Autobusári, kamionisti a vodiči. Chýbajú ich tisícky, za tisíc sto eur v hrubom je ťažké zohnať nových ľudí

Tomáš Bakoš | 07.11.2021 19:24
Autobusová stanica Nivy Foto: ,
Autobusová stanica Nivy
Dopravné firmy zháňajú až 9 000 šoférov kamiónov, vyplýva to zo štatistiky Internetového sprievodcu trhom práce.

Nástup ihneď a plat až do výšky 1800 eur. „Vítaní sú u nás všetci, a to bez rozdielu nadobudnutých skúseností,“ láka v kampani na nových vodičov autobusov šéf Dopravného podniku v Bratislave Martin Rybanský. V hlavnom meste ich totiž momentálne chýba zhruba 60 a nedarí sa ich zohnať. Podnik preto vyrukoval s benefitmi – ponúka preplatenie „vodičáku“, nadčasov či pomoc s ubytovaním. Situácia je taká naliehavá, že zoberú skoro každého a bez skúseností. „Nástup je ihneď,“ tvrdí hovorca podniku Martin Chlebovec.

Podobná situácia je aj v iných regiónoch a profesionálnych vodičov zháňajú aj firmy v nákladnej doprave. Uverejňovanie rekordného počtu pracovných ponúk, bežiace náborové kampane či boj zamestnávateľov o profesionálnych vodičov. To je realita na Slovensku, kde je akútny nedostatok ľudí, ktorí by si sadli za volant.

SR Košice odborári OZ KOVO zhromaždenie mzdy KEX Čítajte viac Ekonómovia: Rast platov naberie na obrátkach. Na vrchole pyramídy je opäť kandidát, tvrdí personalista

Dopravné firmy zháňajú až 9 000 šoférov kamiónov, vyplýva to zo štatistiky Internetového sprievodcu trhom práce. Vodiči chýbajú aj dopravným podnikom či autobusovým prepravcom. Vyše 500 miest tak ostáva neobsadených v autobusovej doprave. Sedieť celý deň za volantom a dostať za to v priemere tisíc sto eur v hrubom príliš veľa ľudí neláka.

Generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz na margo vzniknutej situácie upozorňuje na to, že dôsledkov, ktoré môže nedostatok vodičov spôsobiť, je hneď niekoľko.

Za najzásadnejší považuje problém so zásobovaním. „Týka sa to tak nákladnej dopravy, kde hrozia výpadky v zásobovaní tovarom,“ tvrdí pre Pravdu. Na druhej strane v prípade verejnej osobnej dopravy podľa neho hrozí dokonca to, že nebude mať kto voziť ľudí do práce a do školy.

Nad Slovenskom sa tak vznáša čierny scenár, ktorého svedkom bola Veľká Británia. Tisíce čerpacích staníc skončili zhruba pred mesiacom bez pohonných hmôt. Ľudia tak márne čakali v dlhých radoch na benzín či naftu. Dôvodom bol kritický nedostatok vodičov nákladných vozidiel. Jednoducho nemal nikto jazdiť so zásobovacími cisternami. Podobne ako na britských ostrovoch, aj dopravným firmám na Slovensku chýbajú vodiči. A nie je ich málo.

Po vodičoch je silný dopyt

Silný dopyt po vodičoch zaznamenal aj Profesia.sk. V treťom štvrťroku 2021 na ňom bolo uverejnených až 1877 pracovných ponúk na vodičov. „Môžeme tak konštatovať, že dopyt po týchto pracovníkov je veľký a ide o nové rekordné číslo v histórii nášho portálu,“ tvrdí pre Pravdu Nikola Richterová z najväčšieho pracovného portálu.

Skoro 600 ponúk pridali zamestnávatelia za september a silný zrejme bude aj október, keď zatiaľ uverejnili skoro 400 nových pracovných ponúk. Tieto pozície sa podľa Richterovej ťažko obsadzujú, lebo ide o pozície, ktoré sú podmienené vodičským preukazom a praxou v šoférovaní. „Práve tieto podmienky často znižujú počet ľudí, ktorí by sa mohli o dané miesta uchádzať,“ dodáva.

