným rokom, miláčikom Slovákov sa opäť stali „esúvéčka“. Národná láska k tomuto segmentu vozidiel z roka na rok rastie.

19.01.2024 05:00
debata (141)
Škoda ukázala, ako sa vyrába nový Superb v Bratislave
Video
Zdroj: TV Pravda

Kým v roku 2018 bol podiel vozidiel typu SUV na registrovaných vozidlách len 28 percent, vlani to bolo už viac ako 52 percent. Ukazujú to najnovšie dáta Zväzu automobilového priemyslu (ZAP). V praxi to znamená, že každé druhé registrované vozidlo bolo práve zo segmentu SUV, ktorého skratka znamená Sport Utility Vehicle, čo je v preklade športové úžitkové vozidlo.

Na Slovensku je približne 2,7 milióna osobných vozidiel. Ak si chceme udržať ako-tak dobrý vek vozového parku, potrebujeme predaj nových vozidiel dostať na 100-tisíc nových áut za rok, komentoval najnovšie čísla predaja vozidiel na Slovensku za minulý rok výkonný viceprezident ZAP Pavol Prepiak.

Výroba Škoda Superb Čítajte viac Slovenský motor rastu šliape naplno: v ohrození sú desaťtisíce miest, predáci tvrdia, že situácia je alarmujúca

Priemerný vek vozidla je pritom na Slovensku 14,3 roka, pričom priemer v únii je rovných 12 rokov. Vlani registrácia nových osobných áut stúpla o takmer 12 percent na 88-tisíc vozidiel. Na porovnanie: je to o viac ako 13-tisíc vozidiel menej ako v roku 2019, keď sa registroval rekordný počet nových áut.

V registrácii vozidiel dominujú tri segmenty. Najvýraznejšie zastúpenie majú SUV vozidlá, ktorých podiel dosiahol vlani viac ako 52 percent všetkých registrovaných vozidiel. Minulý rok sa ich registrovalo skoro 46-tisíc, čo je medziročný nárast o 2,4 percenta. Segment C, čo sú vozidlá v nižšej strednej triede, medziročne narástol o skoro dve percentá na viac ako 20-tisíc vozidiel. Naopak, registrácia malých vozidiel medziročne klesla až o tri percentá, čím dosiahla úroveň skoro 11-tisíc vozidiel. Aj z týchto dát je pekne vidieť, že Slováci presadajú zo segmentu malých vozidiel do mohutnejších SUV.

Vyšší záujem ľudí o väčšie autá potvrdzujú aj samotní predajcovia. „Obľuba SUV modelov u zákazníkov značky Škoda v posledných rokoch kontinuálne rastie, a to najmä z dôvodu väčšej praktickosti tejto karosárskej verzie,“ tvrdí pre Pravdu Zuzana Kubíková zo spoločnosti Škoda Auto Slovensko. Výhodou týchto vozidiel je podľa nej to, že sa jednak do nich pohodlnejšie nastupuje a je z nich aj lepší výhľad.

Škoda Karoq - 2022 Čítajte viac Toyota verzus Škoda: Toto je 15 najpredávanejších SUV na Slovensku v roku 2023

Láka väčší pocit bezpečia

Väčší subjektívny pocit bezpečia, pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie z vozidla, lepší výhľad na cestu z miesta vodiča či lepšia cenová dostupnosť. SUV vozidlá sú tiež vyššie v porovnaní so sedanmi alebo hatchbackmi, čo poskytuje vodičom lepšiu viditeľnosť. To sú hlavné prednosti SUV vozidiel, preto si ich ľudia kupujú v čoraz väčšej miere. Automobilový predák Prepiak tiež vyzdvihuje viacúčelovosť karosérie a možnosť naložiť cez zadné piate dvere aj väčší náklad. V neposlednom rade je to podľa neho tiež vyššie umiestnený podvozok (vyššia priechodnosť) a konštrukčne tuhšie zavesenie kolies, ktoré zvládnu bez poškodenia vozidla aj horší stav ciest. „To sú dnes už takmer všetky na Slovensku,“ hovorí pre Pravdu.

Vzhľadom na väčšie rozmery a hmotnosť SUV vozidiel majú pri niektorých typoch kolízií s menšími vozidlami prevahu. Pasažieri môžu mať vo väčších vozidlách a pri určitých typoch nárazov nižšie riziko zranení. Jednoducho povedané, SUV sú takpovediac „sebecké“ v tom, že svoju posádku chránia vynikajúco, ale na úkor pasažierov v ostatných autách. SUV tak majú tendenciu byť nebezpečnejšie pre ostatných účastníkov cestnej premávky – cyklistov, chodcov alebo spomínané ostatné autá.

