Koronakríza zmenila nákupné zvyklosti. Darí sa obchodníkom a e-shopom

Ako sa pandémia dotkla našej spotreby a nákupov? Koronakríza najtvrdšie zasiahla sektor služieb, upozorňuje analytička 365.bank Jana Glasová. Ide najmä o oblasť cestovného ruchu, hotely a penzióny, reštaurácie, kaviarne, zábavné podniky, fitnescentrá a wellness, ale i umenie a kultúru.

28.02.2021 11:38
debata

„Práve v týchto segmentoch sa naša spotreba prepadla najvýraznejšie, nakoľko tieto zariadenia z dôvodu protipandemických opatrení ani navštevovať nemôžeme alebo ich môžeme využívať len v obmedzenej forme,“ hovorí analytička. Na mysli má kiná, divadlá, ale i výdaj jedál cez okienko v reštauráciách. Práve v týchto oblastiach došlo aj k najväčšiemu prepadu tržieb.

Komu sa darilo?

Existujú ale aj odvetvia, ktorým sa počas krízy darí lepšie ako ostatným, pripomína Glasová. „Keď sa na to pozrieme z hľadiska našej spotreby, sú to hlavne supermarkety a e-shopy,“ hovorí. Dôvod je jednoduchý – tieto obchody môžu byť otvorené aj vtedy, keď sú ostatné predajne zatvorené. Tržby internetových predajcov počas prvej vlny pandémie síce tiež klesli, ale od júla opäť rastú. Počas jesenných a zimných mesiacov zaznamenali dokonca výrazne vyššie tržby ako pred rokom. Za celý minulý rok bol tržby e-shopov medziročne vyššie v priemere o 2,3 percenta.

Čo sa týka supermarketov, tak ich tržby medziročne rástli počas celého roka 2020 a boli v priemere o päť percent vyššie ako predvlani. Z pohľadu jednotlivých mesiacov sa tržby supermarketov najvýraznejšie zvýšili v marci. „Ľudia sa obávali, že potravín bude nedostatok a vytvárali si zásoby, čo viedlo k tomu, že regále v obchodoch naozaj niekedy zívali prázdnotou,“ hovorí Glasová. V druhej vlne sa to už nezopakovalo.

Ako ďalej po pandémii

Aké budú naše nákupné zvyklosti, keď sa život vráti do normálu? Z očkovania budú najviac profitovať podnikatelia, ktorí v súčasnosti najviac trpia protipandemickými opatreniami, tvrdí analytička. A to cestovné kancelárie, hotely, reštaurácie, kaviarne a kluby, kiná, divadlá a v podstate všetky firmy pôsobiace v oblasti kultúry, umenia a zábavy. „Očkovanie vráti život do normálu a je možné, že budeme viac míňať na tovary a služby, ktoré sme si počas pandémie kúpiť nemohli,” hovorí Glasová. A preto je možné, že budeme ochotní míňať viac v reštauráciách, kinách, divadlách, častejšie budeme navštevovať rôzne podujatia alebo si doprajeme drahšiu dovolenku.

„Koronakríza nás posunula bližšie k online nakupovaniu a zvykli si naň aj tí, ktorí predtým na stránky e-shopov neklikali príliš často,“ hovorí analytička. Preto očakáva, že internetový predaj bude ďalej rozkvitať a to aj dávno potom, ako sa život vráti do normálu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #nákupy #cestovný ruch #e-shop #pandémia