Majitelia autobusov: Máme lepšiu schému pomoci, ako ponúkol štát

Prevádzkovatelia nepravidelnej nekomerčnej dopravy majú na štát ťažké srdce. Pripravuje totiž pre nich schému pomoci bez toho, aby sa zaujímal o to, čo vlastne dopravcovia potrebujú.

30.01.2021 07:00
debata (5)

Nepravidelná autobusová doprava patrí ku koronakrízou najviac postihnutým odvetviam. Zrušili sa cestovné zájazdy, školy v prírode, športové akcie a kultúrne podujatia. Záujem o ňu klesol takmer na nulu. Pomoc prišla prineskoro, navyše sa ani nedostala ku všetkým.

Nielenže sa týkala len menších podnikov s maximálne 250 zamestnancami. Tie veľké s viac ľuďmi, a teda i vyššími mesačnými nákladmi z nej vypadli. No oveľa viac starostí spôsobila dopravcom až príliš rovnostárske nastavenie pomoci.

Lepšie cielenie

„Ministerstvo hospodárstva by nemalo dotovať paušálne autobus bez ohľadu na to, aký má vek a emisnú triedu, koľko cestujúcich prepraví a koľko času sa na prepravu využíva,“ upozorňuje viceprezident najväčšieho združenia cestných dopravcov ČESMAD Pavol Piešťanský.

Nerozumieme tomu, prečo sa nedá sadnúť za jeden stôl so všetkými relevantnými hráčmi na trhu a nájsť spoločné riešenie. Predsa sme na jednej lodi, štát aj dopravcovia, potrebujeme spoločne prejsť koronou, a to s čo najmenej odretými ušami.
Peter Sádovský, prezident ZAD

ovnaké peniaze tak dostali spoločnosti, čo investovali do ekologických vozidiel, ako tie, čo tak nerobili.

Mnohí dopravcovia investovali do autobusov spĺňajúcich najprísnejšie emisné normy, tie sú však aj drahšie. Majú tak i vysoké lízingové splátky. Preto by podľa Piešťanského mali mať nárok na vyššie kompenzácie ako tí, čo využívajú autobusy staré aj viac ako dvadsať rokov.

Dopravcovia preto nelenili a pripravili vlastnú dotačnú schému. Tú ponúkli štátu. Podľa ich návrhu by sa výška podpory odvíjala od emisnej normy prevádzkovaného autobusu vyrobeného od roku 2000 a počtu miest na sedenie, čo by sa vynásobilo počtom dní, za ktoré je poskytovaná. Vzťahovala by sa pritom na obdobie od 13. marca do 31. októbra 2020, čo je 233 dní.

Ako horúci zemiak

Majiteľov autobusov však, zdá sa, nemá kto vypočuť. Ministerstvo dopravy a hospodárstva si ich prehadzujú ako horúci zemiak. „Gestorským rezortom, ktorému táto problematika kompetenčne patrí a ktorý má primárne rokovať o formách a podmienkach pomoci, je ministerstvo dopravy,“ tvrdí rezort hospodárstva.

Na ministerstve dopravy to však vidia presne naopak. „Nateraz platí, že táto téma spadala pod ministerstvo hospodárstva, v ktorého gescii je pomoc pre autobusovú dopravu,“ objasnil hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf. Dodal, že rezort dopravy rokuje s ministerstvo hospodárstva o forme, rozsahu a prerozdelení kompetencií.

Najvyššie dotácie by mali dostať majitelia... Foto: Daimler
autobus Euro6 Najvyššie dotácie by mali dostať majitelia moderných autobusov, spĺňajúcich emisnú normu Euro VI.

„Náš návrh, ako by mohla vyzerať efektívna pomoc majiteľom autobusov, sme poslali už v decembri ministerstvu dopravy. Snažíme sa rokovať aj s ministerstvom hospodárstva, ale rokovania so žiadnym z nich sa doteraz nerozbehli,“ vysvetľuje prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský. Nerozumie, prečo sa nedá sadnúť si za jeden stôl so všetkými relevantnými hráčmi na trhu a nájsť spoločné riešenie. „Predsa sme na jednej lodi, štát aj dopravcovia, potrebujeme spoločne prejsť koronou, a to s čo najmenej odretými ušami,“ dopĺňa.

Vypočujú ich?

Zväz autobusovej dopravy sa obáva, že sa zopakuje situácia z prvej vlny. Pomoc mala síce chvályhodný zámer, no prišla neskoro, a navyše nebola presne cielená. Čo bude s návrhom dopravcov? Na ministerstve dopravy tvrdia, že sa ním zaoberať budú. „Ministerstvo sa s návrhom v súčasnosti oboznamuje, považujeme za potrebné vyčísliť náklady spojené so zmenami v informačných systémoch, ktoré si nová úprava vyžiada,“ povedal Rudolf s tým, že určite ešte bude predmetom odbornej diskusie.

Je však otázne, koľko na ňu bude času, pretože podľa informácií denníka Pravda bude nová schéma pomoci pre autobusovú dopravy takmer naisto predstavená najneskôr v polovici februára. Je však možné, že dopravcovia sa s ňou budú môcť zoznámiť už na začiatku budúceho mesiaca. Na rokovania ich však doteraz nikto oficiálne nepozval.

Ako si dopravcovia predstavujú novú dotačnú schému

Medzi hlavnými podmienkami je prevádzkovanie autobusu vyrobeného od roku 2000 v období od 13. marca 2020 do 31. októbra 2020. Druhou je pokles tržieb z činnosti v uvedenom období v porovnaní s referenčným obdobím roku 2019 o viac ako 40 percent.

Výška podpory sa odvíja od emisnej normy prevádzkovaného autobusu a počtu miest na sedenie vynásobenú počtom dní v rozhodujúcom období.

V tomto systéme by napríklad majiteľ väčšieho starého 59-miestneho autobusu, spĺňajúceho emisnú normu Euro III dostal naň za celé uvedené obdobie dotáciu 7 560 eur. Teda 0,55 eura na sedadlo a deň. No majiteľ nového moderného autobusu s rovnakým počtom miest, ale spĺňajúceho emisnú normu Euro VI, by dostal až desaťnásobne viac. A to 70 110 eur, čiže 5,10 eura na sedadlo a deň.

Dopravcovia vyčíslili, že takto nastavená dotačná schéma by zaťažila štátny rozpočet sumou maximálne 34 miliónov eur.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #dotácie #ministerstvo hospodárstva #ministerstvo dopravy #autobusová doprava #Zväz autobusovej dopravy