Šéf Toyoty na Slovensku vysvetľuje, prečo až tak neveria iba elektromobilom a kedy dodajú na trh relatívne lacný model

Veríme nielen batériám, ale aj vodíku či syntetickým palivám, hovorí šéf slovenského zastúpenia najväčšej svetovej automobilky Toyota Milan Kočka. Ako sa na čínsku konkurenciu lacných elektromobilov pozerá japonská automobilka Toyota? A ako ďaleko je s vodíkovou technológiou a kedy predstaví prvý cenovo príťažlivý elektromobil pre nižšiu alebo strednú triedu?

25.09.2023 05:00
Milan Kočka - riaditeľ spoločnosti Toyota... Foto:
Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia.
debata (26)

„Už teraz vieme, že ľudia oveľa skôr presadnú do elektromobilu, keď majú predchádzajúcu skúsenosť s hybridom alebo plug-in hybridom. S touto lojalitou u nás počítame,“ hovorí Milan Kočka.

Pozrite si policajné autá Toyota RAV4 PHEV v novom dizajne
Video
Prvých 25 vozidiel Toyota RAV4 PHEV (plug-in hybrid) financovaných z európskych peňazí Plánu obnovy a odolnosti SR putovalo začiatkom mája na Krajské riaditeľstvo PZ v Bratislave. / Zdroj: PZ SR

Na nedávnom autosalóne v nemeckom Mníchove zaujali čínske automobilky, ktoré tam vystavovali zhruba 80 percent modelov. Nemecké médiá písali o veľkom prieniku čínskych značiek do Európy. Čo si o tom myslíte?

Celý automobilový priemysel prechádza transformáciou. Príchod čínskych značiek do Európy súvisí s jednu jej časťou, ktorou je elektromobilita. Čínske značky sa v posledných rokoch sústredili na domáci trh a ovládli segment elektromobilov. Aby som bol konkrétny, značka BYD predala za prvý polrok 2023 1,2 milióna vozidiel, druhou najpredávanejšou značkou bola Tesla s 300 000 vozi­dlami. Autosalón v Mníchove vyslal jasný signál, že čínske automobilky prijali našu pozvánku.

Akú pozvánku?

Tým, že sme sa v dohodli, že v Európe nebude možné po roku 2035 registrovať iné ako bezemisné vozidlá, čo v praxi zámená ukončenie výroby áut so spaľovacími motormi. Na toto rozhodnutie zareagovali európski výrobcovia vozidiel a vzhľadom na to, že nemali na výber, začali podporovať PR a všeobecný názor, že jedinou alternatívou po roku 2035 sú batériové elektromobily a že koniec výroby spaľovacích motorov je správne rozhodnutie. Bude veľmi zaujímavé sledovať, ako budú európski výrobcovia schopní konkurovať čínskym výrobcom elektromobilov. Noví hráči prídu navyše na európsky trh s takzvaným agentúrnym, prípadne priamym predajom, čím výrazne znížia svoje náklady a zvýšia svoju konkurencieschop­nosť.

minimalka 4 Čítajte viac Automobilový predák Matušek: Treba jasne povedať, ako je to s elektromobilmi. Nikde sa o tom nediskutuje, iba u nás

Kedy bude bežné na cestách stretávať čínske autá?

Je to otázka času na vybudovanie dílerskej siete a splnenia zákonných podmienok vrátane homologizácie a certifikátov o zhode. Čínske značky sa prirodzene najprv zamerajú na pre nich zaujímavejšie trhy západnej Európy, kde je vybudovaná infraštruktúra, tak ako značka Tesla. Nedokážem odhadnúť, kedy budeme vidieť čínske autá na Slovensku v nejakom výraznom objeme, bude to z môjho pohľadu kopírovať elektromobilitu ako takú. Momentálne je na Slovensku podiel elektrických vozidiel pod 2 %, čo asi nebude priorita pre žiadneho z výrobcov. Myslím si, že sa budeme najprv stretávať s čínskymi autami z nižších segmentov dovezenými z okolitých krajín.

Ako sa japonská automobilka Toyota pozerá na čínsku konkurenciu? Hovoríte, že čínske automobily sú hrozba pre európske automobilky, pre japonské nie sú?

Čínska konkurencia bude hrozbou pre tie značky, pre ktoré je Európa hlavným trhom a ktoré stavajú všetko na jednu kartu – batériové elektromobily. Všetky tieto značky zastavili investície do vývoja ostatných technológií, a preto sa budú musieť presadiť v tomto segmente. Už teraz je zrejmé, že to bude veľmi ťažké, pretože väčšinu surovín potrebných na výrobu batérií, hlavne lítium, má v rukách práve Čína. Výroba vozidiel v Európe bude závislá od dodávateľov čínskych batérií a z môjho pohľadu budeme svedkami vynútenej spolupráce medzi výrobcami automobilov. Pre Toyotu predstavuje európsky trh 10 % celosvetovej výroby.

