Nedostatok polovodičov brzdí výrobu v ďalšej slovenskej automobilke. Len štvrtok sme informovali, že bratislavský Volkswagen obmedzuje výrobu aj v segmente malých mestských vozidiel. Rovnako ako iní výrobcovia automobilov, aj nitrianska automobilka Jaguar Land Rover (JLR) v tomto období pociťuje narušenie dodávateľského reťazca súvisiace s pandémiou COVID-19 a nedostatkom polovodičov.
Táto situácia má priamy vplyv na ich výrobné možnosti. „Situáciu pozorne sledujeme a prispôsobujeme výrobné plány v reakcii na tieto vonkajšie vplyvy,“ tvrdí pre Pravdu manažérka pre firemné záležitosti JLR Miroslava Remenárová.
Čítajte viac Bratislavský Volkswagen obmedzuje výrobu aj v segmente malých mestských vozidielV tejto súvislosti od pondelka 6.septembra do stredy 15.septembra automobilka dočasne obmedzuje prevádzkovú činnosť nitrianskeho závodu, v ktorom sa vyrábajú značky Land Rover Defender a Land Rover Discovery. „Naďalej pociťujeme silný dopyt po našich produktoch a úzko spolupracujeme s našimi dodávateľmi, aby sme minimalizovali vplyv na objednávky našich zákazníkov,“ dodáva miroslava Remenárová.
Čipy brzdia aj bratislavský Volkswagen
Následkami nedostatku polovodičov je prispôsobovanie automobilovej produkcie naprieč celým odvetvím, čo sa dotýka aj značiek koncernu Volkswagen.
Bratislavský Volkswagen má posledné dni obmedzenú produkciu. Od pondelka 23. do piatka 27. augusta prerušila produkciu SUV vozidiel a ich výroba stojí aj v týchto dňoch. Konkrétne v závode bude pre pretrvávajúci nedostatok polovodičov v súvislosti s epidémiou koronavírusu vo štvrtok 2. a v piatok 3. septembra prerušená výroba SUV vozidiel vo všetkých troch zmenách. Hovorkyňa bratislavskej fabriky Lucia Kovarovič Makayov približuje, že výroba v segmente malých mestských vozidiel prechádza dočasne na jednozmennú prevádzku. „Nasledujúci týždeň príde k čiastočnému prispôsobovaniu produkcie vo všetkých troch segmentoch v závislosti od dostupnosti dielov,“ tvrdí pre Pravdu.
„Aktuálne vychádzame z toho, že v 3. kvartáli 2021 bude zásobovanie čipmi naďalej veľmi nestále, situácia zostane napätá a čipová kríza zároveň dosiahne svoj vrchol,“ dodáva. Podľa nej preto nie je vylúčené ďalšie prispôsobovanie výroby.
Do kedy bude čipová kríza trvať?
Natíska sa otázka, kedy dosiahne čipová kríza svoj vrchol a čo sa s tým dá robiť. Podľa analytika J&T BANKA Stanislava Pánisa vrchol dosahuje pravdepodobne v súčasnosti, no komplikácie s nedostatkom čipov môžu potrvať niekoľko nasledujúcich kvartálov či dokonca rokov. „Zvýšiť kapacity výroby polovodičov sa nedá uskutočniť za noc. Výstavba nových fabrík je technologicky komplikovaná a trvať môže aj tri roky,“ vysvetľuje pre Pravdu.
Podľa neho sa s tým robiť okamžite nedá nič. „Hlavní výrobcovia čipov už oznámili investície do nových kapacít. Kým sa však vybudujú, bude potrebné si zvyknúť na dlhšie dodacie lehoty objednaných automobilov,“ dodáva pre Pravdu.