Štát porovnal cenu operátorov. Pozrite si, ktorý ponúka najlepšie ceny

Štát si posvietil na to, koľko stoja volania a internetové dáta u našich štyroch operátorov. Pri niektorých službách sú rozdiely v cenách medzi poskytovateľmi enormné. Ušetriť sa dá mesačne od dvoch eur až do 30 eur. Ročná úspora sa tak môže vyšplhať od 12 eur až na 360 eur, čo už je suma, ktorá môže výrazne pomôcť rodinnému rozpočtu. Závisí, samozrejme, od objemu dát a volaní.

21.01.2024 05:00
muž, dôchodca, senior, telefón, mobil,... Foto:
Ilustračné foto.
debata (10)

Porovnanie najlacnejších produktov mobilných operátorov realizuje Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb každý štvrťrok. Posledné urobil za posledný štvrtok minulého roka a nové porovnanie cien mobilných operátorov zverejnil na svojej stránke. Aktuálne dáta tak platia k 8. januáru.

Regulačný úrad analyzuje cenové ponuky všetkých štyroch mobilných operátorov, ktorí pôsobia na Slovensku. Priraďuje ku každému produktovému košu kombináciu ich najlacnejších ponúk. Ide tak o čisto cenové porovnanie, bez ohľadu na napríklad kvalitu služieb či poskytovanie iných benefitov.

Trens Čítajte viac Za socializmu pýcha priemyslu, dnes hlási úpadok a hromadné prepúšťanie. Ďalší veľkopodnik ide ku dnu

V porovnaní je takýchto produktových košov spolu 18, pričom šesť z nich sú bývalé koše z predchádzajúceho roka. Cieľom regulátora je nájsť vždy najlacnejšiu možnosť v ponuke. Porovnáva 30-dňové ponuky, ak má balíček platnosť iba 28 dní, jeho suma je adekvátne zvýšená. Produkty mobilných operátorov musia spĺňať kritériá jednotlivých košov. Tie sú definované európskym regulátorom. Vďaka tomu je tak možné skúmať aj medzinárodné porovnanie operátorov.

Z výsledkov porovnávania je vidieť, že operátorovi Telekom sa nepodarilo samostatne vyhrať ani jednu kategóriu. Zdieľané víťazstvo má s operátorom Orange. Ten samostatne vyhral tri kategórie. Operátor Radosť, ktorá patrí pod spoločnosť O2, získala šesť samostatných víťazstiev v kategóriách a dve zdieľané víťazstvá. Rovnaké skóre mal aj operátor 4ka, ktorá spadá pod spoločnosť Swan. Radosť a 4ka tak dominovali v celkovom porovnaní. Zaujímavosťou tiež je, že samostatne nedokázalo O2 získať ani jedno víťazstvo.

„Pri cenovom porovnávaní je potrebné vnímať aj formu distribučných kanálov, ktorými sa produkty dostávajú k zákazníkovi. Na jednej strane produkty 4ka sa dajú zakúpiť aj v prevádzkach Slovenskej pošty, na strane druhej, produkty Radosť sú dostupné on-line,“ opisuje rozdiely v cenách medzi operátormi Adriana Volfová, hovorkyňa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.

Ako ďalej vysvetľuje, okrem toho môže mať určitý vplyv na cenové hladiny aj fakt, že produkty založené na tzv. paušále, sú vo všeobecnosti cenovo mierne vyššie oproti produktom založeným na predplatenom kredite.

Najlacnejšie dátové balíčky

Prvých sedem produktových košov analyzujú len dátové balíčky bez volania. Rozdelené sú podľa objemu dát, teda od jedného až do 50 gigabajtov. Dominoval operátor 4ka, ktorá uspela v piatich zo siedmich produktových košov. Dve víťazstvá zdieľala s Radosťou. Jedno samostatné víťazstvo má Orange a spolu s Telekomom ešte jedno zdieľané víťazstvo. Telekom samostatne nezvíťazil ani v jednej kategórii.

Napríklad Kôš 1 porovnáva dátový balíček s objemom jedného gigabajtu. Najlacnejší v tomto prípade je dátový balík od 4ky, ktorý ho ponúka za dve eurá. O rovné jedno euro je drahší Telekom. Nasleduje operátor 02, ktorý ponúka rovnaké množstvo dát za 3,2 eura. Cena v prípade spoločnosti Orange je štyri eurá. Iná situácia je pri objeme dát 10 gigabajtov. Tam najlepšiu cenu ponúka Orange za 10 eur, najdrahší v tejto kategórii je pre zmenu operátor 4ka. Pri najväčšom objeme dát, teda 50 gigabajtov, sú aj najväčšie cenové rozdiely. Zdieľané víťazstvo v tomto produktovom koši majú Radosť a 4ka, ktoré zhodne ponúkajú za tento produkt 15 eur. Paušál Telekomu v tejto kategórii vyjde na 32 eur a v prípade Orangeu dokonca 45 eur.

Operátor 4ka osebe tvrdí, že je silno orientovaná práve na internetové dáta. „Sme presvedčení, že už od vstupu 4ky na trh, sme priniesli lacné dáta a naštartovali sme dobu dátovú na Slovensku. Vieme, že našim zákazníkom na dátach záleží, a preto venujeme dátam náležitú pozornosť a už niekoľko rokov prinášame zákazníkom služby výrazne zamerané práve na dáta,“ tvrdí pre Pravdu hovorca spoločnosti Pavel Ďurík. Služby zákazníkom ponúkajú nielen vo svojich kamenných predajniach, ale aj cez Slovenskú poštu či v sieti stovky partnerských predajní. Spolu je to viac ako 1600 predajní po celom Slovensku, čím sa výrazne odlišujú od konkurencie. Táto skutočnosť spolu s tým, že sú plne digitálni, podľa neho prispieva k tomu, že vedia poskytnúť volania, SMS a dáta za naozaj výhodné ceny.

