Rezort financií prerátava dosahy odškodňovacieho zákona, s ktorým prišiel minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Aký je váš názor na takýto všeobecný odškodňovací zákon?
Zatiaľ je to niečo ako yeti – nikto ho ešte dobre nevidel, preto je ťažké sa k nemu vyjadrovať. Nevieme úplne presne, čo všetko v ňom bude a o aký veľký rozsah odškodnenia pôjde. Vo všeobecnosti však platí, že čím rozsiahlejší daný zákon bude a čím viac fixných nákladov pokryje, tým to bude pre verejné financie drahšie. Zaplatiť to budú musieť daňoví poplatníci, aj firmy, aj občania. A paradoxne práve tie podniky, ktoré koronou až tak veľmi neutrpeli. Pôjde teda o akúsi medzifiremnú solidaritu. Ťažko povedať, či to bude akceptovateľné aj pre sektory, ktorých sa súčasná situácia až tak veľmi nedotkla.
Napríklad?
Automobilky a väčšina priemyslu, ktorý „fachčí“ veľmi dobre. A tiež stavebníctvo, ktorého sa to dotklo o trošku viac, ale myslím si, že po korone sa aj ten veľmi rýchlo rozbehne.
Spomínalo sa tiež, že by zákon mal odškodňovať všetky firmy, ktoré boli za minulý rok v účtovnej strate. Je toto podľa vás dobrý nápad?
Otázne je, čo ním chceme dosiahnuť. Keď si pozrieme dáta z Finstatu, zistíme, že minimálne 40 percent firiem každý rok vykazuje stratu alebo nulový zisk. A to aj v prípade, keď korona nebola. Preto je otázne, či budeme paušálne dotovať aj tie podniky, ktoré svoje náklady každý rok len istým spôsobom optimalizujú, aby nemuseli platiť dane, alebo radšej nájdeme nejaký kľúč len pre tie sektory, ktoré boli koronou naozaj postihnuté. Napríklad gastroprevádzky, ktoré museli rozhodnutím štátu natvrdo zavrieť. Odškodňovať pomaly polovicu populácie firiem len zato, že nemali zisk, to sa mi zdá príliš drahé. Nezabúdajme, že sa beztak blížime k fiškálnemu útesu a musíme myslieť na čas po korone. Konkrétne dosahy zákona však ešte vyčísliť neviem, nevidel som ho. No obávam sa, aby nebol príliš rozsiahly a neohrozil našu finančnú stabilitu do budúcnosti.
Minister financií Eduard Heger (OĽaNO) chce však túto situáciu riešiť skôr cez ďalšiu schému pomoci ako cez zákon, ktorý navrhuje minister Sulík. Prečo je to tak?
Toto sú skôr vzťahy vo vládnej koalícii, o ktorých nechcem špekulovať. Spory podobného typu mi však v tejto dobe prídu nebezpečné voči občanom. Ak však nakoniec niekoho budeme odškodňovať, či už cez zákon, alebo cez schému, nech je to hlavne adresné a pri miere odškodnenia pamätajme na splácanie, ktoré nás v budúcnosti čaká. Čím štedrejšie budeme totiž rozhadzovať, tým viac budeme musieť zaplatiť z daní.
Stále sa mnohí sťažujú, že cez súčasné schémy prepadajú. A to vláda prišla v poradí už s treťou. Prečo je to tak?
Na Finančnej správe majú veľmi dobrý prehľad o tom, v akom stave sa tá-ktorá firma nachádza. Ak by si tieto údaje prešli, potom by videli, kde je daná pomoc objektívna a adresná, a kde len dotujeme firmy, ktoré by tak či tak vykazovali stratu.