Konečne, hovoria prevádzky, ktoré opäť otvorili svoje brány. Akú majú návštevnosť?

Dominika Čillíková | 04.01.2022 16:52
gastrosektor, reštaurácie, cestovný ruch Foto: ,
Posedieť si v interiéry gastra je možné od 3. januára 2022, pre zákazníkov v režime OP.
Dlhé týždne v reštauráciách a gastroprevádzkach interiéry zívali prázdnotou. Od pondelka 3. januára však svoje brány otvorili zákazníkom. Nie však pre všetkých. Vstúpiť môžu iba tí, ktorí sú očkovaní alebo prekonali COVID-19 (OP režim). Nie však pre každého bude miesto. Kapacitu môžu otvorené prevádzky zaplniť len na 50 percent, pri jednom stole môžu sedieť maximálne štyria. Ak má zákazník len test, prichádza o výhodu posedieť si vo vnútri. Takéto sú pravidlá, ktoré nastavila vláda tesne pred Vianocami.

Mnoho prevádzok vníma otvorenie gastra ako správny krok, najmä keď v podstate okrem nočných podnikov je už všetko dlhšie otvorené. „Nemyslíme si, že v reštauráciách existuje väčšia hrozba nakazenia sa vírusom. Hostia v reštauráciách vo všeobecnosti nie sú kontaktní, prídu, najedia sa a odchádzajú. Navyše keď o 20.00 musíme zatvárať, tak ani nehrozí nejaké masívne požívanie alkoholu a podobne,“ poznamenala pre Pravdu manažérka prevádzky Gašperov mlyn z podtatranských Batizoviec Slavomíra Raškovič.

Prevádzka Gašperov mlyn otvorila obe svoje reštaurácie hneď prvý deň. Nakoľko boli po celý čas v „stand-by režime“, čo znamená, že mali otvorené okienko a prípadne sa venovali aj takeaway projektom, boli pripravení. Personál neprepúšťali, nemuseli na nič čakať, len na to, kedy budú môcť znovu otvoriť aj svoj interiér. „Samozrejme, že by sme boli radi, kedy sme nemali žiadne kapacitné a časové obmedzenia, toto sme však schopní rešpektovať v mene ochrany zdravia ľudí. Takisto kontrolujeme aj režim OP,“ dodala Raškovič. Pozitívnou správou je, že prevádzky od 10. januára zostanú aj naďalej otvorené, oznámilo ministerstvo zdravotníctva.

Konečne otvorené

„Konečne!“ takto zneli slová od Mariána Galajdu, tlačového hovorcu Tatry Mountain Resorts (TMR). „Lyžiari a návštevníci hôr to privítali všetkými desiatimi, čoho dôkazom bol záujem o služby gastra hneď v prvý deň otvorenia. V prvom rade to musíme vnímať ako službu lyžiarom a návštevníkom. Tí sa budú môcť konečne najesť v kultivovanom prostredí, a nie postávajúc niekde vedľa bufetu na lyžiach,“ tvrdí Galajda. Čo sa týka zamestnancov, stavy dopĺňajú podľa potreby.

Zo znovuotvorenia gastroprevádzok sa teší aj Ján Laš zo spoločnosti Medusa. „Sme radi, keď máme otvorené a môžeme vítať aspoň nejakých hostí. Samozrejme režim OP, zmenšená kapacita a obmedzený otvárací čas len do 20.00 nás zásadne limitujú. Preto sme stále odkázaní na štátnu pomoc,“ hovorí. Spoločnosť otvorila väčšinu svojich reštaurácií. Ak keď s personálom je to náročné, no zatiaľ ho majú dosť, aj „vďaka“ tomu, že ich nočné kluby a prevádzky postavené na turistoch ostali zatvorené.

