Firmy si zostavujú zoznam faktorov, na základe ktorých si robia užší zoznam krajín vhodných na investovanie. Kritériá sa líšia podnik od podniku a odvetvie od odvetvia. „Z našich skúseností pri poradenstve pre investorov vyplýva, že berú do úvahy nielen ekonomické faktory, ale napríklad aj bezpečnosť a stabilitu krajiny, jej právny systém alebo členstvo v medzinárodných organizáciách. Slovensko má oproti okolitým štátom výhodu v tom, že už je členom eurozóny,“ uviedol partner CMS Slovensko Juraj Fuska.
O tom, či investor príde do danej krajiny, rozhoduje podľa CMS taktiež výška investičnej pomoci a jej načasovanie. Svoje požiadavky však majú aj vlády, napríklad žiadajú prísľuby pre budúce investície a ďalší rozvoj. „Okrem toho máme skúsenosť aj s tým, že vlády najmä na Slovensku žiadajú od investorov, aby do svojich projektov zabudovali aj prvok výskumu a vývoja alebo sa osobitne zamerali na vytvorenie technologických centier ako súčasť investičného projektu,“ objasnil Fuska.

Na Slovensku sú štyri hlavné kategórie investičnej pomoci – peňažný grant, úľava na dani z príjmu, príspevok na nové pracovné miesta a zľava pri prevode nehnuteľnosti, respektíve zľava na nájomnom. Maximálna výška štátnej pomoci pritom závisí od regiónu, do ktorého daná investícia smeruje. Napríklad pri investícii na východnom Slovensku s oprávnenými nákladmi do 50 miliónov eur môže získať investor pomoc až do výšky 70 %. Na porovnanie, v severozápadnom regióne Českej republiky to môže byť maximálne 40 %.
V najbližších rokoch môžu zohrať významnú úlohu investori z Ázie, ktorí do regiónu zvažujú presunúť časť svojej výroby. Profitovať z toho môže aj Slovensko. „Len vlani sme boli svedkami vlny nových investícií oznámených spoločnosťami ako Nokian Tyres, CATL a v konečnom dôsledku aj Volvo Cars. Významná časť z toho bola v automobilovom priemysle a sektore obnoviteľnej energie,“ dodal Fuska.

Bokom podľa neho neostávajú ani čínske spoločnosti, ktoré chcú preniknúť na nové trhy. Mnohé z nich, predovšetkým v elektronickom a automobilovom sektore, potrebujú expandovať, aby mohli naďalej rásť. „Spoločnosti ako Geely, GWM alebo BYD už oznámili záujem vstúpiť na európsky trh. V mnohých prípadoch existuje veľká pravdepodobnosť, že bude nasledovať európska produkcia ich výrobkov. Profitovať by z toho mohli Maďarsko, Česká republika aj Slovensko, ktoré sú na prvých pozíciách pri rozhodovaní čínskych firiem,“ uzavrel Fuska.