Pandémia vystrelila ceny námornej dopravy do stratosféry. Majitelia lodí vykazujú miliardové zisky

Ceny kontajnerovej lodnej dopravy dosiahli rekordné výšky približne 18 mesiacov od vypuknutia pandémie nového koronavírusu, ktorá narušila námorné logistické reťazce a vyvolala obrovský dopyt.

04.07.2021 13:59
ever given Foto:
problémy v lodnej doprave znásobilo aj nedávne zablokovanie Suezského prieplavu kontajnerovou loďou Ever Given.
debata (2)

„V podstate nám dochádzajú lode a prázdne kontajnery,“ povedal pre agentúru AFP Alan Murphy, šéf poradenskej spoločnosti Sea Intelligence, podľa ktorého je obrovský nedostatok prázdnych kontajnerov, ktoré, navyše, uviazli na nesprávnym miestach – v prístavoch, a nie v Ázii pripravené na naloženie.

Takzvaný Freightos Baltic Index, referenčný ukazovateľ pre hlavné námorné trasy, sa za rok viac ako strojnásobil na takmer 7000 dolárov(5920,66 e­ura) pre cestu z Číny na západné pobrežie Spojených štátov. V prípade cesty do Európy presiahol 10 000 dolárov, zatiaľ čo vlani v rovnakom období to bolo iba 1600 USD.

Murphy skonštatoval, že táto bezprecedentná situácia ešte znásobila ťažkosti, ktorým v uplynulých 10 rokov čelí námorná nákladná doprava. Vypuknutie pandémie ochorenia COVID-19, ktoré spočiatku zastavilo globálnu lodnú dopravu, neveštilo pre tento priemysel nič dobré. Viedlo totiž k „bezprecedentnému poklesu dopytu“ v rozpore s trendmi medzi americkými a európskymi spotrebiteľmi, ktorí počas blokád prestali míňať peniaze v reštauráciách, divadlách alebo na dovolenkách.

Nákladná loď / kontajner / loď / Čítajte viac Američanom chýba ľadový čaj, Kórejčanom hranolky. Problémy s lodnou dopravou sa šíria

Namiesto toho nakupovali, často elektroniku na prácu z domu a ďalšie produkty, pričom veľa z nich sa dovážalo z Ázie, vysvetľuje Didier Rabattu zo spoločnosti Lombard Odier Investment Managers.„Pred­stavte si, koľko televízorov si môžete kúpiť, ak nepôjdete na týždeň s rodinou na lyžovačku?“ uviedol Paul Tourret, riaditeľ francúzskeho inštitútu námornej ekonomiky (ISEMAR).

Prerušenie nakládky a vykládky lodí pre ochorenie prístavných pracovníkov a reštrikcie spojené s pandémiou až po nepredvídateľné udalosti, ako bola marcová havária a blokáda dôležitého Suezského prieplavu, problémy v lodnej doprave iba prehĺbili.

Výsledkom bolo, že majitelia lodí nikdy neboli v lepšej kondícii. Napríklad kontajnerová a prepravná spoločnosť CMA CGM z Marseille vykázala len za 1. štvrťrok 2021 čistý zisk vyše 2 miliardy dolárov, čo bolo 40-krát viac ako v predchádzajúcom roku. A jej dánsky konkurent AP Moller-Maersk oznámil ešte väčší čistý zisk, 2,7 miliardy dolárov za prvé tri mesiace roka, čo predstavuje 13-násobok vlaňajšieho zisku.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #lodná doprava #námorná doprava #kontajnerová doprava #kontajnerové lode