Nevedia, ako a koľko objednávať

Aj keď sú prevádzky z otvárania svojich interiérov rady, majiteľov trápi nedostatok informácií a strach z ďalšieho zatvárania. Je pre nich ťažké si vyhodnotiť, koľko tovaru nakúpiť alebo koľko personálu zamestnať. Najväčší problém teda vnímajú v tom, že opäť nevedia, ako dlho budú mať otvorené. „Nevieme sa tým pádom zase zariadiť s tovarom, nevieme si urobiť pracovné rozpisy, stanoviť ciele a podobne. Zatvorenie a otvorenie prevádzky si treba predstaviť ako zastaviť a potom znova rozbehnúť extrémne dlhý nákladný vlak,“ prirovnala Raškovič.

Vo viacerých kútoch Slovenska podľa hovorkyne iniciatívy Pomoc pre gastro Magdalény Koreny pretrváva obava. „Čo sa bude diať na budúci týždeň, nebude sa opäť zatvárať?“ pýta sa Koreny. „V Bratislave sme mali ohlas, že sú aj podniky, ktoré neotvorili, keďže viacerým sa to neoplatilo aj vzhľadom na dovolenky a prázdniny počas toho týždňa,“ spresnila Koreny. Podnikatelia podľa jej slov využili tento týždeň ešte na inventúry alebo na kontroly stavu zásob po lockdowne. „Mnohí svoje prevádzky ani nie sú schopní otvoriť, či už pre nedostatok financií, alebo nedostatok personálu, ktorý z nášho segmentu masívne odchádzal. V mnohých prípadoch sa už späť nikdy nevráti,“ hovorí povedal pre Pravdu Viliam Pavlovský z Aliancie slovenskej gastronómie.

gastrosektor, reštaurácie, cestovný ruch Čítajte viac Gastro je otvorené, ľudia sú však opatrní. Niekotré prevádzky ani neotvorili

„Situácia po pondelkovom otvorení v Tatrách však nebola úplne taká, akú očakávali tamojší prevádzkovatelia. Prvotné reakcie máme tie, že hostia sa veľmi opatrne vracajú do reštaurácií,“ uviedla Koreny. Túto situáciu na horách však skomplikovalo aj počasie, pretože pre silný vietor boli lanovky vypnuté.

Hostia však nemajú problém preukazovať sa preukazmi o očkovaní či preukázaní, to vníma Koreny veľmi pozitívne. „Uvádzajú však aj to, že prišli o podstatnú časť príjmov z vianočných večierkov a zo silvestrovských zábav. Preto sú podľa nich kompenzácie a schémy na podporu gastra stále veľmi dôležité a nevyhnutné,“ povedala Koreny.

Veria v lepšie zajtrajšky

Gastro otvára brány svojich prevádzok, pričom v niektorých prípadoch sa prevádzky otvárajú až po dlhých troch mesiacoch. „Pre ekonomicky zdevastovaných majiteľov prevádzok je to nádej v lepšie zajtrajšky. Bez zavedenia kompenzácií, ktoré sú ešte stále predmetom rokovania, to mnohí podnikatelia nezvládnu. Jediným funkčným opatrením, ktoré podnikateľom reálne pomôže prežiť, je mať prevádzku plnohodnotne otvorenú, čo nám bolo v priebehu uplynulého roka upierané po dobu viac ako 240 dní,“ tvrdí Pavlovský.

Prevádzkovatelia vedia, že toto nie je dlhodobé riešenie a denne prichádzajú o veľké sumy. „Štátna pomoc je totiž pre nás stále diskriminačne nedostupná. Podobne ako pre všetkých zamestnávateľov v gastropodnikoch, ktorí majú viac ako 50 zamestnancov a dosiahli limit pomoci de minimis či nemajú ústretového prenajímateľa,“ poznamenal Laš zo spoločnosti Medusa. Riešenie vidí v rýchlom znížení DPH, na ktorom sa zhoduje väčšina politikov v Európe i na Slovensku. „Len nám Slovákom chýba ten povestný krôčik,“ uviedol Laš. K tomu dodáva, že verí, že čoskoro k nemu dôjde a potom už, ak budú mať otvorené, nebudú pýtať nič. V inom prípade sa však budú musieť obrátiť na európske inštitúcie pre diskriminačné zaobchádzanie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