Nasledovala ho Billa, ktorá ponúka rožok za 14 centov, 900-gramový chlieb za 1,69 eura či kilo morčacích stehien za 4,19 eura. Dovedna zlacnila od 15 do 20 percent 45 potravín. V podvečer svoj zoznam zverejnil aj Lidl.
Tieto tri reťazce predstavili svoju ponuku zastropovaných cien, na ktorých sa dohodlo ministerstvo pôdohospodárstva na čele so Samuelom Vlčanom (nom. OĽaNO) so Slovenskou alianciou moderného obchodu a Zväzom obchodu SR ešte v piatok. Zastropovanie má trvať tri mesiace, potom sa má prehodnotiť. Zákazníci tieto a ostatné produkty nájdu so špeciálnou nálepkou „Protiinflačná garancia“.
Čítajte viac Reťazce pobúrili slovenských potravinárov. Je to marketingový ťah, tvrdí šéf komory MachoV obchodoch malo byť zlacnených 400 produktov od 20. marca. Zvyšných päť reťazcov – CBA, Coop Jednota, Labaš, Terno, Tesco – však svoj zoznam ešte v čase uzávierky nezverejnilo. Pôvodne mali všetky obchodné siete poslať zoznam ministerstvu a to ho malo kompletný zverejniť na webe. Nestalo sa tak.
Preto okolo pol siedmej hodiny zatiaľ ponuka ostatných piatich reťazcov chýbala. „Ministerstvo pôdohospodárstva zatiaľ nedisponuje linkami všetkých ôsmich obchodných reťazcov, ktoré sa zapojili do iniciatívy Protiinflačnej garancie. Zverejníme ich hneď po ich skompletizovaní,“ odpísalo tlačové oddelenie denníku Pravda.
Martin Krajčovič zo Slovenskej aliancie moderného obchodu, ktorá združuje spomínané veľké obchodné reťazce, hovorí, že je to individuálna iniciatíva jednotlivých obchodníkov, ktorí zoznamy zverejňujú u seba a následne ministerstvo zdieľa link na jednotlivú sieť. „Je to z dôvodu, že v každej sieti ide o odlišné produkty alebo značky, tak aj spotrebiteľ si to nájde následne u každého obchodníka,“ vysvetlil pre denník Pravda.
Čítajte viac Prvé reťazce zverejnili ceny zastropovaných potravín. Pozrite si zoznamNa margo meškania zverejnenia zoznamov Krajčovič hovorí, že jednotlivé reťazce ešte spracúvajú nové logo, ktoré dostali v piatok, a hneď ako to bude možné, zoznamy zverejnia.
Reťazce hovoria, že ide o gesto dobrej vôle. „Verím, že zníženie cien pri obľúbených produktoch naši zákazníci ocenia,“ hovorí Richard Bendík, riaditeľ nákupu v spoločnosti Kaufland Slovensko. V pondelok poobede nová iniciatíva rozpútala tvrdú výmenu názorov. Na jednej strane stálo ministerstvo, obchodníci a reťazce. Na druhej slovenskí potravinári.
Potravinárov akcia pobúrila
Napriek meškajúcim zoznamom analytik maloobchodu Ľubomír Drahovský iniciatívu obchodníkov vníma pozitívne. „Je to správna filozofia. Je to prejav sympatie voči svojim zákazníkom. Vytvoria im určitý priestor na zlacnenie sortimentu potravín.
Úplne opačne vidia iniciatívu slovenskí pekári združení pod hlavičkou Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov. Jeho predseda Milan Lapšanský doslova povedal, že si reťazce s ministerstvom robia z nich dobrý deň. Tvrdí, že ceny chleba a pečiva zákazníkom zvýšili o desať percent tesne pred vyhlásením tejto iniciatívy. Odsledovali to vraj z pultov týchto reťazcov. „Slovenskí pekári, cukrári a cestovinári upozorňujú spotrebiteľov, že ak sa ceny potravín stanú témou predvolebného boja a politici začnú voličom ťahať pod nos medové motúzy vo forme memoránd či populistických návrhov s dosahmi na náš sektor, nenecháme si to pre seba a budeme ukazovať verejnosti konkrétnych patrónov týchto opatrení,“ dodal Lapšanský.
Podobne negatívne to vnímajú aj slovenskí potravinári združení v Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komore (SPPK) a Únii potravinárov Slovenska. Vnímajú to ako „podraz voči slovenským výrobcom potravín“.