Toyota bude naďalej investovať do vývoja súčasných technológií, čím bude minimálne do roku 2035 pripravená popri elektromobiloch ponúknuť európskym zákazníkom zmysluplnú alternatívu v podobe hybridov, plug-in hybridov, vozidiel na vodík a ekologických spaľovacích motorov. Zároveň budeme postupne uvádzať batériové elektromobily. Do roku 2030 bude mať Toyota a Lexus celosvetovo až 30 vozidiel s nulovými emisiami a po roku 2035 bude Toyota pripravená ponúkať v Európe len bezemisné vozidlá.

V Toyote tvrdíte, že orientácia čisto na batériové vozidlá a nijaké iné môže byť chyba. Preto sa sústreďujete tiež na vývoj vodíkového pohonu a pohonu na syntetické palivá.

V Toyote nevnímame jednu technológiu pohonu ako dobrú a inú ako zlú. Veríme v diverzifikovaný prístup a naším cieľom je mať riešenie pre každého zákazníka. Pre jazdu v meste a na krátke vzdialenosti môže byť elektromobil ideálne riešenie. Naopak, pre niekoho, kto jazdí veľa a na dlhé vzdialenosti, bude v budúcnosti vhodnejšie auto na vodík, plug-in hybrid, prípadne technológia, ktorú dnes ešte nepoznáme.

Nemá zmysel tlačiť elektromobily tam, kde nie je pripravená infraštruktúra alebo kde nie je dostupná elektrická energia z obnoviteľných zdrojov. Dobrým príkladom sú severské krajiny, kde sú vytvorené podmienky v porovnaní napríklad s Poľskom, v ktorom sa veľa elektrickej energie vyrába spaľovaním uhlia. Aby to nedopadlo ako v tom vtipe, v ktorom zlodeji vykradli obchod s alkoholom, alkohol predali a peniaze prepili. Inými slovami, aby sme len nepresúvali problém s emisiami z jedného konca na druhý.

Myslíte si že by elektromobilite pomohla štátna dotácia?

Vozový park predstavuje na Slovensku takmer tri milióny automobilov a ich priemerný vek je 13 rokov. Žiadna dotácia na elektromobily nepomôže tento vozový park výrazne omladiť, pretože sú pre väčšinu zákazníkov aj tak príliš drahé alebo nepoužiteľné pre ich potreby. Dotáciu využijú opäť len zákazníci, ktorí už teraz jazdia na ekologických vozidlách. Napriek tomu je jasné, že dotácia na elektromobily bude schválená, pretože je to najjednoduchšie riešenie, ako naplniť záväzky, ktoré sme si ako krajina dali smerom k podpore elektromobility.

Z môjho pohľadu je lepšie dostať na cesty čo najviac moderných nízkoemisných vozidiel, ako zvýšiť podiel predaja elektromobilov na 5 % alebo dokonca na 10 %. Súčasné hybridné vozidlá dokážu jazdiť až 70 % v režime elektrického vozidla, čiže s nulovými emisiami, a nie je potrebné ich nabíjať z externého zdroja. Ale, samozrejme, pre zákazníkov, ktorí majú možnosť si elektromobil nabíjať doma z fotovoltiky, majú vo svojom bežnom rádiuse infraštruktúru, prípadne je to ich druhé auto v rodine, je elektromobil perfektná voľba.

Máme spoločného nepriateľa, ktorým sú emisie CO2. Všetci máme jeden cieľ, ktorým je znižovanie negatívneho dosahu automobilov na životné prostredie a znižovanie emisií CO2. Rozdielny je spôsob, akým sa tento cieľ snažíme dosiahnuť.

Už aj európske automobilky ohlasujú lacnejšie elektromobily do 25-tisíc eur. Kedy taký predstaví Toyota? A nehrozí vám, že zmeškáte vlak v tomto segmente a konkurencia bude mať prevahu?

Možno to tak z toho, čo som doposiaľ hovoril, nevyzerá, ale aj batériové elektromobily sú súčasťou stratégie Toyoty. Momentálne máme na Slovensku v ponuke robustné a dynamické SUV s pohonom všetkých štyroch kolies s názvom bZ4X s cenou začínajúcou pod 50 000 eurami. Ďalšie modely budeme postupne uvádzať aj smerom k nižším segmentom, ktoré budú cenovo dostupnejšie. Toyota oznámila že do roku 2030 bude mať celosvetovo až 30 modelov s nulovými emisiami. Máme s elektrifikovanými vozidlami bohaté skúsenosti a už teraz vieme, že zákazníci, ktorí majú predchádzajúcu skúsenosť s hybridným alebo plug-in hybridným vozidlom, ľahšie presadnú do elektromobilu ako tí, ktorí takúto skúsenosť nemajú. S touto lojalitou počítame.

Ako veľmi ste stavili na vodík? Kde beriete ten optimizmus, že o nejakých pár rokov by sa dalo jazdiť na vodík?

Toyota uviedla v roku 2015 na trh prvé sériovo vyrábané vodíkové vozidlo Toyotu Mirai a v roku 2020 jeho druhú generáciu. Ide v podstate o elektromobil, ktorý však využíva iné úložisko energie. Na rozdiel od ťažkých batérií má Toyota Mirai uloženú energiu v stlačenom plyne, ktorý sa v palivových článkoch po zmiešaní so vzduchom mení na elektrickú energiu. Výhoda oproti batériovým elektromobilom je veľký dojazd (až 850 km) a rýchle tankovanie. Okrem technológií palivových článkov má Toyota skúsenosti aj so spaľovaním vodíka, čo dáva nádej spaľovacím motorom do budúcnosti.

Na vodík sa nepozeráme ako na izolované palivo určené primárne na pohon osobných vozidiel, ako to bolo v prípade nafty. Vodík sa totiž považuje za pohon budúcnosti, má veľký potenciál a okrem osobnej dopravy bude mať uplatnenie hlavne v nákladnej doprave, nákladných lodiach, lietadlách a v domácnostiach. Práve využitie vodíka v širšej komunite priemyslu umožní jeho masové využitie v osobnej doprave.

Rovnako ako pri výrobe elektriny je, samozrejme, dôležité, aby bol prevažne používaný zelený vodík získaný z obnoviteľných zdrojov, teda zo solárnej a z veternej energie, alebo iným bezemisným alebo nízkoemisným spôsobom. Jednoducho povedané, výrobcovia vozidiel majú otázku výroby vozidiel s nulovými emisiami vyriešenú, či už hovoríme o elektromobiloch, alebo o vodíku. Z môjho pohľadu treba dať šancu obom technológiám a rozdeliť tak prípadné riziká a príležitosti, ktoré sa môžu objaviť v budúcnosti.

Toyota má na Slovensku trhový podiel vyše 11 percent a už dlho sa drží na druhej pozícii v poradí značiek, hneď za Škodou. Pred pár rokmi to bolo úplne inak. Ako ste tento podiel zvýšili?

To je pravda. Ešte pred siedmimi rokmi bola značka Toyota na Slovensku na pozícii číslo 14 s veľmi nízkym trhovým podielom. Spomínam si, keď sme sa v roku 2016 postavili pred našich partnerov a oznámili im, že je naším cieľom priviesť značku Toyota do prvej päťky v poradí značiek, nik nám neveril. Odpovedať na otázku, ako sa nám to podarilo, sa nedá jednou vetou. Rast Toyoty na Slovensku bol postupný a tým udržateľný.

Výrazne sme posilnili lokálne zastúpenie značky na Slovensku, s veľkou podporou a spoluprácou okolitých krajín. To nám umožnilo pracovať s veľkým skladom a výberov vozidiel, byť veľmi flexibilní v reakcii na potreby zákazníkov. Ale hlavne sme využili celosvetovú silu značky Toyota a vozidlá, ktoré sme v posledných rokoch uviedli na trh. Okrem atraktívneho dizajnu sme boli schopní ako jediní na trhu ponúknuť všetky vozidlá s hybridnou technológiou, čo bola výborná alternatíva hlavne pre ustupujúce dieselové vozidlá najmä vo firmách. Od roku 2019 prišlo niekoľko externých faktorov po sebe, z ktorých bol najvýraznejší akútny nedostatok vozidiel z dôvodu krízy s polovodičmi. Tu sa opäť ukázala sila značky Toyota a jej pripravenosť zvládnuť takéto situácie. Napriek tomu, že sme aj u nás bojovali s nedostatkom vozidiel, boli sme vždy schopní dodať medziročne omnoho viac vozidiel, čo nám zabezpečilo rast.

Na akom aute jazdíte?

Momentálne mám ako služobné vozidlo plug-in hybrid, ale vždy rád využijem možnosť, keď príde nejaký nový model, vyskúšať si ho, aby som ostal popri všetkých obchodných úlohách v kontakte s autami, ktoré predávame.

Prejdete na čisto elektrické auto?

Je to veľmi pravdepodobné alebo to bude auto na vodík.

Milan Kočka

Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota... Foto: Robert Huttner
Milan Kočka - riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Sl Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia.

pracuje v automobilovom priemysle od roku 1996 a pre značku Toyota pracuje od roku 2006. Počas svojej kariéry v značke Toyota sa postupne prepracoval od udržiavania vzťahov s firemnými zákazníkmi cez produktového manažéra a neskôr brand manažéra. Pôsobil v centrále značky Toyota v Prahe a v Budapešti. V roku 2016 sa vrátil na Slovensko a prijal pozíciu riaditeľa spoločnosti Toyota Central Europe – Slovakia. Zodpovedný je za všetky obchodné aktivity značiek Toyota a Lexus na Slovensku. Pod jeho vedením zaznamenala značka Toyota najúspešnejšie obdobie v histórii značiek Toyota a Lexus na Slovensku.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 26 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #autá #benzín #nafta #Toyota #elektromobil #spaľovacie motory