Od nedele platia zmeny v grafikone. Výluky ovplyvnia viaceré spoje, kde budú obmedzenia?

Len tri mesiace od spustenia nového železničného grafikonu prichádza k ďalším zmenám. Od nedele 3. marca platí nový grafikon. V dôsledku viacerých výluk na trasách na východnom a západnom Slovensku sa treba pripraviť na obmedzenia.

03.03.2024 05:00
Vlak / Železnice / Foto: ,
debata (19)
Vypočujte si audioverziu článku - číta Lukáš, hlas umelej inteligencie.
Našli ste chybu? Dajte nám vedieť.

Dôvodov na výluku je viac. Ak chce železničná doprava konkurovať tej cestnej, musí sa výrazne zrýchliť. To je možné práve vďaka modernizácii tratí. Neraz sa stalo, že pre zlý stav koľajníc došlo k vykoľajeniu a poškodeniu vlakov či k nútenému zníženiu rýchlosti až na desať kilometrov za hodinu.

Okrem toho ešte stále máme na Slovensku úseky, ktoré nie sú elektrifikované. Na takýchto trasách musí jazdiť dieselový rušeň, čo nie je vhodné pre životné prostredie. Aj preto sa rozhodlo, že úseky treba elektrifikovať, aby na nich mohli jazdiť elektrické rušne. Využiť na to môžeme európske finančné zdroje.

Švajčiari vypravili najdlhší vlak na svete. Súprava merala dva kilometre
Video

Pre rekonštrukciu a elektrifikáciu trate smerom na Viedeň bude pozastavený medzištátny spoj z hlavnej vlakovej stanice v Bratislave do rakúskej Viedne. Cestujúci budú môcť využiť spoj z petržalskej vlakovej stanice. Na východe Slovenska bude pozastavená železničná doprava na úseku Michalovce – Strážske. Vlaky na tomto úseku nahradia autobusy.

Zrejme až v júli sa začne rekonštrukcia na dôležitej vlakovej tepne medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Modernizáciou prejde úsek medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou. V dôsledku toho bude na tomto úseku výluka, ktorá ovplyvní všetky diaľkové a osobné vlaky v tomto úseku. Dobré správy čakajú obyvateľov Prešova a okolia, pretože osobné vlaky na linke Košice – Prešov budú v stanici Kysak počas dňa zabezpečovať prípoje na všetky IC vlaky. Zmeny v grafikone hovoria aj o tom, že pribudne nový vlak medzi Liptovským Hrádkom a Liptovským Mikulášom.

Denník Pravda pripravil sériu najdôležitejších bodov v súvislosti so zmenami v cestovnom poriadku.

1. Zmeny na východnom Slovensku

Na východnom Slovensku sa vďaka peniazom z plánu obnovy realizuje najvýznamnejší projekt na ekologizáciu vo vlakovej doprave. Cieľom je elektrifikovať 33,5 kilometra dlhú trať Bánovce nad Ondavou – Humenné. Momentálne z Košíc do Humenného musia jazdiť na celej takmer 100 kilometrov dlhej trati dieselové rušne napriek tomu, že dve tretiny trate sú už elektrifikované. Ak sa elektrifikuje chýbajúca tretina trate, elektrické vlakové súpravy môžu byť nasadené. „Projekt umožní spojiť Humenné, Michalovce, Trebišov a Košice expresmi každých 60 minút oproti súčasnému intervalu 120 minút, čo zlepší spojenie horného i dolného Zemplína s metropolou východu Košicami,“ píše sa na stránke plánu obnovy.

Keďže investície z plánu obnovy musia byť zrealizované najneskôr do konca roka 2026, s prácami sa začalo vlani v septembri. Projekt je rozdelený na viacero etáp. Prvá etapa rekonštrukcie na úseku Humenné – Strážske prebieha. Trvať by mala do októbra. Následne sa bude realizovať druhá etapa na úseku Bánovce nad Ondavou – Strážske, ktorá potrvá do konca júla 2025.

Práve dokončenie elektrifikácie trate na úseku z Košíc do Humenného bude mať za následok, že od nedele sa začala na úseku Michalovce – Strážske výluka vlakových spojov. Namiesto vlakov budú ako náhrada jazdiť autobusy.

Ďalšie obmedzenia nastanú na trati medzi Prešovom a Strážskym, kde výluka zasiahne úsek medzi Nižným Hrabovcom a Humenným. Namiesto vlakov budú jazdiť autobusy.

Železničiari informujú aj o tom, že zmeny v cestovnom poriadku prinesú výrazné zlepšenie spojov pre obyvateľov Prešova a okolia. Osobné vlaky na linke Košice – Prešov budú v stanici Kysak počas dňa zabezpečovať prípoje na všetky IC vlaky. „Prestupný čas z IC vlaku na osobný vlak do Prešova bude štyri minúty, v opačnom smere päť minút,“ píše sa v tlačovej správe.

2. Zmeny na západnom Slovensku

Výluky spojov postihnú aj západné Slovensko. Dôvod je rovnaký, teda modernizácia a elektrifikácia tratí. Konkrétne ide o rekonštrukciu úseku Devínska Nová Ves – Marchegg. Ovplyvní to vlakové spoje z bratislavskej hlavnej stanice smerom do Viedne. Pôvodne sa dalo dostať z Bratislavy vlakom do Viedne z bratislavskej hlavnej stanice a z vlakovej stanice v Petržalke.

Od pondelka sa vlakom do Viedne bude dať dostať už len z petržalskej stanice. Premávať bude každú hodinu, v dopravnej špičke dokonca každých 30 minút. Železničiari informujú, že špeciálne pre cestujúcich do rakúskeho pohraničného mestečka Marchegg a okolia bude v úseku Bratislava hl. st. – Marchegg premávať linka náhradnej autobusovej dopravy podľa osobitného cestovného poriadku. Práce na modernizácii trate v tomto úseku by mali trvať do polovice decembra 2024.

3. Zmeny na strednom Slovensku

Od júla sa treba pripraviť na výluku, ktorá postihne vlakový koridor na strednom Slovensku. Z dôvodu rekonštrukcie úseku Nová Baňa – Hronský Beňadik dôjde na tomto úseku k obmedzeniu všetkých diaľkových a osobných vlakov. Ide predovšetým o rýchliky na trase Bratislava a Banská Bystrica. „Železničná spoločnosť Slovensko počas danej výluky pre cestujúcich zabezpečí autobusy náhradnej autobusovej dopravy ako náhradu za vlaky,“ tvrdí pre Pravdu hovorca ZSSK Dominik Dravecký. Železnice predpokladajú, že prestup bude prebiehať v úseku Nová Baňa – Kozárovce. Výluka by sa mala začať v júli 2024 a trvať by mala 10 mesiacov. Pôvodne boli práce naplánované už od apríla do konca roka.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 19 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #vlak #grafikon