Na druhej strane operátor Radosť od O2 môže zrejme ťažiť z toho, že ide o čisto internetového operátora. Ušetrí tak náklady na kamenné prevádzky či personál. „Výhodou Radosti – operátora v appke – je jeho jednoduchosť a digitálnosť,“ tvrdí operátor Radosť. Jednoduchosť opisujú tak, že prostredníctvom jedinej aplikácie si zákazník dokáže nastaviť všetko, čo na využívanie mobilných služieb potrebuje. „Dokonca aj proces aktivácie a prenos čísla od iného operátora prebieha v appke bez nutnosti návštevy pobočky,“ dodávajú.

Dáta spolu s volaniami

Regulátor porovnával aj produkty, ktoré mali objem dát s volaniami. Hneď na začiatku treba uviesť, že sú uvedené produkty, kde je 30, 100 a 300 volaní. Pre lepšiu predstavu 30 volaní je 50 minút, 100 volaní je 188 minút a 300 volaní je 577 minút. V prípade kombinovaných košov dominuje operátor Radosť od O2. Najlepšie vyšla pri šiestich z 11 košov.

Ak sa bližšie pozrieme na produktový kôš s číslom sedem, ktorý obsahuje 30 volaní a 5GB, tak najlacnejšiu ponuku, za 10 eur, poskytuje Radosť. O euro drahšia je 4ka. O ďalšie euro je drahší Orange a Telekom poskytuje produkt za 13 eur.

Väčšie cenové rozdiely sú však pri vyššom objeme volaní a dát. Napríklad produktový kôš s číslom 11 porovnáva až 100 volaní plus 50 GB dát. Najlacnejšie vyšla znovu Radosť, kde si zákazník zaplatí 20 eur. O tri eurá drahšia je 4ka. Paušál Telekomu vyjde v tomto porovnávaní na 40 eur a paušál od Orangeu dokonca na 45 eur.

Lacnejší paušál nie je všetko

Cena produktov mobilného operátora je síce dôležitá, ale nemusí byť rozhodujúca pre jeho výber. Potenciálny zákazník by mal do úvahy brať určite aj kvalitu pokrytia siete, kvalitu poskytovaných služieb, možnosť mať služby mobilných a fixných služieb pod jednou strechou či odmenu za vernosť.

Na posledných dvoch menovaných práve stavia operátor Orange. „Záleží nám na tom, aby bola skúsenosť zákazníkov s našimi službami čo najpozitívnejšia, preto sa strategicky a dlhodobo orientujeme na konvergenciu, teda na spájanie mobilných a fixných služieb do jednej ponuky, do ponuky Love. Vďaka nej má zákazník všetky služby pod jednou strechou ešte výhodnejšie,“ tvrdí pre Pravdu Andrea Šári Balogh zo spoločnosti Orange.

Do nového portfólia Paušálov Plus tiež okrem navýšenia dát pridali aj odmenu za vernosť. „Vďaka nej sa zákazníkom každoročne a automaticky voľný objem dát navýši,“ vysvetľuje. V neposlednom rade spomína tiež rozširovanie vysokorýchlostnej 5G siete, ktorá je aktuálne dostupná už pre viac ako 65 percent populácie Slovenska. „Aj v roku 2023 sme potvrdili pozíciu lídra v oblasti kvality mobilnej siete na Slovensku. Ocenenie Najlepšia mobilná sieť na Slovensku od nezávislej renomovanej spoločnosti Commsquare sme získali už po štvrtýkrát za sebou,“ dodáva.

Najväčšiu časť populácie, teda viac ako 70 percent, pokrýva 5G sieť od operátora O2. Najmodernejšia 5G sieť od Telekomu je dostupná pre viac ako 52 percent populácie. Najhoršie je na tom operátor 4ka, ktorá pokrýva necelých desať percent populácie. 4ka má pokryté 5G sieťou mestá Bratislava, Trnava, Nitra a časť Banskej Bystrice. Na prelome rokov pribudlo 5G pokrytie v ďalších troch mestách – Levice, Čadca a Žiar nad Hronom. V najbližšej dobe plánuje pokryť 5G sieťou ďalšie dve mestá na západnom Slovensku – Piešťany a Malacky. „4ka buduje 5G sieť na frekvencii 3,7 GHz, ktorá umožňuje dosahovať oveľa vyššie rýchlosti ako u iných operátorov, ale na druhej strane vyžaduje aj vyšší počet základňových staníc na dosiahnutie pokrytia,“ vysvetľuje Ďurík zo 4ky.

Operátor Telekom sa s výsledkami prieskumu nestotožňuje, pretože berie do úvahy iba cenníkové parametre, ale nie širokú škálu aspektov telekomunikačných služieb. „Porovnanie vôbec nezohľadňuje rôzne akciové ponuky operátorov, balíky pevných a mobilných služieb ako Magenta 1 s množstvom výhod, vianočnú ponuku s rozličnými benefitmi. Napríklad náš vlaňajší balík 1 000 gigabajtov na celý rok, pričom sa zákazník dobíja iba 10 eur mesačne a podobne, “ tvrdí pre Pravdu hovorca Telekomu Michal Korec. Pripomína tiež to, že treba brať do úvahy okrem ceny aj iné aspekty ako kvalitu sietí, pokrytie a ich konzistenciu, zákaznícky servis či digitálny prístup. „Pre nás je kľúčovým parametrom zákaznícka skúsenosť a cena je iba jedným z parametrov, “ dodáva.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #ceny #paušál #porovnanie #operátor