Nové autá sa nepredávajú. Ohrozí to ekonomiku?

Predaj áut je slabý nielen na Slovensku, ale v celej Európe. A nič nenasvedčuje tomu, že situácia by sa mala v najbližších mesiacoch zlepšiť. Skôr naopak. Aj ZAP SR už uvažuje nad tým, že zreviduje svoje optimistické odhady z konca decembra.

08.04.2021 06:00
debata (43)

Rok 2021 predajom nových vozidiel nepraje. Čísla začali padať už v januári, február ich nepotiahol. Druhý mesiac roka padli predaje medziročne o takmer štvrtinu, predalo sa totiž len 5 535 nových áut. Zdá sa, že iný nebude veru ani marec.

Ružovo to nevyzeralo ani v Európe. Predaje v únii padli od začiatku roka o niečo vyše pätinu, Slovensko pritom patrilo k šiestim krajinám s najvyšším poklesom. Ak sa situácia v najbližších mesiacoch nezlepší, pocítia to naše automobilky i ekonomika. V automobilom priemysle a pridružených odvetviach pritom pracuje 275-tisíc ľudí.

Čipová kríza

Prepady predaja však nie sú jediné, čo automobilky trápi. I tie slovenské už začínajú hlásiť problémy s dodávkami čipov, upozorňuje analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák. Výpadky pritom nespôsobil len vyšší dopyt po spotrebnej elektronike. „Jeden z najväčších dodávateľov čipov, spoločnosť Renesas, na mesiac odstavuje jednu zo svojich japonských fabrík v dôsledku požiaru, čo problém s dodávkami čipov môže ešte prehĺbiť,“ hovorí Horňák.

Čím dlhšie ťažkosti s čipmi potrvajú, tým vyšší dosah to bude mať na ekonomiku i zamestnanosť. Pritom to boli práve autá, čo ju po prepadoch z prvej vlny ťahali posledné mesiace. A to i napriek tomu, že v januári i februári registrácie nových áut po sľubnom decembri medziročne klesali.

Pokles predajov a produkcie nových áut v minulom roku vyvolal podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka najmä prvotný pandemický šok. Ten v druhom štvrťroku 2020 spôsobil globálny prepad produkcie vozidiel až o vyše dve pätiny. Pričom už ku koncu uplynulého roka sa predaje začali zotavovať i napriek protipandemickým opatreniam. „Pokračujúca vakcinácia a ústup pandémie by i tu mali postupne vracať predaje a produkciu áut na úrovne spred vypuknutia pandémie,“ hovorí Koršňák. Pre zlé vlaňajšie čísla sa dá túto jar rátať i s výraznými medziročnými nárastmi produkcie. Prudšie zotavenie predajov odhaduje analytik až v budúcom roku.

Ľudia online predaju áut príliš nedôverujú. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz dovoz domov Ľudia online predaju áut príliš nedôverujú.

Prvým predpokladom pre zlepšenie situácie je i otvorenie predajní. „Automobil je jedna z komodít, ktorá nie je úplne vhodná na on-line predaj. Je to dosť veľká investícia a nie všetci zákazníci urobia rozhodnutie o kúpe bez možnosti prehliadky vozidla, prípadne vykonania skúšobnej jazdy,“ vysvetľuje generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) Ján Pribula. Pripúšťa však, že na záujem o nové autá už začína vplývať aj ekonomická situácia. Mnohí ľudia radšej väčšie investície – ako je i kúpa auta, odložia pre obavy z budúcnosti, zníženie či stratu príjmu. Aktívnejšie by podľa Pribulu mal pomôcť i štát. Systematická pomoc pre ťažko skúšaný sektor totiž podľa neho chýba.

Slovenské automobilky sa zatiaľ držia

Slabý predaj i nedostatok polovodičových komponentov už cítia i európske fabriky. Nejedna musela výrobu i úplne odstaviť. Niektoré automobilky uvažujú aj o systematickejšom znižovaní produkcie či prepúšťaní.

Podobný scenár sa očakáva napríklad v Taliansku. Koncern Stellantis tam uvažuje kvôli vysokým výrobným nákladom v niektorých továrňach dokonca o trvalom obmedzení výroby. Prípadne o rušení výrobných liniek. Koncern Stellantis zastrešuje na Slovensku trnavskú automobilku. Tá je nateraz v dobrej kondícii. Pre Trnavu je dôležité, aby získala výrobu nového strategického modelu, v čom vôbec nie je bez šance.

Veľké investície ešte vlani ohlásil bratislavský Volkswagen (VW). Navyše, Slovensko je aktuálne, spolu s Českom a Poľskom, v hre o jednu zo šiestich nových batériových fabrík koncernu VW. Súťažíme v poradí o štvrtú z nich. Tá by mala začať vyrábať batérie pravdepodobne v roku 2027.

O investície treba bojovať

To, že investori neprídu len tak, si uvedomujú i vlády krajín V4. „Chápu, že karty sa rozdávajú teraz a to, ako sa jednotlivým krajinám podarí uspieť v získaní nových projektov a investícií do budúcej mobility, bude rozhodujúcim spôsobom ovplyvňovať budúcnosť krajiny, hospodársky rast a sociálno-ekonomickú situáciu obyvateľstva na dlhé roky dopredu,“ hovorí Pribula. O investície však treba podľa neho viac zabojovať práve v tomto období.

Žiaľ, práve tu Slovensko pokrivkáva, upozorňuje Pribula. Kompetentní podľa neho v súčasnosti riešia úplne iné veci, čo môže mať nepriaznivé dosahy na budúcnosť našej krajiny. „Príležitostí je v súčasnosti veľa nielen vo výrobe batérií, no treba o ne viac zabojovať,“ hovorí Pribula.

Slovensko však nesmie možných investorov v budúcnosti odstrašovať rôznymi protirečivými a radikálnymi vyhláseniami, upozorňuje dopravný analytik Jozef Drahovský. Práve to sa podľa neho totiž posledné mesiace opakovane dialo pri vyhláseniach predstaviteľov vlády o chystanom tvrdom lockdowne. A to i nečakane – zo dňa na deň. „Odteraz každý investor pri investíciách na Slovensku bude zvažovať aj riziko politického zákazu výroby a bude veľmi opatrný. Teraz je na vláde, aby investorom nielen v automobilovom sektore vysvetlila predchádzajúce vyjadrenia a získala znova ich dôveru,“ pripomína Drahovský.

© Autorské práva vyhradené

43 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #ZAP SR #nové autá