Zatiaľ čo elektromobily a plug-in hybridy tvorili vo vlaňajších predajoch nových áut v celej EÚ až 19 percent, tak u nás vykryli len tri percentá. To je hlboko pod európskym priemerom.
Slovensko v podpore elektromobility vážne zaostáva, čo kritizujú automobilové zväzy či ľudia z autopriemyslu. Slovenskí politici pritom hlasovali za a pripojili sa k Zelenej dohode, kde Európska komisia deklaruje ambície vybudovať uhlíkovo neutrálnu Európu do roku 2050. Slovensko má tak v tejto oblasti v zmysle európskej legislatívy určité záväzky a tie bude musieť splniť.
Čítajte viac Elektromobilita na cesty nepríde. Už je dávno tuNa jednej strane tu máme ministra hospodárstva Richarda Sulíka (SaS), ktorý v téme rozvoja alternatívnych druhov dopravy lavíruje medzi dvoma konceptmi. Na tej druhej predstaviteľov automobilového priemyslu, ktorí upozorňujú, že Slovensko je v elektromobilite na chvoste Európy.
Trh rozhodne
Rezort hospodárstva deklaruje, že má záujem na rozvoji alternatívnych druhov dopravy. O ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi je už pritom dlho známe, že má veľké ambície s vodíkom. Vlani dokonca vláda schválila Národnú vodíkovú stratégiu, ktorá by mala pomôcť v rozvoji tohto druhu dopravy. Na druhej strane Slovensku zatiaľ chýba jasná stratégia a konkrétny plán podpory elektromobility. „Pracujeme na rozvoji oboch konceptov. Trh rozhodne, ktorý zvíťazí,“ zdôraznil Sulík.
Podpora elektromobility môže vyzerať rôzne. Či už cez nepriame finančné benefity, podporu infraštruktúry či veľakrát diskutované priame dotácie konečným zákazníkom. Práve s priamou podporou nákupu elektromobilov sa Slováci podľa všetkého už v najbližšej dobe môžu rozlúčiť.
Štát sa chce totiž po novom primárne zamerať na rozvoj nabíjacej infraštruktúry. „Práve dostupná a kvalitná infraštruktúra môže prispieť k väčšiemu rozvoju alternatívnych druhov dopravy,“ informuje tlačové oddelenie rezortu hospodárstva.
Okrem budovania národnej siete ultrarýchlo nabíjacích staníc na diaľniciach a rýchlostných cestách počíta Sulíkov rezort tiež s použitím schém pomoci pre obce, samosprávy ako aj právnické subjekty pri budovaní miestnej nabíjacej infraštruktúry. Finančné zdroje na takúto infraštruktúru sú vyčlenené napríklad z Plánu obnovy a odolnosti.