Na zmeny, ktoré u nás aktuálne prebiehajú, vrhajú najviac svetla konkrétne čísla. „K januáru 2024 klesol počet zamestnancov v priemysle o 2,1 percenta a tempo úbytku je najvyššie od mája 2021. Celková zamestnanosť v ekonomike však podľa Štatistického úradu SR neklesá," píše vo svojej analýze Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA).
Čítajte viac Sotákove železiarne zverejnili zisk. Po mimoriadne dobrom roku prišiel pádIba za posledných päť rokov, od roku 2018 do roku 2023, klesol počet ľudí, ktorí pracovali v priemyselnom sektore, približne o 50-tisíc. Čo sa však týka celkovej zamestnanosti v hospodárstve, tá sa, s výnimkou pandemických rokov 2020 a 2021, pohybuje približne na rovnakej úrovni okolo 2,4 milióna ľudí.
Nezamestnanosť na Slovensku je aktuálne na historických minimách, na úrovni približne štyroch percent. Ak počet nezamestnaných podľa štatistík nestúpa a niektorý zo sektorov napriek tomu prichádza o ľudí, znamená to, že sa zamestnanci presúvajú inam.
Podľa analytikov z ISA sa títo zamestnanci presúvajú z priemyselných firiem do sektora služieb. „Naznačuje to aj dlhodobý rast zamestnanosti v oblastiach informácií a komunikácie, vedeckých a technických činností, administratívnych a podporných služieb, ako aj v zdravotníctve a sociálnej pomoci. Podiel na celkovej zamestnanosti sa za posledných 10 rokov v týchto odvetviach zvýšil, zatiaľ čo v priemysle sa znížil," pokračuje analýza.
Stále však platí, že v priemysle pracuje takmer 23 percent všetkých zamestnancov na Slovensku a jeho podiel na hrubej pridanej hodnote (HDP) krajiny v roku 2023 predstavoval 26,2 percenta. V oboch prípadoch sa nachádzame vysoko nad priemerom Európskej únie.
Montážna dielňa Európy
ISA dodáva, že napriek dominantnému postaveniu priemyslu v rámci slovenského hospodárstva počet ľudí, ktorí v ňom pracujú, od roku 2019 výrazne klesá. „Najčerstvejší údaj máme z posledného štvrťroku 2023, keď v priemysle pracovalo necelých 504-tisíc zamestnancov, čo je pokles o 10,3 percenta oproti vrcholu z roku 2019," píše inštitút. Najviac ľudí v rámci priemyslu, takmer 562-tisíc, pracovalo práve v druhom štvrťroku 2019.
Čítajte viac V bratislavskom Volkswagene prudko vzrástli mzdy. Odtrhli sa od zvyšku SlovenskaZároveň platí, že zatiaľ čo v priemysle v priebehu posledných rokov pracuje čoraz menej ľudí, v ostatných odvetviach ekonomiky zamestnanci pribúdajú. Od roku 2013 zaznamenalo najvýraznejší nárast odvetvie administratívnych a podporných služieb (+1,1 percenta), zdravotníctvo a sociálna pomoc (+1 percento) či oblasť informácií a komunikácie (+1 percento). Inštitút v tejto súvislosti dodáva, že v priebehu tohto obdobia klesol podiel priemyslu na zamestnanosti o 1,7 percenta.
V priemysle chýbajú desaťtisíce ľudí
„V súčasnosti chýba v priemysle približne 70-tisíc pracovníkov. V automotive začína zohrávať úlohu postupný prechod na elektromobilitu, čo si vyžaduje sofistikovanejšie miesta a výrobné postupy sa menia. Prepad v zamestnanosti mohol spôsobiť práve dlhodobý nedostatok a vysoká fluktuácia zamestnancov, znížený dopyt po automobiloch a podobne. Nemožno povedať, že ide o citeľný úbytok," povedal pre Pravdu generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz.
Lasz rovnako doplnil, že priemerná mzda v rámci priemyslu patrí medzi najvyššie, pričom tento sektor zvyšoval mzdy aj v čase pandémie a inflácie a bol ťahúňom slovenskej ekonomiky. „Podľa našich informácií prevažná časť priemyselných podnikov pristupovala k zvyšovaniu miezd obdobne ako Volkswagen," dodal tiež generálny sekretár asociácie.
