K polovici roku 2020 bolo podľa štatistík ministerstva hospodárstva na Slovensku 1 582 klasických batériových elektromobilov a 1 021 plug-in hybridov. To je značný nárast, keď to porovnáme s rokom 2015, keď bolo elektromobilov 224 a hybridov 86. Lenže na to, aby sme sa dokázali zbaviť spaľovacích motorov, potrebujeme do 2030 na našich cestách až 140-tisíc elektroáut. O slovo sa preto hlásia aj plynári.
Balík s názvom Fit for 55 vlani predstavila Európska komisia. „Ide o historicky najväčšiu zbierku opatrení, ktoré majú prispôsobiť politiku EÚ v oblasti klímy, energetiky, či dopravy, tak, aby Európa do roku 2030 znížila emisie o 55 percent oproti roku 1990,” zdôraznil Zdeňěk Čech, vedúci tímu ekonomických analýz Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Zdražovať tak budú nielen emisné povolenky, ale aj palivá ako benzín či nafta podľa obsahu fosílnej zložky, čo má motivovať k využívaniu čistejších zdrojov. Čech v tejto súvislosti pripomenul, že Brusel prechod k zelenšej doprave finančne pomáha, pričom na Slovensku je aktuálne najviditeľnejším plán obnovy. Ostatné palivá sú však podľa neho v súčasnosti na úrovni diskusií členských štátov.

„Práve doprava patrí k segmentom, kde sa v posledných rokoch nedarí znižovať emisie skleníkových plynov. Kým v energetike sa na Slovensku od roku 1990 znížili až o 60%, v doprave to bol za spomínané obdobie pokles o jediné percento,” vysvetlil Richard Kvasňovský, výkonný riaditeľ Slovenského plynárenského a naftového zväzu. Dôvod vidí aj v tom, že návrh opatrení Fit for 55 naznačuje, že preferovaným spôsobom znižovania emisii je najmä elektromobilita, či vodík.
Červená pre spaľovacie motory
Spaľovacie motory majú skončiť najneskôr do roku 2035 – po tomto dátume budú pre výrobcov v automobilkách zakázané. „Sú pritom aj iné cesty, ako prispieť k dekarbonizácii dopravy, napríklad využitie plynných palív, ktoré sú čisté a oveľa praktickejšie využiteľné v doprave, hlavne čo sa týka hromadnej, diaľkovej či nákladnej prepravy,” uviedol Kvasňovský.