Top investície roku 2023. Aké firmy otriasli slovenským trhom?

Svet prechádza na bezuhlíkovú ekonomiku a významné zmeny sú viditeľné aj na Slovensku. Pozitívnou správou je, že aj v roku 2023 prichádzali na Slovensko zahraničné investície. Mnohé boli práve z oblasti nového priemyslu, ktorý vzniká v dôsledku zelenej transformácie.

26.12.2023 05:00
MH   Gotion 22.11.2023-7 Foto:
Podpis Memoranda o porozumení medzi vládou SR a spoločnosťou Gotion InoBat Batteries (GIB) pri výstavbe továrne na batérie v Šuranoch.
debata (6)
Ministerka Saková: Porsche na Považí investuje 300 miliónov eur
Video
Zdroj: TASR

Po vlaňajšej megainvestícii automobilky Volvo pri Košiciach dostalo Slovensko v tomto roku ďalšiu. Tentoraz v Šuranoch neďaleko Nitry vyrastie nová baterkáreň. Výroba batérií je pre slovenskú ekonomiku kľúčová, keďže je z veľkej časti tvorená prevažne automobilovým priemyslom. Ten prechádza významnými zmenami v súvislosti s prechodom na elektrické vozidlá.

Na Slovensku však postupne rastie nový pilier priemyslu. Čoraz viac zahraničných firiem tu totiž bude vyrábať tepelné čerpadlá či komponenty pre ne. Napríklad nemecká spoločnosť Vaillant postaví už štvrtý slovenský závod. Časom bude firma vo všetkých svojich slovenských fabrikách zamestnávať až 4 000 ľudí.

SR premiér Fico ministerstvá návšteva MF Kamenický BAX Čítajte viac Slovensku hrozí blamáž a škody v stovkách miliónov eur. Kľúčovú reformu môžu zvrátiť

Analytici Slovenskej sporiteľne vo svojom zhrnutí roka informujú, že všetky tieto investície posúvajú Slovensko správnym smerom v oblasti zelenej transformácie a vytvárajú predpoklady na zvládnutie zmeny, ktorú naše hospodárstvo čaká.

Denník Pravda zosumarizoval najzásadnejšie investície zahraničných firiem na Slovensku v tomto roku.

1. Masívna čínska investícia do baterkárne

Hlavnou udalosťou uplynulého roka v našej ekonomike bola ohlásená investícia do novej baterkárne. Dlho sa hovorilo o tom, že v Šuranoch pri Nitre postaví baterkáreň nemecký Volkswagen, napokon to však bude čínska spoločnosť Gotion v konzorciu so slovenskou firmou InoBat. Výstavba sa začne už budúci rok, na plný výkon by mala fabrika bežať o dva roky neskôr. Továreň by mala stáť na 65 hektároch a vytvorí 1 500 pracovných miest. V prvom štádiu by mala dosiahnuť kapacitu 20 gigawathodín (GWh), pričom jej plný výkon bude 40 GWh. Kapacita jednej gigawathodiny by dokázala zabezpečiť výrobu batérií do vyše 10-tisíc elektromobilov.

Celková suma investície nie je známa, ale na základe iných oznámených zahraničných projektov odhaduje analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák investíciu vo výške 1,5 až 2 miliardy eur v prvej fáze s potenciálom nárastu až na 4 až 5 miliárd po konečnom rozšírení. Táto investícia je určite dobrou správou pre slovenský automobilový priemysel, ktorý prechádza na výrobu vozidiel s elektrickým pohonom a batéria tvorí podstatnú časť jeho nákladov. Slovenská vláda sľúbila investorom dotácie, vyrovnanie pozemkov, prípravu stavebných parciel a pripojenie k elektrickej si­eti.

2. Porsche sa na Považí nafúkne

Nemecká spoločnosť Porsche preinvestuje na Slovensku ďalších 300 miliónov eur a vytvorí stovky nových pracovných miest. Bude to už tretia fáza investície na Slovensku a celkovo by mohla preinvestovať až miliardu eur.

Porsche v Hornej Strede medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom pôsobí už dlhšie. Najskôr chceli vyrábať karosérie, ale avizovali zmenu výrobného plánu s tým, že budú vyrábať batériové moduly. Najskôr tam za 12 miliónov eur postavili vývojové centrum pre robotizáciu a automatizáciu. Porsche tak nebude batérie pri Váhu len montovať, ale bude zamestnávať aj desiatky inžinierov, ktorí pracujú už dnes v spomínanom výskumno-vývojovom centre.

Vo februári 2024 začne v druhej fáze s výstavbou ďalších hál pre výrobu batériových modulov druhej generácie. O rok neskôr, teda v roku 2025, sa spustí výroba batérií pre vozidlo Porsche Cayenne, ktoré je vyrábané v bratislavskom závode Volkswagenu.

3. Rozmach tepelných čerpadiel

Svetový výrobca kotlov a chladení Vaillant v lete ohlásil, že chce v Palárikove vybudovať nový závod pre 850 pracovníkov. Bude to už jeho štvrtý závod na Slovensku. Investícia sa šplhá do výšky 130 miliónov eur. Stavať chce začať už budúci rok a výroba by sa mohla rozbehnúť v roku 2026. Firma Vaillant si tak ešte viac upevňuje pozíciu jedného z najväčších zahraničných investorov v slovenskom priemysle.