Takmer polovicu slovenského priemyslu pritom tvorí výroba automobilov, v ktorej vo svete kraľujeme. Napríklad v roku 2022 bolo u nás celkovo vyrobených 184 áut na osobu. Automobily sa na Slovensku vyrábajú celkovo v štyroch automobilkách, pričom netreba zabúdať ani na množstvo dodávateľských firiem, ktoré výrobcov automobilov zásobujú. Práve z tohto dôvodu Slovensko dostalo v zahraničí prívlastok „montážna dielňa Európy".
Najväčšou automobilkou a zároveň najväčším súkromným zamestnávateľom na Slovensku je spoločnosť Volkswagen Slovakia, pre ktorú stabilne pracuje približne 11– až 12-tisíc ľudí. Aj napriek tomu však spoločnosť zdôrazňuje, že má stále voľné zamestnanecké kapacity. „Situácia na pracovnom trhu je dlhodobo náročná, pracovná sila chýba vo všeobecnosti, a obzvlášť sú to kvalifikovaní pracovníci s technickým a elektrotechnickým vzdelaním. Aktuálne sa nachádzame v náborovej fáze. Do výroby vozidiel hľadáme približne 1 500 nových zamestnancov vrátane 200 odborníkov s elektrotechnickým vzdelaním," povedala pre Pravdu hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.
O nedostatku kvalifikovaných ľudí pritom dlhodobo hovoria zamestnávatelia naprieč celým trhom práce. Celkovo ich chýba približne 100-tisíc. Okrem toho, firmám len nedávno spôsobili problémy aj rekordné odchody ľudí do predčasného dôchodku koncom minulého roka.
Vláda na čele s Robertom Ficom (Smer) preto čoraz hlasnejšie hovorí o lákaní kvalifikovanej pracovnej sily zo zahraničia prostredníctvom takzvaných národných víz. Vládne materiály okrem šoférov autobusov a kamiónov hovoria najmä o ľuďoch, ktorí by mali pôsobiť v oblasti automobilového priemyslu.
Kde sa zarába viac?
Jedným z najdôležitejších faktorov, ktorý do jednotlivých odvetví dokáže prilákať chýbajúcich zamestnancov, sú platy. Na ilustráciu, zatiaľ čo sa podľa Štatistického úradu priemerný plat v hospodárstve za minulý rok pohyboval na úrovni 1 430 eur, v priemysle zarobil priemerný pracovník až 1 511 eur.
Zdá sa však, že tieto sumy nestačia na to, aby zastavili postupný odliv zamestnancov zo sektora. Platí totiž, že napríklad v službách v priebehu posledných 10 rokov narástli mzdy o 70 percent, zatiaľ čo v priemysle len o 64 percent. Na porovnanie, najnižšie platy (835 eur) majú ľudia, ktorí pracujú v sektore ubytovacích a stravovacích služieb či v oblasti stavebníctva (1 025 eur).
Čítajte viac Čaká nás obrat, Slovensko sa priblížilo k vyspelým ekonomikám. Ľudia odchádzajú pracovať tam, kde sa zarába viacNaopak, najvyššie priemerné platy dostávajú zamestnanci, ktorí pracujú v sektore finančných a poisťovacích činností (2 428 eur) a v oblasti informácií a komunikácie (2 405 eur). Zároveň platí, že v odvetviach, v ktorých od roku 2013 rástli mzdy najviac, rástol aj počet zamestnancov.
Čo sa týka samotného priemyslu, jednou z výnimiek v rámci platových podmienok je spomínaná automobilka Volkswagen. Nemecká firma platí Slovákom nielen viac, ako je národný priemer, ale platy v automobilke dokonca presahujú aj priemerný mesačný plat v Bratislave.
Priemerný mesačný plat v hrubom vo Volkswagene, bez miezd manažmentu a vrátane odmien, dosiahol v minulom roku 2 688 eur. Je však potrebné zdôrazniť, že hovoríme o priemernej mzde, ktorá v sebe zahŕňa 13., 14. a 15. plat, osobné a tímové hodnotenie, dorovnanie inflácie či ďalšie mimoriadne príplatky.
Príklad Volkswagenu tak ukazuje, že pri analýzach záleží na tom, o akej konkrétnej firme sa v rámci priemyslu bavíme. Celkový postupný pokles počtu ľudí pracujúcich v oblasti priemyslu je však zjavný. Zároveň s tým sa Slovensko mierne posúva k priemeru EÚ, kde tvoril priemysel z celkovej zamestnanosti v roku 2023 len 15,4 percenta.