Koalícia krajín, v ktorej bolo aj Slovensko, sa najskôr postavila proti emisnej norme. Jej hlasy boli teraz vypočuté. Jemnejšiu verziu nariadenia totiž schválili aj krajiny, ktoré sa voči nemu spočiatku postavili. Rokovania tak pokročili a smerujú do finále. Už o pár týždňov sa na pôde europarlamentu rozhodne o finálnej podobe novej emisnej normy.
Hlavnou kritikou pôvodnej normy bolo, že automobilky budú musieť masívne investovať v časoch prechodu na elektrický pohon, aby znižovali emisie v nových spaľovacích vozidlách. Od roku 2035 sa pritom s výrobou áut so spaľovacími motormi už nepočíta.
Proti pôvodnej verzii Euro 7 sa postavil aj automobilový sektor, ktorý varoval, že norma bude mať extrémne nízky vplyv na životné prostredie pri mimoriadne vysokých nákladoch. Objavovali sa tiež obavy z toho, že novinka predraží nové autá o tisíce eur a pre bežných ľudí sa stanú nedostupnými.
Čítajte viac Liter nafty za skoro 1,8 eura. Kam až porastie cena?Schválenie zmäkčenej formy Euro 7 je tak dobrou správou pre vodičov, keďže nebude viesť k výraznému zvýšeniu cien nových vozidiel. „Snažili sme sa vyjednať, aby automobilový priemysel v čase, keď sa pripravuje na prechod k elektromobilite alebo vodíku, nemusel vynakladať ďalšie veľké investície na úpravu súčasných spaľovacích motorov, ktoré by mali pri ľahkých úžitkových vozidlách v roku 2035 skončiť,“ povedal minister dopravy Pavol Lančarič.
Upozorňuje, že ak by automobilky investovali do novej prísnej emisnej normy, viedlo by to k výraznému zvýšeniu cien, s čím nemohli súhlasiť. „Som rád, že sa nám podarilo uspieť s našimi argumentmi a podmienky upraviť,“ dodal.
Denník Pravda pripravil v súvislosti s normou Euro 7 sériu otázok a odpovedí.
1. Čo prinesie norma Euro 7?
Automobilky by mali po novom znižovať emisie v nových vozidlách menej a zároveň dostali viac času na prípravu. Emisná norma mala začať platiť pri osobných autách už v polovici roka 2025, pre nákladné mala začať platiť o dva roky neskôr. Takýto prísny termín mnohé krajiny vrátane Slovenska považovali za nereálny. Preto schválili zmeny a posunuli harmonogram. Pre osobné vozidlá platí časový horizont 30 mesiacov od nadobudnutia platnosti nariadenia a pre nákladné vozidlá až 60 mesiacov.
Druhou zásadnou zmenou je, že emisné limity pre osobné vozidlá sa upravili tak, aby vychádzali zo súčasnej normy Euro 6. „Vďaka tomu nebudú musieť automobilky ukončiť výrobu vozidiel v tomto segmente a tiež sa predíde ich výraznému zdraženiu,“ napísal rezort dopravy v stanovisku.
Norma Euro 7 sa zameriava na emisie pevných častíc z bŕzd a pneumatík. Časť týkajúca sa emisií zo spaľovacích motorov, teda z výfukov, tak tam sa ostalo pri poslednom znení normy Euro 6. Pokrýva tiež minimálne výkonnostné požiadavky na výdrž batérie v elektromobiloch a ukladá prísnejšie požiadavky na životnosť vozidla. V neposlednom rade stanovuje používanie moderných technológií na monitorovanie emisií.
2. Prinesie Euro 7 zdražovanie?
Pôvodná verzia emisnej normy mohla výrazne predražiť nové vozidlá. Európska komisia v hodnotení jej vplyvov počítala s tým, že emisná norma zdraží osobné benzínové autá o 184 eur. Naftové nákladné autá a autobusy o 2 765 eur. Ešte viac to bolo podľa štúdie Frontier Economics, ktorá vyčíslila priame náklady pri benzínových autách na 1 862 eur na vozidlo.
Zmiernenie emisnej normy Euro 7 bude znamenať, že zdražovanie nových vozidiel nebude také dramatické. Výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak to odhaduje priemerne na 100 eur. Automobilky napríklad budú musieť doplniť do áut nové snímače. „Tieto snímače budú musieť komunikovať s nejakými riadiacimi jednotkami. Bude to musieť mať nejaké ochranné prvky. Trebárs pokazí sa vám katalyzátor, vozidlo vás upozorní, nechá vás najazdiť nejaký počet kilometrov, ale potom už auto nenaštartujete. A presne na toto budú musieť investovať automobilky, čo sa následne odrazí v cene,“ tvrdí pre Pravdu.
Presný odhad by mohli dať podľa neho automobilky, ktoré už majú v rukávoch riešenia. „Môj triezvy odhad je taký, že pôjde o rádovo menej ako tisícky eur. V priemere to bude možno o sto eur,“ vysvetľuje.
O reakciu sme požiadali aj všetky štyri automobilky na Slovensku. Trnavská Stellantis uviedla, že aktuálne preverujú vplyvy novej normy Euro 7.
3. Ako zmenu vnímajú výrobcovia?
Európske združenie výrobcov automobilov, ktoré zastupuje 14 hlavných európskych výrobcov automobilov, dodávok, nákladných áut a autobusov, hovorí, že ide o zlepšenie pôvodného návrhu. Ten bol podľa nich neprimeraný, viedol k vysokým nákladom pre priemysel a zákazníkov s obmedzenými environmentálnymi výhodami.
„Náš priemysel je plne odhodlaný bojovať proti znečisteniu ovzdušia a klimatickým zmenám,“ povedala generálna riaditeľka združenia Sigrid de Vries. Vyzývajú teraz členské štáty, Európsky parlament a Európsku komisiu, aby pracovali na nariadení Euro 7, ktoré im umožní zamerať sa na ciele dekarbonizovať a zároveň zachovať dostupné vozidlá a konkurencieschopnosť automobilového sektora.
4. Čo bude teraz nasledovať?
V pondelok schválila Rada Európskej únie novú normu Euro 7. Rada je tvorená ministrami členských krajín únie. Pondelkové hlasovanie ešte neznamená definitívne schválenie normy Euro 7, legislatívny proces je približne v polovici. Návrh teraz pôjde do europarlamentu, kde o ňom budú rozhodovať poslanci. Slovensko sa ocitlo ešte na jar v skupine ôsmich krajín únie, ktoré sa postavili proti novej emisnej norme. Pripravované pravidlá označili vtedy za nerealistické.
Nové pravidlá by podľa nich odčerpali investície v automobilovom priemysle, ktoré sú nutné na dosiahnutie cieľov stanovených pre rok 2035 a rozvoj elektrických áut. Okrem Slovenska bolo v aliancii aj Česko, Taliansko, Poľsko, Rumunsko, Francúzsko, Maďarsko a Bulharsko. S posledným návrhom normy, s ktorým prišlo španielske predsedníctvo, boli tieto krajiny nakoniec spokojné.
Vyjednávania o zmene normy viedol český minister dopravy Martin Kupka. Ten sa pre České noviny vyjadril, že sa im podarilo vyjednať také nové znenie emisnej normy, ktoré nebude predstavovať riziko pre konkurencieschopnosť priemyslu a neohrozí prístup k osobným automobilom pre európsku verejnosť. „Nová emisná norma tak nebude predstavovať ohrozenie pre segment malých a cenovo dostupných áut, ani neodčerpá európskemu automobilovému priemyslu prostriedky, ktoré nutne potrebuje na prechod k nízkoemisnej mobilite,“ vyhlásil. Ak bude norma Euro 7 schválená v súčasnej podobe, enormné zdražovanie tak zrejme nehrozí.
5. Prečo znižovať emisie v doprave?
Cestná doprava je hlavným prispievateľom k znečisteniu ovzdušia, najmä v mestách. Emisie z dopravy tvoria približne štvrtinu všetkých emisií v únii. Medzi rokmi 2013 a 2019 sa neustále zvyšovali v dôsledku nárastu objemu osobnej dopravy a vnútrozemskej nákladnej dopravy. Emisie sa potom počas pandemických rokov znížili takmer o 14 percent v dôsledku drastického poklesu dopravnej aktivity. Podľa predbežných odhadov vzrástli emisie v roku 2021 o 7,7 percenta po ekonomickom oživení.
Škodlivé emisie z cestnej dopravy mali podľa eurokomisie v roku 2018 za následok vyše 70-tisíc predčasných úmrtí v EÚ. Postihnutí sú najmä ľudia žijúci v husto obývaných oblastiach. Európska komisia tvrdí, že prísne pravidlá sú potrebné na zníženie škodlivých emisií a tiež na to, aby sa neopakoval škandál okolo falšovania testov emisií, ktorému čelila automobilka Volkswagen.