Za staršie autá vysoké sumy. Poplatok za registráciu vozidiel sa od júla výrazne mení

Od júla sa mení spôsob, akým sa vypočítava výška registračných poplatkov za autá. Systém, ktorý určoval poplatky podľa výkonu motora a veku auta, končí. Do popredia sa dostáva ekologický aspekt fungovania vozidla.

30.06.2023 05:00
auto, autá, emisie, doprava, zápcha Foto:
auto, autá, emisie, doprava, zápcha.
debata (16)

Vek motora od júla už nebude hrať žiadnu rolu. Kľúčová pre výšku poplatku za registráciu bude emisná norma vozidla a výkon motora. Vek vozidla sa teda do určitej miery bude odzrkadľovať v emisnej norme, ktorú konkrétne vozidlo bude spĺňať.

Tak napríklad po novom za auto so spaľovacím motorom s najnižšou normou Euro 1 môžete zaplatiť podľa výkonu motora od 33 do 1000 eur. S najekologickejšou normou Euro 6d zaplatíte od 33 do 400 eur. Registrácia elektromobilu bude po novom stáť od 33 do 200 eur. Za veterán – teda auto staršie ako 40 rokov – zaplatíte od 33 do 100 eur.

Patrik Križanský: Garantujem vám, že väčšina Slovákov bude v roku 2035 rozmýšľať iba o elektromobiloch
Video
Zdroj: TV Pravda

V praxi to znamená, že po novom za auto na benzín s výkonom motora od 140 do 155 kilowattov (kW) s emisnou normou Euro 3 bude výška 350 eur. Ak by platili staré pravidlá, dôležitý by bol vek vozidla. Emisnú normu Euro 3 spĺňajú zhruba dvadsaťročné vozidlá. Podľa pôvodných pravidiel by výška registračného poplatku bola zhruba 52 eura. Po novom by si tak majiteľ priplatil o 300 eur viac. Táto zmena znamená úplný obrat vo filozofii, ktorú štát pri vyrubovaní registračného poplatku uplatňuje. Pôvodný systém počítal s tým, že čím staršie je vozidlo, tým nižší registračný poplatok sa platí. Zmena, ktorá prešla parlamentom iba nedávno, fungovanie poplatku úplne otočila a nové pravidlá de facto určujú, že čím staršie je vozidlo, tým vyšší je poplatok za registráciu.

Čím staršiu emisnú normu bude konkrétne vozidlo spĺňať, tým horší bude ekologický koeficient vozidla. Pre emisnú normu Euro 1 bude platiť koeficient 1. To znamená, že registračný poplatok majiteľ auta zaplatí v plnej výške podľa výkonu motora. Je to krok k tomu, aby prevádzka vozidiel, ktorá je menej ekologická, bola drahšia a doprava bola čoraz ekologickejšia.

Zmena na druhý pokus

Parlamentom táto zmena prechádzala vo dvoch krokoch. Pôvodný návrh, ktorý prešiel parlamentom, poslanci korigovali tak, aby poplatok nepresahoval sumu tisíc eur. Bez korekcie sa pri veľkom objeme motora a výraznej uhlíkovej stope šplhala výška poplatku do výšky 3 900 eur. Od júla teda motoristi za registráciu zaplatia od 33 do 1 000 eur.

Pre ľudí, ktorí by prepisovali staršie vozidlo, to znamená, že registračný poplatok by mohol byť pokojne vyšší ako cena, ktorú nový majiteľ za auto zaplatil. To by mohlo spôsobiť problémy. „Môžu nastať situácie, že staršie vozidlá s výkonom nad 154 kW budú takmer nepredajné, keďže ich trhová hodnota bude nižšia ako poplatok za administratívny prepis na nového majiteľa. Hrozí preto, že ich noví majitelia nebudú prepisovať na seba, ale ich budú prevádzkovať na meno pôvodného majiteľa, čím vzniká riziko právnych sporov pri uplatňovaní objektívnej zodpovednosti, povinného ručenia, využívaní diaľnic, parkovacích systémov a podobne,“ uvádza sa v dôvodovej správe, ktorá pôvodný návrh upravovala. Táto zmena dopĺňa nové pravidlo platiace od januára. To hovorí, že poplatok za registráciu platí žiadateľ o registráciu, nie nový majiteľ.

Okrem poplatku nadviazaného na registráciu vozidla sa pri registrácii platí poplatok 33 eur za vydanie tabuliek s evidenčným číslom. Ak sa číslo nemení, platí sa len poplatok za zápis majiteľa.

Za staršie autá si štát vypýta viac

Denník Pravda už upozornil na to, že zmena vo fungovaní registračných poplatkov sa dotkne najmä ľudí, ktorí by si chceli zaobstarať staršie motorové vozidlo so silným motorom. Pri kúpe šestnásťročného auta s výkonom nad 254 kW v súčasnosti, teda do konca júna, zaplatí motorista 273 eur. V jeho prospech hrá práve to, že vozidlo, ktoré registruje, je staršie.

Podľa stále aktuálnych pravidiel platí, že základná sadzba poplatku sa násobí koeficientom podľa veku vozidla, pričom čím staršie je vozidlo, tým nižší je koeficient. V prípade staršieho športového auta sa základná sadzba vo výške 3 900 eur násobí koeficientom 0,07. Práve tak sa konečná výška poplatku dostáva na výsledných 273 eur.

Nové pravidlá toto isté vozidlo o výhody, ktoré do konca júna má, pripraví. To, že vozidlo je staršie a veľmi výkonné, je z pohľadu človeka, ktorý platí registračný poplatok, nepríjemná zhoda okolností. Na porovnanie môžeme počítať s tým, že šestnásťročné auto spĺňa emisnú normu Euro 4. Pre ňu podľa nových pravidiel platí koeficient 0,6. Výška samotného poplatku tak po 1. júli pre toto vozidlo bude 600 eur. Základná sadzba 1 000 eur sa prenásobí koeficientom 0,6 a výsledkom je nová výška registračného poplatku.

Ak by vozidlo spĺňalo najmodernejšiu platnú normu Euro 6, poplatok by pri takomto výkone dosiahol výšku 400 eur. Ak by išlo o moderný motor spĺňajúci normu Euro 6 s výkonom do 80 kW, registračný poplatok by bol na minime, teda vo výške 33 eur.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #novela #registračný poplatok