Sen o lacnom tankovaní sa definitívne rozplynul. Vláda maďarského premiéra Viktora Orbána v utorok v noci ukončila takmer 13 mesiacov dlhé zastropovanie cien pohonných hmôt. Maďarským vodičom tak z minúty na minútu vyskočili ceny na čerpacích staniciach. Momentálne sú dokonca o niekoľko centov vyššie ako na Slovensku. Dlho pritom mali najlacnejší benzín a druhú najlacnejšiu naftu spomedzi všetkých členských krajín Európskej únie (EÚ).
Maďarská vláda o konci zastropovania cien pohonných hmôt rozhodla až po tom, čo sa situácia na čerpacích staniciach v posledných dňoch vyhrotila. Zhruba štvrtina čerpačiek maďarského petrochemického gigantu MOL sa v pondelok ocitla bez pohonných hmôt. Vodiči čakali v dlhých radoch s nádejou natankovať, a mnohí radšej prišli naplniť nádrže na Slovensko. Posledný liter benzínu za cenu 480 forintov (1,17 eura) si vodiči mohli natankovať poslednýkrát v utorok večer.
Čítajte viac Parlament definitívne schválil Matovičov balíček. Prešiel zásadnými zmenami, 200 eur na dieťa nedostane každýOrbán sa fiasko snažil zvaliť na ropné embargo, ktoré začalo platiť v pondelok. Podľa českého ekonóma Lukáša Kovandu zo spoločnosti Trinity bank sa vláda v Budapešti len snažila využiť situáciu. „To, že k zrušeniu zastropovania došlo po zavedení embarga EÚ, hneď neznamená, že medzi oboma udalosťami je príčinná súvislosť. Nie je. Dôvodom maďarského fiaska nie je embargo, ale zastropovanie, ktoré spôsobilo, že krajina nebola schopná zaistiť si dostatok palív z dovozu,“ vysvetľuje.
Fico sa chcel Orbánom inšpirovať
Orbánov nápad v podobe zastropovania cien pohonných hmôt učaroval aj niektorým slovenským politikom. Šéf Smeru Robert Fico si spolu s podpredsedom strany Erikom Kaliňákom odskočili na konci mája do maďarskej Rajky lacno natankovať, aby ukázali, ako Orbán pomáha ľuďom. „Matovič so Sulíkom by sa namiesto hádok a urážok v parlamente mali ísť pozrieť do Maďarska, ako sa vláda stará o ľudí a ako vyzerá skutočná pomoc ľuďom pri zdražovaní!“ odkázal vo videu. „Ak majú ceny na úrovni 1,2 eura, prečo to nie je možné vo forme zastropovania urobiť aj na Slovensku?“ pýtal sa Fico.
VIDEO: Šéf Smeru Fico hľadal inšpiráciu u Orbána:
Vtedy zrejme ešte netušili, že zastropovanie cien v Maďarsku sa skončí veľkým fiaskom. Ak by sa Ficove túžby naplnili a cenové stropy podľa vzoru Maďarska sa zrealizovali aj na Slovensku, malo by to ohromné následky na ekonomiku.
Analytik spoločnosti Finlord Boris Tomčiak vysvetľuje, že problémom cenových stropov je, že vôbec nemotivujú k obmedzeniu spotreby a, naopak, obmedzujú ponuku danej suroviny na trhu. „Obchodníkom, ktorí, pochopiteľne, tiež musia platiť nájmy, mzdy, služby, sa neoplatí predávať za nízku cenu a radšej hľadajú iné trhy či dokonca iný odbor. Cenový strop je možné nastaviť na krátku dobu, ale potom je nutné strop posúvať vyššie,“ tvrdí pre Pravdu. Podľa neho sú politici všeobecne ekonomicky negramotní a veľká časť z nich sa snaží len o populistické zháňanie hlasov. „Nepremyslené administratívne zásahy do ekonomických procesov len zbytočne ekonomike ubližujú,“ dodáva.
Rok lacného tankovania
K zastropovaniu cien pohonných hmôt pristúpila maďarská vláda vlani v polovici novembra. Maďarskí vodiči si tak vyše roka užívali najlacnejší benzín a druhú najlacnejšiu naftu, hneď po Malte, v celej Európskej únii. Túto situáciu využili aj slovenskí vodiči, ktorí dokázali na plnej nádrži ušetriť tankovaním u južného suseda aj 20 eur.
Keďže benzín a nafta boli extrémne lacné, maďarskí vodiči sa neobmedzovali. Začali jazdiť ešte viac a spotreba rapídne narástla. Cena je signál. Ak je niečo lacné, ľudia to kupujú. Ak je niečo drahé, núti to ľudí zamyslieť sa a znížiť spotrebu. Akékoľvek cenové stropy tento signál úplne potierajú. Nízka cena pohonných hmôt odrádzala zahraničné spoločnosti, aby pohonné hmoty do Maďarska dovážali. Rakúska OMV či spoločnosť Shell si jednoducho povedali, že pre nízke ceny nepošlú do Maďarska nič.
Okrem toho Dunajská rafinéria v Százhalombatte nešla pre údržbu zhruba dva mesiace naplno, a tak nemohla spracovávať maximálnu kapacitu ropy. Výrobu obnovili po údržbe a následnej poruche až v utorok nadránom. Zásobovanie pohonnými hmotami sa v Maďarsku komplikovalo.
Ruské útoky na energetickú infraštruktúru na Ukrajine tiež spôsobili, že ropa sa niekoľkokrát južnou vetvou ropovodu Družba do Maďarska nedostala. Čerpadlá sú poháňané elektrinou, ak ruská raketa odstaví dodávky elektriny, čerpadlá nemajú pohon a ropa Družbou netečie. Maďari sa tak museli prechodne zaobísť aj bez dodávok ruskej ropy.
Nastala situácia, keď bol silný dopyt motoristov jazdiť lacno a na druhej strane nedostatočná ponuka zapríčinená uvedenými faktormi. Za normálnych okolností by sa ceny na čerpacích staniciach zvýšili. Vyššia cena by odradila vodičov jazdiť a situácia by sa dostala do rovnováhy. Lenže cenové stropy to neumožnili, čoho výsledkom bol nedostatok pohonných hmôt. Stovky čerpacích staníc sa tak ocitli bez paliva. Maďarská vláda na návrh spoločnosti MOL sa rozhodla v utorok v noci o 23.00 cenové stropy na pohonné hmoty zrušiť.
Šéf MOL-u Zsolt Hernádi prirovnal krízovú situáciu v krajine k udalostiam, ktoré sa udiali naposledy v 70. a 80. rokoch minulého storočia. Podľa neho v 31-ročnej histórii MOL-u nikdy neboli takéto problémy so zásobovaním. „Urobili sme všetko pre zabezpečenie dodávok. Veľkú časť chýbajúcich palív sme dovážali zo Slovenska, viac však nebolo možné. Potrebujeme dovoz na nápravu stability, to však pri cenovom strope nie je možné,“ vyhlásil.
Situácia sa stala ekonomicky neúnosná. Ak nemá krajina pohonné hmoty, môže to mať vážne dôsledky. Napríklad až také, že to ohrozí činnosti záchranárov či hasičov. Orbána zrejme nakoniec vystrašili dlhé rady na čerpacích staniciach a zastropovanie zrušil. Vinu sa snažil hodiť na embargo na ruskú ropu. Podľa experta na energetiku Attilu Holodu však takéto tvrdenie neobstojí, pretože Maďarsko má podobne ako Slovensko výnimku z embarga a dostáva surovinu prostredníctvom ropovodu aj naďalej z Ruska, a teda aj lacnejšie.