Chýba AdBlue. Čo bude s kamiónmi, autobusmi a autami na naftu?

Dva týždne. A čo potom? Dopravcovia, ktorých oslovila Pravda s otázkou ako vás zasiahne nedostatok AdBlue odpovedali stručne a protiotázkou. "A čo potom?" - to sa pýtajú autobusári, kamionisti, prepravné firmy i bežní šoféri, ktorí majú dieselové autá.

, 18.10.2021 19:38
shutterstock 1836037033 Foto:
Ilustračná fotka.
169

„Máme núdzové zásoby. Prevádzku autobusov dokážeme udržať zhruba na dva týždne. Hľadáme preto nových dodávateľov," hovorí na nedostatok kľúčovej kvapaliny pre naftové vozidlá Martin Chlebovec z Dopravného podniku Bratislava. AdBlue potrebujú pre takmer 400 vozidiel. Ak sa situácia nezlepší, mohlo by to vážne ovplyvniť premávku hromadnej dopravy v hlavnom meste.

Ad Blue Čítajte viac AdBlue dochádza. Majiteľov naftových áut čakajú vážne problémy!

Nedostatok AdBlue, ktoré sa používa na zníženie emisií naftových motorov, prehlbuje vrásky na čelách mnohým. Dnešné vozidlá sa totiž bez AdBlue vôbec nenaštartujú. Stačilo by síce vypnúť softvér, ktorý štartovanie obmedzuje, ale to každý nedokáže.

Podľa tajomníka Republikovej únie zamestnávateľov Martina Hoštáka môže nedostatok nepriaznivo zasiahnuť viac než polovicu autodopravcov na Slovensku.

Do neistej situácie sa vložil už aj minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). „Vydal pokyn hmotným rezervám, aby zabezpečili 500-tisíc litrov AdBlue pre potreby štátu. Rovnako sa dohodol s výrobcami a distribútormi kvapaliny, aby ju predávali výlučne na priamu spotrebu a slovenským prepravcom,“ informoval v pondelok Pravdu rezort hospodárstva.

Autodopravcovia, dopravné podniky a šoféri začali počítať skladové zásoby po tom, ako nedávno najväčší výrobca AdBlue v Európe – Duslo Šaľa – ohlásil, že výrobu obmedzuje na technické minimum. Väzy výrobe zlomili rekordné ceny zemného plynu. Pre ne priškrtil výrobu aj druhý najväčší výrobca v Nemecku, tretí, ktorý sídli v Poľsku, musel výrobu dokonca úplne odstaviť.

K AdBlue sa nevedel dostať ani čitateľ Pravdy z Krakovian. Jozef musel obehať niekoľko čerpacích staníc.

„Napokon som mal šťastie a podarilo sa mi 10 -litrovú nádobu s prípravkom získať. Mali však posledné dva kusy, ten druhý kanister som tam samozrejme nechal pre ďalšieho vodiča." Dôvod na paniku a robenie si priveľkých zásob však bežní šoféri zatiaľ mať nemusia. Objem nádrže na AdBlue v osobnom aute je zvyčajne okolo 12 až 19 litrov, čo vystačí na 15– až 20-tisíc kilometrov. K likvidácii jedovatých oxidov dusíka treba zhruba 0,75 litra roztoku močoviny na tisíc kilometrov.

Ako zistia majitelia naftových vozidiel či aj oni potrebujú toto aditívum? Podľa Igora Michaloviča z Hyundai Slovensko si to zákazník môže overiť na vlastné oči.

„Výrobcovia áut sa dnes snažia zjednotiť umiestnenie nádrže na AdBlue. Otvor je väčšinou umiestnený pri otvore na naftovú nádrž, má modrý uzáver,“ vysvetľuje pre Pravdu.

© Autorské práva vyhradené

169 debata chyba
Viac na túto tému: #naftové autá #doprava #diesel #AdBlue
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy