Kto stráži slovenské nebo? Zamestnanci, ktorí v hrubom zarobia priemerne 5-tisíc eur

Slovenské nebo je drahé, časť letov nás preto obchádza. Vyplýva to zo zistení Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR. Za prelet slovenským vzdušným priestorom platia dopravcovia najvyššiu sumu v porovnaní so susednými krajinami. Na Slovensku sa za prelet platí 72,23 eura za traťovú jednotku, za prelet nad Maďarskom je to o viac ako polovicu menej, a to 33,68 eura.

25.08.2023 12:36
SR Bratislava letisko repatriačný prílet... Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (4)

Jedným z dôvodov vysokých nákladov za traťové navigačné služby sú podľa NKÚ aj veľmi vysoké benefity pre zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve. Tie totiž výrazne navyšujú osobné náklady na zamestnancov, ktoré sú súčasťou nákladov pri výpočte sadzieb za navigačné služby.

Slovenské elektrárne Čítajte viac Veľká správa pre slovenskú energetiku. Jadrové palivo nám dodajú Američania, definitívny koniec Rusov?

„Osobné náklady tvorili v kontrolovanom období okolo 60 percent celkových nákladov tohto štátneho podniku. Môže za to aj neštandardne štedrá kolektívna zmluva, ktorá napríklad priznáva aj možnosť dvojročného odchodného pre niektoré pozície, na čo ale podnik musí zarobiť. Vzdušný priestor Slovenska preto nie je využívaný tak, ako by mohol byť, výnosy štátneho podniku by mohli byť vyššie,“ zdôraznil predseda NKÚ Ľubomír Andrassy.

Šéf národných kontrolórov si uvedomuje, že leteckí dispečeri sú vysoko žiadaná, nedostatková a veľmi zodpovedná profesia a aj preto sa význam tohto povolania premieta do ceny práce. Sociálne benefity dohodnuté v kolektívnej zmluve treba ale podľa Andrassyho v tomto podniku zreálniť.

Priemerná hrubá mzda všetkých zamestnancov štátneho podniku Letové prevádzkové služby SR je zhruba 5 000 eur, benefity leteckých dispečerov sú ešte niekoľkonásobne vyššie. „Vzhľadom na európskymi pravidlami regulovanú cenu preletov, tieto osobné náklady môžu do budúcna ovplyvniť hospodárenie podniku. Treba mať na pamäti, že kolektívne zmluvy majú garantovať finančne udržateľné sociálne benefity, ktoré sú spoločnou zodpovednosťou vedenia štátneho podniku a zamestnaneckých odborových organizácií,“ do­dal.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlá