Pivo v plaste skončí. Aké alternatívy ostanú zákazníkom?

Koniec piva v plastových fľašiach. Plzeňský Prazdroj Slovensko sa rozhodol definitívne skončiť s PET fľašami - a to o rok skôr ako pôvodne plánovali. Vďaka svojej novej stratégií udržateľnosti sa tak už teraz Prazdroju podarilo zbaviť Slovensko viac ako 500 ton plastu.

29.06.2021 14:44
Pivo Foto:
Ilustračné foto.
debata (16)

I prieskumy pivovarníkov potvrdzujú fakt, že milovníci piva postupne prechádzajú k udržateľnému životnému štýlu. Takmer 58 percent respondentov deklarovalo, že uprednostňuje práve zálohované obaly pred jednorazovými.

Zálohovanie bude na Slovensku dôležitou témou nakoľko už o pol rok sa spúšťa zálohovací systém. „Zálohový systém pre plechovky a PET fľaše je pre Slovensko krok správnym smerom a Prazdroj je do jeho budovania zapojený už od začiatku prostredníctvom Slovenského združenia výrobcov piva a sladu,“ hovorí Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko. Vlani firma distribuovala viac ako štvrtinu objemu všetkých nápojov vo vratných obaloch, vďaka čomu tak vo vratnom obale predal každé druhé pivo.

Téme znižovania vplyvu výroby na prírodu sa Prazdroj venuje nejaký ten piatok. Jednou z priorít spoločnosti sú obaly, pričom ich cieľom je, aby do roku 2030 boli všetky plne cirkulárne, čiže znovu použiteľné alebo recyklovateľné. „Už vlani sme významne podporovali vratné sklenené fľaše, ktoré rástli v objemoch nad očakávania o 17 percent,“ hovorí Grygařík. Firma podľa neho vyvíjala nemalé úsilie na to, aby sa pivo v plastových obaloch prestalo na Slovensku predávať už na konci tohto roka, čiže o rok skôr, ako mali pôvodne v pláne. „Tiež navyšujeme podiel recyklátu v našich plechovkách, aktuálne sme na priemernej úrovni 40 – 50 percent,“ dodáva Grygařík.

Záujem o recyklovanie je

„V prípade vratných sklenených fliaš až 65 % opýtaných, ktorí aspoň raz mesačne kupujú pivo v predajniach, oceňuje, že ide o vratný obal, ktorého kúpou nevzniká zbytočný odpad,“ hovorí Pavlína Kalousová, riaditeľka firemných vzťahov a komunikácie zodpovedná za udržateľný rozvoj Prazdroja. Ako ďalej dodáva, viac ako polovica respondentov v prieskume vníma ako prínos to, že sklo je materiál, ktorý sa dá dobre recyklovať.

No pivo v plechovkách, je najobľúbenejšou voľbou ľudí pri ich nákupe. V prieskume až 60 percent spotrebiteľov uviedlo, že vnímajú najmä benefit ich ľahkosti. „. PET fľaše zase viac ako polovica respondentov označuje ako praktické kvôli opakovanému uzatváraniu, avšak až 61 percent opýtaných ako hlavnú nevýhodu uvádza, že predstavujú odpad, ktorého sa treba zbaviť, dodáva Kalousová. Pivné PET fľaše však technologicky nie je možné opätovne recyklovať, ako je to napríklad pri sklenených fľašiach.

I spomínaný zálohový systém tak z použitej plechovky urobí opäť novú s cieľom zníženia uhlíkovej stopy. Hliník sa dá totiž recyklovať do nekonečna bez zmeny parametrov, pričom plechovka z recyklátu má v závislosti od jeho podielu, až o 80 % nižšiu uhlíkovú stopu a na jej výrobu je spotrebovaných až o 95 percent menej energie než u plechovky vytvorenej z panenského materiálu, tvrdí Prazdroj.

pivo Čítajte viac Pivári z Prazdroja rátajú straty. Predali ho najmenej za posledných 10 rokov, trendom bolo pivo v skle

Pivo v skle? Dobrá voľba

I pandémia sa podpísala nad zmenou správania ľudí pri nákupe piva. Lockdowny či čas strávený doma tak presmerovali ľudí k baleným variantom. Práve vratné sklenené fľaše vnímajú ľudia ako voľbu, ktorá najviac šetrí prírodu. Nakoľko zo všetkých typov baleného piva majú najnižšiu uhlíkovú stopu a opätovne sa jedna fľaša v Prazdroji použije až 17-krát.

„Podľa našej internej štúdie medzi ľuďmi, ktorí konzumovali niektorú zo značiek Pilsner Urquell, Šariš, Gambrinus alebo Veľkopopovický Kozel, sú vratné sklenené fľaše najobľúbenejšie vo vekovej kategórii 50 – 65 rokov, ktorá si návyk na pivo vo fľaši nesie historicky so sebou,“ hovorí David Kovář, obchodný riaditeľ pre maloobchod a obchodné reťazce, Plzeňský Prazdroj Slovensko. Ich skóre spokojnosti je na úrovni 95 zo 100. Hneď za nimi je kategória, ktorú môžeme označiť aj ako „ich deti“, a teda ľudia vo veku 18 – 34 rokov, kde je skóre spokojnosti s vratnými fľašami 91. Generácia 35 – 49 má najsilnejší príklon zase k plechovkám, dodáva Kovář.

História sa bude opakovať?

„Trend, ktorý sledujeme v posledných rokoch a ktorý včlenil ekológiu do nápojového, a teda aj pivného sveta, tak významne nahráva plánovanému vytvoreniu nového zálohového systému pre ďalšie typy obalov,“ hovorí etnologička Katarína Nádaská. I etnologička potvrdzuje aktuálny spoločenský trend, nakoľko je možné, že vplyv návykov zo strany rodičov v kombinácii s ekologickým zmýšľaním mladej generácie bude naďalej posilňovať.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #pivo #PET flaše #gastro sektor