Reklamu na pivo označili za klamlivú. Pivovar sa obvineniam bráni

Rakúske združenie na ochranu spotrebiteľov (VKI) podalo sťažnosť na spoločnosť Brau Union Österreich potom, ako inzerovala, že jej pivo značky Gösser sa pripravuje z hľadiska emisií oxidu uhličitého na 100 % neutrálne. Reklamu označilo za klamlivú, keďže energia z fosílnych zdrojov sa síce nepoužíva pri varení piva, čo však neplatí pre celý výrobný proces.

17.06.2023 20:09
slad pivo jacmen Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (2)

Krajinský súd v Linzi dal tento týždeň sťažovateľom za pravdu a rozhodol, že výrobca nemá značku Gösser propagovať ako uhlíkovo neutrálnu. Podľa VKI spoločnosť Brau Union propagovala na obaloch piva aj v televíznych reklamách slogany ako „CO2 neutrálne varené“, „Od roku 2015 varíme na 100% CO2 neutrálne“ alebo „100% energie potrebnej na proces varenia pochádza z obnoviteľných zdrojov energie“.

VKI zistilo, že v prípade piva Gösser sa fosílna energia pri samotnom procese varenia nevyužíva, pri vstupných a nadväzujúcich výrobných procesoch však áno. Brau Union nezohľadnila energeticky náročný proces sladovania, uviedlo združenie, ktoré podalo žalobu na spoločnosť v júni 2022.

Budvar, pr, nepouzivat Čítajte viac Ocenili najlepšie pivá na Slovensku. Pozrite si víťazov

Spornou otázkou v konaní bolo, či proces výroby piva zahŕňa aj výrobu sladu. Podľa VKI spoločnosť slad sama nevyrába, ale ho nakupuje. Teplo potrebné na výrobu sa pritom získava najmä zo zemného plynu. „Výroba sladu nie je CO2 neutrálna. Sladovanie spôsobuje značnú časť znečistenia CO2, ktoré vzniká v procese výroby piva, a to približne 30 %,“ uviedla právnička VKI Barbara Bauerová.

Brau Union argumentovala, že sladovanie technicky nie je súčasťou procesu výroby piva, krajinský súd v Linzi sa však stotožnil s názorom VKI. Podľa súdu by si priemerne informovaní spotrebitelia pod pojmom „varenie“ zvyčajne predstavili celý proces výroby piva bez toho, aby rozlišovali medzi procesom varenia a sladovaním. Rozsudok zatiaľ nie je právne záväzný a Brau Union ho napadla v plnom rozsahu.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Rakúsko #pivo #reklama