„V podstate nám dochádzajú lode a prázdne kontajnery,“ povedal pre agentúru AFP Alan Murphy, šéf poradenskej spoločnosti Sea Intelligence, podľa ktorého je obrovský nedostatok prázdnych kontajnerov, ktoré, navyše, uviazli na nesprávnym miestach – v prístavoch, a nie v Ázii pripravené na naloženie.
Takzvaný Freightos Baltic Index, referenčný ukazovateľ pre hlavné námorné trasy, sa za rok viac ako strojnásobil na takmer 7000 dolárov(5920,66 eura) pre cestu z Číny na západné pobrežie Spojených štátov. V prípade cesty do Európy presiahol 10 000 dolárov, zatiaľ čo vlani v rovnakom období to bolo iba 1600 USD.
Murphy skonštatoval, že táto bezprecedentná situácia ešte znásobila ťažkosti, ktorým v uplynulých 10 rokov čelí námorná nákladná doprava. Vypuknutie pandémie ochorenia COVID-19, ktoré spočiatku zastavilo globálnu lodnú dopravu, neveštilo pre tento priemysel nič dobré. Viedlo totiž k „bezprecedentnému poklesu dopytu“ v rozpore s trendmi medzi americkými a európskymi spotrebiteľmi, ktorí počas blokád prestali míňať peniaze v reštauráciách, divadlách alebo na dovolenkách.
Čítajte viac Američanom chýba ľadový čaj, Kórejčanom hranolky. Problémy s lodnou dopravou sa šíriaNamiesto toho nakupovali, často elektroniku na prácu z domu a ďalšie produkty, pričom veľa z nich sa dovážalo z Ázie, vysvetľuje Didier Rabattu zo spoločnosti Lombard Odier Investment Managers.„Predstavte si, koľko televízorov si môžete kúpiť, ak nepôjdete na týždeň s rodinou na lyžovačku?“ uviedol Paul Tourret, riaditeľ francúzskeho inštitútu námornej ekonomiky (ISEMAR).
Prerušenie nakládky a vykládky lodí pre ochorenie prístavných pracovníkov a reštrikcie spojené s pandémiou až po nepredvídateľné udalosti, ako bola marcová havária a blokáda dôležitého Suezského prieplavu, problémy v lodnej doprave iba prehĺbili.
Výsledkom bolo, že majitelia lodí nikdy neboli v lepšej kondícii. Napríklad kontajnerová a prepravná spoločnosť CMA CGM z Marseille vykázala len za 1. štvrťrok 2021 čistý zisk vyše 2 miliardy dolárov, čo bolo 40-krát viac ako v predchádzajúcom roku. A jej dánsky konkurent AP Moller-Maersk oznámil ešte väčší čistý zisk, 2,7 miliardy dolárov za prvé tri mesiace roka, čo predstavuje 13-násobok vlaňajšieho zisku.