Milióny ľudí si kúpilo lacný lístok, nemecká verejná doprava zažíva revolúciu

Viac ako tri milióny ľudí si už zakúpilo nový lacný lístok na verejnú dopravu v celom Nemecku. Lístok platí od pondelka a umožňuje využívať všetky miestne a regionálne vlaky, autobusy a metro po celej krajine za 49 eur mesačne. TASR správu prevzala z agentúry AP.

01.05.2023 16:05
verejná doprava v Nemecku Foto:
Verejná hromadná doprava bude od apríla dostupná v celom Nemecku za jednotnú sumu 49 eur mesačne. (Na fotografii je mestská rýchlodráha v Mníchove.)
debata

Lacný lístok, tzv. Deutschlandticket, má povzbudiť ľudí, aby vymenili svoje autá za ekologickejšie formy dopravy. A nadväzuje na experimentálny deväťeurový lístok, ktorý vláda zaviedla minulý rok počas letných mesiacov v rámci balíčka opatrení na boj s vysokou infláciou a drahými palivami.

Deväťeurový lístok mal veľký úspech. Celkovo sa za tri mesiace do konca augusta 2022 predalo v Nemecku 52 miliónov týchto lístkov a priniesol úspory emisií uhlíka vo výške takmer dva milióny ton. Ale nebol finančne životaschopný a štátnu pokladnicu stál miliardy eur.

Nemecko Habeck Čítajte viac Nemci odhalili svoje cenové stropy. Ako ide bojovať proti vysokým cenám energií náš najväčší obchodný partner?

Po jeho skončení sa viaceré spolkové krajiny domáhali predĺženia lacného cestovania, problémom však bolo financovanie, ktoré vyvolalo spory medzi vládou, regiónmi a dopravcami o tom, kto koľko prispeje. Nakoniec sa dohodli na mesačnom lístku za 49 eur, pričom spolková vláda súhlasila, že bude poskytovať až do roku 2025 na cestovný lístok ročne 1,5 miliardy eur. O platbách na ďalšie roky rozhodnú vláda a regióny neskôr, keď fungovanie lístka vyhodnotia.

Nový lístok sa považuje za revolúciu v rozbitom nemeckom systéme verejnej dopravy, kde desiatky regionálnych spoločností ponúkali nespočetné množstvo rôznych možností cestovného, čo ľudí miatlo.

Deutschlandticket bude platiť takmer pre všetky druhy verejnej dopravy okrem diaľkových medzimestských vlakov. Umožní však cestovanie regionálnymi vlakmi, čím sa výrazne znížia náklady pre niektorých ľudí, ktorí za pravidelné dochádzanie do práce platili stovky eur mesačne.

Kancelár Olaf Scholz privítal nový lístok ako „jednoduchú a lacnú ponuku, ktorá zatraktívni verejnú dopravu a pomôže Nemecku dosiahnuť klimatické ciele“.

Bojovníci proti chudobe však žiadali, aby boli lístky ešte lacnejšie aspoň pre rodiny, mladých ľudí a ľudí s nízkymi príjmami, ktorí majú pre stále vysokú infláciu hlboko do vrecka.

debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #lístky #verejná doprava