Aj dostupnejšia cena určite zohráva úlohu, prečo ich ľudia viac obľubujú. Z dát automobilového zväzu vyplýva, že v roku 2023 dominoval predajom na Slovensku v segmente SUV a crossover model Kia Sportage. Predalo sa ich skoro 2 800 kusov. V závislosti od výbavy sa jeho cena pohybuje od takmer 25-tisíc eur až do vyše 41-tisíc eur.

V tom istom roku bola dvojka v predajoch model Škoda Kamiq, ktorých sa predalo skoro 2 500 kusov. Cena takéhoto vozidla sa v závislosti od výbavy pohybuje od vyše 18-tisíc až do vyše 27-tisíc eur. „Podiel našich SUV modelov tvorí 38 percent z celkových predajov značky Škoda, pričom v roku 2023 bolo registrovaných o 1 436 vozidiel Škoda s karosériou typu SUV viac než v predchádzajúcom roku 2022,“ opisuje situáciu Kubíková. V obľúbenosti SUV modelov zákazníkov Škody nasleduje model Karoq s predajom na úrovni 2 192 vozidiel, potom model Kodiaq s 1 564 predanými vozidlami a SUV portfólio značky Škoda uzatvára 100-percentné elektrické SUV model Enyaq, ktorých sa predalo 382 kusov.

Ešte predvlani bola dvojkou v predajoch Hyundai Tucson, vlani obsadil tretiu priečku z predaných viac ako 2 300 kusov. Jeho cena je od skoro 27-tisíc až do vyše 40-tisíc eur. Medzi najpredávanejšie vozidlá v tomto segmente sa dostal aj model Korando od juhokórejskej automobilky SsangYong. Predávajú sa v rozmedzí od takmer 21-tisíc až do vyše 28-tisíc eur. Vlani sa ich na Slovensku predalo takmer tisíc kusov.

Obľúbené, ale špinavé

Nárast popularity SUV vozidiel je však zlou správou pre životné prostredie. Je to hlavne pre mohutnosť takýchto áut. Ich väčšie rozmery a hmotnosť zvyčajne vedú k vyššej spotrebe paliva a väčšej emisii skleníkových plynov. V priemere toto vozidlo spotrebuje o 20 percent viac paliva v porovnaní s priemerným vozidlom strednej triedy. Často tiež disponujú väčšími motormi, aby zvládli výkon na svoje rozmery, čo prispieva k vyšším emisiám.

Okrem toho výrobný proces SUV vozidiel si vyžaduje viac zdrojov, teda viac surovín a energie, v porovnaní s menšími vozidlami. SUV vozidlá sú často postavené na väčších konštrukciách, čo znamená, že je potrebné viac ocele, hliníka a ďalších materiálov. Ťažba a spracovanie týchto materiálov môže mať významný negatívny vplyv na životné prostredie, vrátane odlesňovania, ničenia prírodných biotopov a zvyšovania emisií oxidu uhličitého. V dôsledku týchto faktorov masívne využívanie SUV vozidiel môže výrazne prispieť k znečisťovaniu ovzdušia a k zmene klímy.

V neposlednom rade majú väčšie autá aj vplyv na kvalitu života v meste. Pre ich veľké rozmery môžu mestá uprednostňovať širšie cesty či väčšie parkovacie miesta na úkor zelených plôch. Dochádza tak k tvorbe takzvaných mestských tepelných ostrovov. Sú to oblasti v meste, ktoré vykazujú značne vyššie teploty v porovnaní s okolím. Niektoré svetové metropoly už napríklad proti SUV vozidlám zasiahli. Starostka Paríža Anne Hidalgová navrhla strojnásobenie sadzieb za parkovanie pre SUV v centre Paríža na 18 eur za hodinu a 12 eur za hodinu pre zvyšok mesta.

V roku 2022 bolo na cestách až 300 miliónov vozidiel v segmente SUV. Spolu mali na svedomí približne miliardu ton emisií oxidu uhličitého. Ak by všetky SUV na svete boli krajinou, tak by sa s prehľadom umiestnili v rebríčku desiatich najvyšších znečisťovateľov. Vo svojej štúdii na to upozornila Medzinárodná agentúra pre energiu.

Rastúci počet SUV vozidiel na Slovensku spolu s nízkym predajom elektromobilov majú za následok, že si Slovensko neplní svoje záväzky pri znižovaní oxidu uhličitého z nových áut. Horšie na tom je už len Estónsko. Automobilový zväz upozorňuje na to, že hoci automobilky v prechode na elektrické vozidlá pokračujú, Slovensko sa prepadlo na posledné miesto v registrácii elektromobilov. Posledné údaje za november 2023 ukazujú, že na Slovensku bolo registrovaných len 2,6 elektrických vozidiel, pričom priemer v EÚ bol 14,2 percenta.

© Autorské práva vyhradené

141 debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #životné prostredie #SUV #emisie