Poliaci budujú nový LNG terminál, ktorý môže pomôcť aj Slovensku. Pozreli sme sa, ako to tam vyzerá

Lucia Lauková, Pravda | 08.08.2022 05:00
zasobnik lng zemny plyn polsko Foto:
Zásobník na LNG plyn v Poľsku.
Dostať sa do prístavu, kde sa na pevninu dopravuje jedna z najstrategickejších surovín, skvapalnený plyn LNG, nie je vôbec jednoduché. Najmä v súčasnej napätej situácii, keď Európe hrozí úplné odstrihnutie od ruského plynu a terminál LNG, ktorý je našou destináciou, kompenzuje zníženie dodávok ruského plynu zákazníkom v Poľsku. Návštevu sa nám podarilo uskutočniť v rámci zájazdu organizovaného poľským veľvyslanectvom v Bratislave. Pred vstupom do zariadenia sme boli podrobení dôkladnej kontrole.

Prístav v Świnoujścí sa nachádza asi dve hodiny jazdy autom od Štetína. Z jednej strany ho obmýva Štetínsky záliv a z druhej Baltské more, do ktorého sa vlieva rieka Świna. Terminál LNG je súčasťou väčšej prístavnej oblasti, ktorá sa rozprestiera okolo pobrežia.

LNG terminál v Poľsku

Fotografie z areálu LNG terminálu v poľskom prístave Świnoujście.

Fotogaléria
LNG terminál
LNG terminál
+4LNG terminál

K nášmu cieľu nás nasmeroval maják, ktorý sa týči nad prístavom a je vynikajúcim orientačným bodom – vo výške 212 stôp alebo 65 metrov. Je to pätnásty najvyšší „tradičný“ tehlový maják na svete a najvyšší maják v Poľsku. Napriek zamračenému počasiu sme využili príležitosť a rozhodli sme sa pozrieť zhora. Po zdolaní 280 schodov sme sa dostali na vrchol majáka, kde je vyhliadková plošina s výhľadom na celý areál. Na vstup nepotrebujete špeciálne povolenia ani doklady. Stačí zaplatiť symbolický poplatok 10 poľských zlotých, čo sú asi dve eurá, a pripraviť si silné nohy na výstup.

Výsledok stojí za to. V panoráme sa nám naskytá výhľad na celý prístav, pobrežie a v diaľke aj drobné siluety ľudí, ktorí sa prechádzajú po pláži. Mierne fúka a na tvárach cítime vlhký morský vzduch. A prvýkrát vidíme aj samotný LNG terminál, ktorý sa rozprestiera v tesnej blízkosti majáka. Z výšky pôsobí nenápadne, kompaktne a organizovane.

sulik prokypcak Čítajte viac MAPA: Ako je Európa závislá od ruského plynu. Slovensko tvrdo zasiahnu výpadky dodávok

Bezpečnosť je na prvom mieste

Po zostupe z majáka nasadáme do autobusu a vezieme sa k samotnému terminálu. Pri bráne nás čakajú zástupcovia terminálu vrátane jeho riaditeľa. Všetci návštevníci prejdú bezpečnostnou kontrolou, opäť nám kontrolujú registrácie, doklady aj batožinu. Je absolútne zakázané voľne sa pohybovať v termináli. Pohybujeme sa len v skupine a autobusom, vonku sa nesmie fotiť, nakrúcať a dokonca ani používať mobilné telefóny. Všetko si preto ukladáme do pamäti po starom – očami a ušami.

V okolí je relatívny pokoj, no prítomnosť robotníkov v ochranných odevoch a prilbách nám naznačuje, že práce prebiehajú. Ako prvé si prezeráme riadiace budovy v časti terminálu najviac vzdialenej od mora. Hlavná riadiaca kancelária je mozgom celého zariadenia a riadi všetky procesy, ktoré sa v ňom uskutočňujú. Okrem toho sa v tejto časti terminálu nachádzajú administratívne budovy.

Najvyšším objektom terminálu je však vyše šesťdesiatmetrová „výfuková“ veža, ktorá je prvkom bezpečnostného systému, cez ktorý môže byť nadbytočný plyn kontrolovane vypúšťaný do atmosféry, a to v prípade zvýšenia tlaku v systéme nad určitú úroveň.

Video
LNG terminál v Poľsku

Poľský LNG terminál vo Świnoujścí vlastní spoločnosť GAZ-SYSTEM, ktorá riadi prevádzku zariadenia. Prvá komerčná dodávka plynu do plynárenského terminálu sa uskutočnila v roku 2016. Jeho aktuálna ročná kapacita je 6,2 miliardy kubických metrov LNG. Na porovnanie, ročná spotreba Slovenska je 5,5 miliardy kubických metrov.

GAZ-SYSTEM je prevádzkovateľom národnej prepravnej sústavy zemného plynu v Poľsku, zodpovedá za kontrolu prepravných tokov, rozvoj siete a údržbu vyše 11-tisíc kilometrov plynovodov a niekoľko stoviek nadzemných zariadení, podobne ako Eustream na Slovensku či Energinet v Dánsku.