Politiku tzv. protiinflačnej garancie v podobe ako bola prezentovaná, považuje Emil Macho, predseda SPPK, za marketingový ťah. „Pokiaľ to má byť také, ako to verejne odprezentovali, teda, že má ísť najmä o výrobky slovenskej produkcie, nepáči sa nám, že sa nikto s nami o tom nebavil. Obchodné reťazce povedali, že tri mesiace bude teraz garantovaná cena, ale čo v prípade, že daný výrobok bude čeliť tlaku na zníženie ceny? Čo sa stane?“ povedal pre denník Pravda Macho.
Hovorí, že potravinári dohodu môžu akurát zobrať na vedomie a povedať, že do tohto procesu neboli prizvaní a nesúhlasia s tým, ako sa to urobilo. „Mali s nami rokovať, to je celé!,“ prízvukuje šéf potravinárskej komory.
Hovorkyňa SPPK Jana Holéciová dokonca naznačila aj možné porušenie hospodárskej súťaže. Vraj im to predstavili iba v piatok, teda v deň, keď minister a zástupcovia obchodu zľavy ohlásili. Dokonca iba hodinu pred samotnou tlačovou konferenciou. Akciu preto hodnotia „o nás bez nás“.
Holéciová upozorňuje, že niektorí slovenskí potravinári zaznamenali počas minulého týždňa tlak zo strany obchodníkov na zníženie odbytových cien niektorých druhov potravín. Naznačuje, že zníženie cien zaplatia zo svojho nie veľké reťazce, ale malí a strední slovenskí farmári, pestovatelia a chovatelia.
Macho prízvukuje, že jediný, kto na tom zarobí, budú reťazce. „Reťazce nestratia ani euro, práve naopak, a budú to oni, ktorí budú vyzerať pred verejnosťou pekne. Je to absurdné. Právom sa obávame, ako to celé dopadne. Nech reťazce garantujú ceny svojim dodávateľom. Inak je to celé na hlavu,“ pokračuje. „Je to oveľa väčšie gesto ako potravinárski výrobcovia. Tí sa stále sťažujú na zvýšené náklady výroby potravín. Obchod sa nesťažuje, ale koná a to je z môjho pohľadu sympatické,“ kontruje Machovi Drahovský.
Macho na záver prízvukuje, nech reťazce nazabúdajú, kde sa vyrábajú kvalitné potraviny. „Ministerstvo stále nepochopilo, že potraviny sa nevyrábajú v obchode. Obchodné reťazce sú síce najsilnejší článok celej potravinovej sústavy, pretože 90 percent potravín sa predá cez ich pulty, ale naše jedlo sa rodí na poli, v maštaliach, spracúva v potravinárskych závodoch. Treba brať do úvahy pozíciu tých, ktorí reálne stoja za zrodom potravín a nevidieť len tých, čo ich predávajú. To je celé,“ dodal Macho.
Potraviny zdraželi za rok o 29 percent
Zväz obchodu si za rozhodnutím stojí. Argumentuje, že zľavy pomôžu najviac chudobným. „Ide o prejav našej spoločenskej zodpovednosti smerom k nízkopríjmovým skupinám obyvateľstva na Slovensku, ktorým chceme týmto krokom zachovať dostupnosť potravín dennej potreby. Ako zástupca slovenských obchodíkov združených vo Zväze obchodu SR oceňujem prístup ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, že nepodľahlo škodlivým regulačným tendenciám. Spoločným cieľom tejto iniciatívy je snaha obchodu o tlmenie inflácie, aby sme udržali spotrebiteľské ceny v prijateľných hladinách, no bez škodlivej regulácie trhu," vysvetli Filip Kasana, viceprezident Zväzu obchodu.
Medzitým celková inflácia sa opätovne vrátila na najvyššie hodnoty za posledných vyše 20 rokov. Najväčší vplyv na ňu mali rastúce ceny potravín a nákladov na bývanie, na ktoré naše domácnosti vynakladajú až zhruba polovicu svojich výdavkov. Ceny potravín boli vo februári medziročne vyššie takmer o 29 percent. Zvýšenie cien o viac ako štvrtinu sa prejavilo až v 7 z 9 skupín potravín.
Výrazne drahšie boli najmä mlieko, syry a vajcia, o viac ako 37 percent, k úrovni 30 percent sa priblížil aj rast cien chleba a obilnín aj mäsa. Zelenina bola drahšia o štvrtinu a nealkoholické nápoje takmer o pätinu. „Očakávame, že v ďalších mesiacoch sa inflácia bude postupne zmierňovať. Do spomaľovania spotrebiteľských cien by sa mal začať premietať hlavne pomalší rast cien agrokomodít a potravín vo svete a tiež lacnejšie energie,“ predpovedá analytička 365.bank Jana Glasová.