Nový megazávod na výrobu tepelných čerpadiel rozbehla spoločnosť aj v Senici. Nová továreň stála Nemcov 120 miliónov eur a hľadali tam stovky nových pracovníkov na výrobu tepelných čerpadiel. Výroba sa začala od jesene tohto roka. Továreň využíva elektrickú energiu väčšinou z obnoviteľných zdrojov a je vykurovaná tepelnými čerpadlami. V tomto závode skupina Vaillant vyrába tepelné čerpadlá vzduch/voda, ktoré môžu výrazne prispieť k zníženiu emisií v stavebníctve. Bude nastavený na ročnú produkciu 250-tisíc tepelných čerpadiel a zásobovať bude rôzne trhy skupiny Vaillant.

Firma investuje aj do svojho závodu v Skalici. Osem miliónov eur v tomto roku išlo do rozširovania produkcie v podobe tretej linky na výrobu interiérových jednotiek tepelných čerpadiel, do nového projektu fotovoltických panelov a do modifikácie budovy logistického centra na sklad komponentov. Ďalší závod má spoločnosť v Trenčianskych Stankovciach, ktorý pre celú skupinu vyrába moduly pre závesné kotly.

4. Investícia do hladovej doliny

Nemecká skupina Winkelmann Group investuje do jedného z najmenej rozvinutých regiónov na Slovensku. V Rimavskej Sobote plánuje postaviť závod zameraný na výrobu zásobníkov teplej vody najmä pre tepelné čerpadlá. Investovať chce až 110 miliónov eur a vzniknúť by malo 450 nových pracovných miest. Spustenie výroby plánuje spoločnosť na začiatok roka 2025. Pri ohlásení investície rezort hospodárstva avizoval, že investor prichádza do regiónu s najvyššou mierou nezamestnanosti na úrovni viac ako 13 percent.

Podľa nedávnych vyjadrení ministerky hospodárstva Denisy Sakovej (Hlas) sa celá investícia komplikuje a vedú s investorom náročné rokovania. Na sociálnej sieti informovala, že sa snažia dobehnúť míľniky, ktoré predchádzajúca vláda zanedbávala. Skupina Winkelmann Group začala v roku 1898 ako rodinná firma. V súčasnosti má výrobné závody na spracovania kovov a tvarovania plechov pre rôzne priemyselné využitia napríklad v Nemecku, Poľsku, Turecku, Čine, USA a Mexiku. Celosvetovo zamestnáva približne 4 000 pracovníkov.

5. Stiebel Eltron v Poprade

Začiatkom mája nemecká spoločnosť Stiebel Eltron otvorila v Poprade novú výrobnú halu. Dopyt po čerpadlách bol taký veľký, že sa rozhodli investovať do rozšírenia výrobných závodov. „V roku 2022 sme vyprodukovali 80-tisíc tepelných čerpadiel. Do roku 2027 chceme toto číslo zvýšiť na 250-tisíc,“ povedal v polovici mája konateľ spoločnosti Stiebel Eltron Slovakia Michael Görlich.

Celková investícia dosiahne vyše 26 miliónov eur. V nasledujúcich dvoch rokoch pribudne vďaka tomu sto nových pracovných miest. Štát jej pridelil finančnú injekciu vo výške 4,5 milióna eur. Vláda schválila pomoc vo forme úľavy na dani z príjmov.

Tržby spoločnosti rastú z roka na rok. Ešte v roku 2017 ich mali na úrovni skoro 27 miliónov eur. V roku 2021 už atakovali 40 miliónov eur a v roku 2022 dosiahli vyše 52 miliónov eur. Zisk mali vlani na úrovni vyše 581-tisíc eur. V súčasnosti závod zamestnáva vyše 500 ľudí, do konca roka 2024 očakávajú nárast približne až na 600.

6. Schaeffler investuje na Kysuciach

Nemecký dodávateľ komponentov pre automobilový priemysel, ktorý na Slovensku zamestnáva takmer 4 300 ľudí, do svojho nového vývojového centra v Kysuckom Novom Meste vložil 20 miliónov eur. Spoločnosť od investície očakáva najmä posilnenie špecializácie na komponenty pre elektromobily. Na vývoji pracuje 350 ľudí. Spoločnosť plánuje do roku 2025 zvýšiť počet vývojárov, ktorí tu budú pracovať na budúcnosti mobility, na 500.

Nemecká spoločnosť, ktorá začala na Kysuciach s vývojom komponentov a systémov pre oblasť e-mobility už v roku 2019, pritom nevyvíja produkty iba pre elektromobily. Stále sa orientuje aj na vozidlá so spaľovacími motormi. Inžinieri sa však podľa vedúceho výskumu začínajú čoraz viac zameriavať na batériové vozidlá. Zároveň platí, že značná časť vyrábaných komponentov sa začína prispôsobovať práve segmentu elektromobility. Slovensko tak v tomto segmente čaká v najbližšom čase výrazný posun.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #investície #firmy