LNG sem dovážajú lode z celého sveta, od Spojených štátov amerických až po Katar. Tankery ho privezú do prístaviska, kde zakotví. Plyn sa následne vykladá z lodí a skladuje v obrovských prevádzkových nádržiach. Aby sa dostal k spotrebiteľom, je zahrievaný, čím sa premení na plynné skupenstvo a takto sa môže prepravovať do zvyšku krajiny potrubím, alebo kamiónmi.

Priamo k moru, na nábrežnú plošinu, sa však nedostaneme. „Od vypuknutia vojny na Ukrajine sme zvýšili bezpečnostný protokol. V súčasnej geopolitickej situácii nie je povolený vstup hosťujúcim skupinám, skupina organizovaná poľským veľvyslanectvom dostala špeciálne povolenie. A absolútne nikto nemôže vyliezť na morskú plošinu,” vysvetľuje Grzegorz Błędowski, riaditeľ Terminálovej divízie GAZ-SYSTEM, ktorý nás sprevádza. V tej chvíli ešte viac oceňujeme, že sme si dali námahu vystúpiť na maják. Priestor na „parkovanie” tankerov sme si tak mohli pozrieť aspoň z diaľky.

Množstvo plynu spotrebovaného terminálom sa zvyšuje

S cieľom diverzifikovať dodávky plynu do Poľska spoločnosť Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) od začiatku roka oznámila, že zazmluvnila rekordný počet dodávok nákladu LNG do terminálu vo Świnoujście. Vzhľadom na z roka na rok rastúci záujem zákazníkov o plyn LNG, akým je PGNiG, sa GAZ-SYSTEM rozhodol rozšíriť kapacitu spätného splyňovania tohto zariadenia. Od januára tohto roku terminál zvýšil svoju kapacitu o 1,2 miliardy kubických metrov (z 5 na 6,2 miliardy ročne). Od začiatku roka do dnešného dňa bolo vyložených 32 tankerov. Do konca roka sa plánuje prijať a vyložiť až 50 tankerov, čo je o tretinu viac ako vlani.

Rozvoj terminálu poháňa najmä súčasná situácia v Európe. Od vypuknutia vojny na Ukrajine, na ktorú Európska únia zareagovala postupným uvalením sankcií na Rusko, sa Kremeľ rozhodol vydierať plynom a začal odpájať krajiny. Medzi prvými boli Poľsko a Bulharsko. Keď 27. apríla nezaplatili faktúry, ktoré Gazprom žiadal v rubľoch, odpojil ich.

„Poľsko a Bulharsko sú kľúčové krajiny v celej tejto plynovej hre Putina s EÚ vzhľadom tranzit, ako aj ich prístup k Ukrajine a povinnosť platiť v rubľoch. A zároveň existujú aj reálne možnosti, ako sa vysporiadať s odstávkou ruského plynu,” vysvetlil energetický analytik Karel Hirman.

Slovensko čaká na svoje miesto

Domácnosti či podniky na Slovensku však v súčasnosti terminál LNG príliš nevyužívajú. „Plnú kapacitu zaberá poľský PGNiG, ktorý si ju rezervoval na niekoľko najbližších rokov,“ hovorí nám Błędowski s tým, že spoločnosť plánuje využiť takmer celú dostupnú kapacitu zariadenia na zásobovanie Poľska plynom.

Perspektívu však ponúka tretia nádrž, ktorá bola dostavaná len nedávno. Vďaka nej by mal terminál dosiahnuť kapacitu až 8,3 miliardy kubických metrov ročne od roku 2024. Ak by sa slovenským plynárom podarilo rezervovať voľné kapacity v tomto období, mohli by sme odtiaľ dovážať plyn aj z tankerov. Zjednodušiť tranzit energosuroviny z Poľska smerom na naše územie pomôže aj nové plynovodné prepojenie, ktoré sa dokončuje na východnom Slovensku. Plynovod bol nedávno uvedený do skúšobnej prevádzky.

„Plynovod spájajúci Poľsko a Slovensko posilní energetickú bezpečnosť našej krajiny. Dáva Slovensku možnosť zostať tranzitnou krajinou, povedal počas jarnej návštevy staveniska na východe republiky premiér Eduard Heger (OĽaNO).

Plynovod zabezpečí Slovensku nielen prístup k plynu dodávanému vo forme LNG do prístavov v Poľsku, ale bude prepravovať aj nórsky plyn – a prepojí tak severnú a južnú Európu. „Jedna taká rúra by stačila na zásobovanie celého Slovenska. Ak je zdroj, sme schopní potrebné množstvo plynu prepraviť na Slovensko,” vyjadril sa o nových možnostiach plynu dodávaného cez Poľsko Rastislav Ňukovič, prezident spoločnosti Eustream, prevádzkovateľa prepravnej siete zemného plynu na Slovensku.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