Pokračovanie článku: Chýba AdBlue. Čo bude s kamiónmi, autobusmi a autami na naftu?

Prečo Duslo obmedzuje výrobu AdBlue

Podnik Duslo Šaľa obmedzuje výrobu pre vysoké ceny energií na technické minimum. Výrobca hnojív a iných produktov je pritom najväčším spotrebiteľom plynu na Slovensku. „Keby sme išli na plný výkon, generovali by sme stratu desiatok miliónov mesačne," opísal dôvody obmedzenia výroby šéf spoločnosti Petr Bláha. Podľa neho dokonca hrozí, že výrobu úplne zastavia.

Podnik je zároveň najväčším výrobcom močoviny AdBlue v Európe. Aby mohli aditívum vyrábať, musia najskôr vyrobiť čpavok a na to potrebujú práve zemný plyn. Ten však láme rekordné ceny, a preto je pre nich výroba stratová. Aj napriek ťažkej situácii spoločnosť tvrdí, že si nateraz svoje zmluvné záväzky voči odberateľom plní, no nových zákazníkov v súčasnosti odmieta.

„Ak tieto roztoky na trhu nebudú, znamená to, že všetky motory v kategórii Euro 5 a vyššie, ktoré musia AdBlue kupovať, budú veľmi pravdepodobne odstavené, povedal Bláha. Šéf Dusla upozornil tiež na to, že to nie sú len osobné autá, ale aj nákladné autá či autobusy. Dôsledkov obmedzenia výroby môže byť viacero. Chýbať môže rajský plyn v zdravotníctve pri operáciách, ale aj hnojivá. Ak nebudú hnojivá, ktoré sú zdrojom živín, čaká Slovensko podľa Bláhu pokles úrody, rast cien poľnohospodárskych produktov a potravín. „Ocitáme sa tak na prahu brutálnej inflácie, ktorú tu v súčasnosti nik nepamätá," domnieva sa.

© Autorské práva vyhradené

169 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #diesel #naftové autá #AdBlue