Bochník chleba na Slovensku sa šplhá k dvom eurám a ceny olejov a tukov išli medziročne hore až o polovicu. Potraviny tvoria významnú časť rodinného rozpočtu a sú to práve ony, ktoré v júli medziročne výrazne zdraželi. Potravinová inflácia dosahovala v júli na Slovensku skoro 20 percent. Potraviny sú tak za rok o pätinu drahšie.
S enormným rastom cien zápasia aj iné európske krajiny. Medziročná inflácia v Británii v júni dosiahla 9,4 percenta, čo je najvyššia úroveň za 40 rokov. Práve tu sa britský potravinový reťazec s názvom Iceland Foods rozhodol, že z dôvodu rastúcich životných nákladov zákazníkom umožní nakupovať potraviny na splátky. Princíp je jednoduchý. Zákazník urobí nákup, ale zaplatí až neskôr.
Čítajte viac Ľudia šetria už aj na chlebe. Zažívame cenový šok, ktorý tu nebol od pádu socializmuSpoločnosť umožní ľuďom si zobrať malé bezúročné úvery do výšky až sto libier, čo je približne 118,5 eura. Zákazníci budú môcť peniaze využiť vo forme kreditu na platobných kartách a splácať budú dlh po desiatich librách (skoro 12 eur) týždenne. Nápad nákupu potravín na splátky zaujal v susednom Česku. O podobnom modeli uvažuje napríklad tamojší internetový predajca Rohlik.cz. Má šancu sa nápad uchytiť aj na Slovensku?
Reťazce nad tým neuvažujú
Denník Pravda urobil anketu medzi slovenskými obchodníkmi. Najväčšie kamenné reťazce svorne tvrdia, že touto cestou sa uberať nebudú. Nápad nezaujal ani on-line predajcov potravín s rýchlim doručením.
„Spoločnosť Lidl s možnosťou nákupu potravín na splátky neuvažuje,“ povedala pre Pravdu Zuzana Sobotová z úseku komunikácie nemeckého obchodníka. Lidl svoje prvé predajne na Slovensku otvoril v septembri 2004 a aktuálne sa nachádza v 94 slovenských mestách a obciach. Prevádzkuje 167 predajní. Rovnako britský reťazec Tesco, ktorý vlani oslávil 25 rokov na Slovensku, o tomto nápade neuvažuje. Aktuálne prevádzkuje približne 150 obchodov.
V 90. rokoch prišila na Slovensko aj rakúska BILLA. V súčasnosti už má na našom území viac ako 158 predajní. Nad modelom predaja potravní na splátky neuvažujú. „Pre našich zákazníkov pripravujeme rôzne zaujímavé akcie každý týždeň, ktoré predstavujeme v hlavnom letáku a zároveň mimoriadne ponuky v katalógoch. Máme v ponuke široký sortiment produktov, aby si vybral každý jeden zákazník tak prémiový, ako i základný sortiment za výhodné ceny,“ vysvetlila pre Pravdu hovorkyňa spoločnosti Kvetoslava Kirchnerová.
Posledným osloveným reťazcom je spoločnosť Kaufland, ktorá má po celom Slovensku 72 predajní. Aj keď podľa slov hovorcu Kauflandu Samuela Machajdíka spoločnosť vníma rastúce náklady ich zákazníkov a snažia sa ponúknuť čo najširšiu ponuku kvalitných výrobkov za dostupné ceny, tak nad nákupom potravín na splátky neuvažujú. „Aktuálnej situácii a potrebám zákazníkov sa snažíme prispôsobiť mimo iného aj našu každotýždňovú akciovú ponuku a aj z toho dôvodu nad ponukou nákupu potravín na splátky v súčasnosti neuvažujeme,“ tvrdí pre Pravdu.
Podľa štúdie McKinsey & Company dosiahne do roku 2030 on-line nákup potravín v niektorých krajinách vyše 20 percent podielu potravinových nákupov domácností. Pandémia urýchlila nové služby a zvýšila potrebu ľudí si nakúpiť okamžite a on-line. Zákazník si môže tovar kúpiť z pohodlia domova a ušetrí tým aj čas. Od uzavretia objednávky doba doručenia potravín trvá len 15 minút, avizujú on-line predajcovia. Rýchle on-line donášky potravín na Slovensku zabezpečuje napríklad Bolt Market či Wolt Market. Obe spoločnosti pre denník Pravda potvrdili, že nad predajom potravín na splátky neuvažujú.
Riaditeľka pre Wolt Market pre Česko a Slovensko Jana Trnovská vysvetľuje, že z dlhodobého hľadiska nevidia tento druh platby pre zákazníkov ako riešenie pre zvyšujúce sa ceny a meniace sa zákaznícke potreby pri bežných a často nakupovaných produktoch ako sú potraviny či oblečenie. „Na cenový vývoj sa snažíme vo Wolt Markete reagovať napríklad tým, že rozširujeme náš sortiment a pridávame aj populárne lacnejšie značky potravín. Rovnako sa snažíme racionalizovať naše procesy a zľavami a zvýhodneniami podporovať zákazníkov, aby nenakupovali veľké zásoby potravín, čo obmedzí aj ich nadmerné plytvanie,“ tvrdí pre Pravdu.
Čechov nápad zaujal
Aktuálne kroky realizácie nákupu potravín na splátky riešia v českom internetovom supermarkete Rohlik.cz. Model by mal byť podobný tomu, ako uviedol britský reťazec. „Cítime zodpovednosť k našim zákazníkom v čase krízy, a preto sa im čo najviac snažíme vyjsť v ústrety,“ povedala pre České noviny hovorkyňa internetového obchodu Lutfia Volfová s tým, že neustále hľadajú spôsoby, ako urobiť nákup pre zákazníkov výhodný a cenovo udržateľný.
Naopak, možnosť odloženej platby začal ešte počas pandémie ponúkať český internetový obchod Košík.cz. Túto možnosť využívajú zákazníci aj v súčasnosti. Hovorca spoločnosti František Brož pre České noviny uviedol, že túto možnosť využívajú hlavne rodiny s deťmi, ktoré chcú stihnúť napríklad zaujímavú akciu na nákup plienok, detskej kozmetiky a zároveň majú pár dní do doby, než im príde materská alebo rodičovská dávka. Okrem toho možnosť odloženej platby zákazníci využívajú aj pri nákupe väčšieho množstva zásob alebo drahšieho drogistického tovaru v časovo obmedzenej zľave. Ľudia ju uplatňujú aj na nákup granúl pre domáce zvieratá.