Studená sprcha pre Nemecko. Čína im v Mníchove ukázala, ako chce dobyť trh s lacnými vozidlami

Dlhé desaťročia boli nemeckí výrobcovia automobilov lídrami v tomto segmente. Ich značky sa spájali s výbornou kvalitou a veľkým záujmom spotrebiteľov. Automobilový sektor v súčasnosti prechádza významnou zmenou pohonu a Nemecko pochopilo, že mu ušiel vlak. Čoraz viac sa ukazuje, ako západné automobilky zaostávajú za tými z Číny.

08.09.2023 05:00
Scholz Foto: ,
debata (170)

Asi najzreteľnejšie je to momentálne vidieť na mníchovskom autosalóne IAA Mobility. Drvivá väčšina predstavených vozidiel sú elektromobily a až 80 percent z nich je práve z Číny. Ešte prednedávnom boli čínske automobilky kritizované pre nízku kvalitu. Teraz sa situácia otočila.

Podujatie svojím prejavom otváral nemecký kancelár Olaf Scholz a venoval sa v ňom práve čínskemu úspechu v elektromobilite. Poukázal na minulosť, v ktorej sa viackrát nemecký automobilový sektor musel vyrovnať so zahraničnou konkurenciou. V 80. rokoch odolával konkurencii japonských vozidiel a o 20 rokov neskôr musel čeliť automobilom z Kórey. „V súčasnosti sú to čínske vozidlá,“ citujú nemeckého politika České noviny.

Patrik Križanský: Garantujem vám, že väčšina Slovákov bude v roku 2035 rozmýšľať iba o elektromobiloch
Video

Asi najväčšiu pozornosť v Mníchove upútala čínska súkromná automobilka BYD. Svoj kompaktný model Dolphin ponúka v Nemecku takmer za 30-tisíc eur. To je cena, pri ktorej európske automobilky udržia s Čínou len veľmi ťažko krok. „Jednou z najväčších výziev pre nemecký automobilový priemysel bude vyrábať elektrické autá lacnejšie,“ hovorí pre denník The Wall Street Journal expert na autá Stefan Bratzel.

O dominancii čínskych automobiliek vo svojej správe píšu aj analytici švajčiarskej banky UBS. „Veríme, že automobilka BYD a iní čínski výrobcovia sú na dobrej ceste dobyť svetový trh s elektromobilmi, ktoré budú cenovo dostupné pre masy,“ tvrdia.

Nakoniec aj riaditeľ francúzskeho Renaultu a zároveň šéf Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) Luca de Meo na autosalóne otvorene hovoril o náskoku Číny. Tá je podľa neho veľmi konkurencieschopná v celom výrobnom reťazci elektrického vozidla. Napríklad v prípade batériových technológií je Čína celú dekádu pred Európou. Upozornil tiež na masívnu štátnu podporu v Číne. „Každý rok pumpuje Čína do automobilového priemyslu 100 miliárd dolárov,“ cituje ho americký denník.

V čom nám Čína uniká

Čína má na mníchovskom autosalóne najväčšie stánky a najviac predstavených vozidiel, opisuje čínske zastúpenie na podujatí Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA). Podľa neho vzostup Číny pri výrobe elektrických áut bol do značnej miery aj štátne rozhodnutie. „Komunisti sa rozhodli podporiť nový priemysel, lebo nedokázali súťažiť v spaľovacích motoroch,“ hovorí pre Pravdu. Dnes sú tam podľa neho stovky výrobcov elektrických vozidiel vrátane startupov, z čoho ostane približne desať veľkých.

Ponuka ich automobiliek je omnoho väčšia a sú aj lacnejšie. „Priemerná cena európskeho elektromobilu je 56-tisíc eur a čínskeho 34-tisíc eur. Pričom tam začína cena elektrického vozidla už od 10-tisíc eur,“ vysvetľuje s tým, že Európania sú úplne mimo pozície, pretože nedokážu konkurovať cenou.

Poukazuje tiež na to, že už teraz je v Číne cena elektromobilu o 30 percent nižšia ako vozidla so spaľovacím motorom. U nás je to presne naopak a cena elektromobilu je o zhruba 27 percent vyššia. To by sa však malo vyrovnať v priebehu pár rokov.

Nejde pritom len o nižšiu cenu, ale aj o dobrú kvalitu vozidiel. Pre Nemcov je to studená sprcha, lebo ich vozidlá sú drahšie a nemajú také portfólio elektrických modelov. Expert na elektroautá upozorňuje, že Čína sa prišla do Mníchova ukázať a začína útočiť na európsky automobilový trh.

„Za prvý polrok sa predalo v Európe 13 percent čínskych elektrických vozidiel. Každý piaty elektromobil, ktorý sa predal v Európe, bol vyrobený v Číne,“ hovorí. Dokážu podľa neho ponúknuť vozidlo s dobrou kvalitou za výhodnú cenu. Tú sa im podarilo stlačiť kvôli masovej výrobe. „Stavajú závod s kapacitou 1,2 milióna vyrobených vozidiel ročne, Slovensko bude mať takú kapacitu až s piatou automobilkou,“ opisuje masovú výrobu.

Slovensko na chvoste

Počet registrovaných nových bezemisných vozidiel je v Číne na úrovni 30 percent. V USA je to 15 percent a v Európskej únii je to 14 percent. V prípade Slovenska sú to len dve percentá. Aj tieto čísla jasne demonštrujú, ako pri elektromobilite zaostávame. Všetky automobilky sa vyjadrili, že do roku 2033 nebudú ponúkať autá na spaľovacie motory. „Musíme sa zobudiť, sme niekoľko rokov pozadu,“ povedal na konferencii TA3 Slovensko bez dymu Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

Hovorí, že sme sa zaviazali k tomu, mať 15 percent novoregistrovaných vozidiel bezemisných do roku 2025. „Štáty, ktoré zistia, že sa k cieľu nepribližujú, tak robia opatrenia. Sme jedna zo siedmich krajín, ktoré nemajú podporu elektromobility. Pričom štyri krajiny majú podiel novoregistrovaných bezemisných vozidiel vyše 20 percent a sú za cieľom, už to beží u nich prirodzene,“ opísal situáciu na konferencii spravodajskej televízie s názvom Slovensko bez dymu.

nakupovanie, potraviny, rodina Čítajte viac Zverejnili prvú analýzu o cenách potravín: odhalila, kto najviac zarábal aj či je potrebné ich regulovať

Aj Toyota chce znižovať emisie v doprave a je pripravená nasledovať cieľ zákazu spaľovákov, povedal generálny riaditeľ spoločnosti Toyota a Lexus Slovensko Milan Kočka. Líšia sa v tom, že sú presvedčení, že to bude kombináciou technológií a nielen elektrickými vozidlami. „Veľkú úlohu bude hrať aj vodíková technológia. Spaľovacie motory na syntetické palivá si tiež vieme vyrobiť. Veľkú úlohu budú hrať aj batériové elektromobily,“ vysvetľuje.

Nemôže podľa neho vznikať priepasť medzi drahými elektromobilmi a starými spaľovacími motormi. Je podľa neho tiež rozdiel mať plne elektrifikované vozidlá v Škandinávii, kde majú dostatok obnoviteľných zdrojov, a v Poľsku, kde na výrobu elektriny pália uhlie. „Nevrháme sa bezhlavo do elektromobilov, aj keď sa ich snažíme zavádzať,“ dodáva.

© Autorské práva vyhradené

170 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #Čína #elektrina #elektromobilita #BYD