Na spomínanom portáli inzeruje pracovnú ponuku pre vodiča kamiónu aj dopravná firma Toptrans Slovakia z Topoľčian. Momentálne im chýba podľa jej konateľa Michala Fica až 10 až 15 percent vodičov. „Predlžujú sa tak dodacie doby a nevybavujú sa všetky zákazky, ktoré by sa mali vybavovať,“ opisuje situáciu zástupca firmy. S kapacitných dôvodov podľa neho preto nemôžu prijímať nové zákazky.

Medzi hlavné dôvody, prečo vodiči v nákladnej doprave chýbajú je ich odchod do zahraničia. Podnikatelia a firmy majú problém obsadiť voľné pozície našincami. Preto sa obzerajú po pracovnej sile v zahraničí. „Až v 80 percent prípadov majú firmy záujem obsadiť tieto pozície aj štátnymi príslušníkmi z tretích krajín,“ tvrdí Pavol Hudec zo spoločnosti Trexima, ktorá zbiera dáta z trhu práce

Podľa prezidenta Zväzu logistiky a zasielateľstva SR Františka Komoru nemôžu dopravcovia v dôsledku chýbajúcich vodičov plne využívať všetky vozidlá, ktoré majú zakúpené a tie na trhu chýbajú. To potom spôsobuje problémy so zásobovaním, hoci obmedzenie výroby niektorých podnikov spôsobuje, že sa to ešte tak výrazne neprejavuje.

Vodičov autobusov je málo

Nie sú to len dopravné firmy, ktorým chýbajú vodiči. Ľudí, ktorí by si sadli za volant, hľadajú aj dopravné podniky či autobusový prepravcovia naprieč celým Slovenskom. S nastupujúcou treťou vlnou pandémie sa pridal aj ďalší problém. Chýbajú aj tí vodiči, ktorí sú práceneschopní.

Prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský upozorňuje, že nedostatok vodičov vo verejnej doprave je dlhodobá záležitosť a pandémia situácie ešte zhoršila a nedostatok prehĺbila. „Do dôchodku totiž odišli ďalšie dva ročníky vodičov,“ vysvetľuje pre Pravdu.

Obidva dopravné podniky v Bratislave či Košiciach spája ten istý problém – nedostatok šoférov. V metropole východu dokonca nedostatok vodičov a ich práceneschopnosť spôsobili, že koncom septembra až 120 autobusov denne neprišlo na zastávku. V súčasnosti im chýba zhruba 30 vodičov. Hovorkyňa podniku Vladimíra Petrušová ubezpečuje, že už hromadná doprava funguje v plnej prevádzke. „Cestujúcu verejnosť ubezpečujeme, že prevádzka MHD v súčasnosti nie je ohrozená,“ tvrdí pre Pravdu.

Aké je teda východisko zo vzniknutej situácie?

Odborníci sa svorne zhodujú, že by pomohlo, keby štát znížil vekovú hranicu pre šoférov. Momentálne je situácia taká, že 18-ročný mladík, ktorý skončí strednú školu, nemôže pokračovať v príprave na získanie vodičského preukazu, lebo oprávnenie na šoférovanie nákladného vozidla môže dostať až od 21 rokov, a v prípade autobusu je to až od 24 rokov. Medzičasom sa zamestná v inej oblasti a potom sa už do dopravy nevráti.

Získať potrebný vodičský preukaz, mať dostatočné skúsenosti či celková psychická náročnosť. Nie je jednoduché splniť požiadavky pre túto pozíciu. „Vzhľadom na to, že profesia vodiča je veľmi zodpovedná a náročná, kvalitných vodičov bude vždy nedostatok,“ myslí si hovorca dopravnej spoločnosti Slovak Lines Štefan Bako. S tým ide podľa neho ruka v ruke nie vždy adekvátne finančné ohodnotenie či pracovné podmienky a kladenie nárokov nad rámec pracovných povinností.

Aké je teda východisko zo vzniknutej situácie? Lasz a Sádovský sa zhodujú na tom, že je to jednoznačne podpora a modernizácia odborného vzdelávania a prípravy v súlade s požiadavkami trhu práce na stredných školách so zameraním na dopravu. Ide tiež o aktívne opatrenia na trhu práce zamerané na aktuálny stav, najmä v oblasti rekvalifikácií.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