Niekedy majú spotrebitelia problém, že nedokážu hneď identifikovať niektorý z výdavkov vo výpise transakcií platobnou kartou, napríklad preto, že bola firma predajcu uvedená nezrozumiteľne alebo nahradená názvom spracovateľa platby. Prieskum spoločnosti Mastercard zistil, že ide o častý problém. Nemožnosť rozpoznať niektorú z transakcií spomínalo celkom 89 percent obyvateľov Slovenska.
Zbytočná reklamácia
Rozhodnutie kontaktovať banku podľa prieskumu na Slovensku vedie v 58 percentách prípadov k formálnej reklamácii transakcie a požiadavke na vrátenie zaplatenej sumy. Často sa však následne ukáže, že na reklamáciu nebol dôvod. Takmer polovica spotrebiteľov neskôr zistí, že na uskutočnený nákup jednoducho zabudli, alebo išlo o transakciu uskutočnenú iným členom rodiny.
Ľudia by pri výpisoch kartových transakcií uvítali podrobnejšie informácie, ktoré by im umožňovali uskutočnené platby ľahšie identifikovať. Za najužitočnejšie považovali uvedenie názvu obchodníka a jeho loga a miesta uskutočnenia nákupu. Tieto informácie by slovenským spotrebiteľom lepšie objasnili výpis ich transakcií, umožnili jednoducho identifikovať predajcu a samotný nákup.
Navyše by nadobudli pocit istoty, že majú nad platbami potrebnú kontrolu. Prieskum pre spoločnosť Mastercard uskutočnila v novembri 2020 nezávislá spoločnosť Kantar TNS prostredníctvom online dopytovania.
Firmy ukážu logo
Riešenie navrhli firmy Mastercard a Ethoca. Výpis platieb bude doplnený napríklad o názov a logo obchodu či miesto nákupu. Obchodníci môžu nahrávať svoje logá na špeciálnu stránku. Podľa Mastercard tým zviditeľnia svoju značku a zároveň minimalizujú počty reklamácií potenciálne neoprávnených platieb. Logá budú priradené k jednotlivým transakciám, čím by sa mala urýchliť orientácia vo výpise platieb.
„Okrem loga obchodníka a jeho zrozumiteľného a jednoznačného názvu si budú môcť používatelia zobraziť aj ďalšie údaje, ako napríklad adresu prevádzky a jej polohu na mape,“ uviedol Michal Čarný, generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku. Podľa jeho slov bude mať tento nástroj celý rad výhod aj pre obchodníkov.
„Niektoré z nich sa prejavili už počas pilotných projektov, ako napríklad pozitívny dopad na viditeľnosť značky obchodníka alebo zníženie počtu reklamácií. Už čoskoro by malo byť možné rozšíriť možnosti predstaveného riešenia aj o zobrazenie digitálnej účtenky za nákup,“ dodal Čarný.
Spoločnosť v súčasnosti spolu s partnerskými vydavateľmi kariet pracuje na novom štandarde, ktorý umožní zobrazenie podrobnejších informácií o platbách v digitálnom bankovníctve do roku 2022.