„Sme veľmi radi, že podobný názor, aký máme na emisnú normu Euro 7, má aj ďalších sedem členských štátov. Naše stanovisko budeme vysvetľovať aj ostatným členským štátom, aby sme ich presvedčili o našich výhradách a potrebe úprav návrhu," zhodnotil ďalej rezort. V súčasnosti bude podľa neho predsedajúci členský štát hľadať kompromisné znenie emisnej normy, ktoré bude prijateľné pre členské štáty. „Momentálne je predčasné hovoriť o tom, kedy padne konečné rozhodnutie," zhodnotilo ministerstvo.
Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek očakáva, že sa nová emisná norma vďaka odporu viacerých štátov odsunie. Ako ďalej uviedol v diskusii v Liberálnom dome, jej aktuálne znenie, ako aj plánovaná účinnosť od júla roku 2025 by totiž mali fatálne následky na celý automobilový priemysel únie. „Euro 7 v terajšej podobe je súbor snov, čo by sme chceli dosiahnuť, ale čo nie je presne definované,” skonštatoval.
Podľa jeho slov z nariadenia nie je jasné, na čo sa vlastne výrobcovia automobilov v únii majú pripraviť. Aktuálne pritom celý sektor potrebuje skôr podporu ako ďalšiu reguláciu. „Od roku 2035 nás čaká zákaz spaľovacích motorov a Euro 7 nás núti do investícií, ktoré majú za veľké peniaze zlepšiť niečo, čo je výbehový model, čo sa už o pár rokov nebude vyrábať,” zhodnotil situáciu predstaviteľ slovenského automobilového sektora.
Čítajte viac Norma z Bruselu zmení hru, zľavy na autá zmiznú. Kľúčové budú ceny batérií, hovorí predstaviteľ ŠkodySamotné automobilky pôsobiace na Slovensku boli vo vyjadreniach k novej emisnej norme zdržanlivé a poukazovali na vyhlásenie zväzu, ktorých ich zastupuje. Neodpovedali ani, či by jej prípadne prijatie mohlo spôsobiť také výrazné zdraženie výroby niektorých modelov áut, že by to mohlo viesť k znižovaniu produkcie či prepúšťaniu. Jednou z najnáročnejších častí Euro 7 sú podľa hovorcu žilinskej automobilky Kia Slovakia Tomáša Potočeka emisie pri reálnej jazde.
Návrh totiž predpokladá rozšírenie týchto testov na situácie s nižšou teplotou, vyššou nadmorskou výškou, vyššou rýchlosťou a potenciálne aj s použitím príslušenstva, ako je strešný náklad alebo prívesy. Preto bude oveľa náročnejšie zabezpečiť, aby emisie vyhovovali aj v týchto situáciách. „Pri mnohých častiach nariadenia však ešte neboli stanovené spôsoby, akými by sa malo testovanie vykonávať," potvrdil pre agentúru SITA hovorca.
Zámer normy Euro 7 je podľa neho krok smerom k zlepšeniu kvality ovzdušia a ochrane životného prostredia. „Je však dôležité, aby táto norma bola implementovaná tak, aby bola realistická a smerovala naozaj k ochrane životného prostredia a udržateľnej mobilite," zhodnotil Potoček.