Vydavatelia gastrolístkov vedú klamlivú kampaň, tvrdí RÚZ

Vydavatelia gastrolístkov v snahe zachovať svoje miliónové zisky vedú klamlivú kampaň. Potvrdila to už aj Rada pre reklamu, ktorá na podnet Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) preskúmala video príspevok „Keď si nezaplatil za lístok“, zverejneného na facebookovom profile Gastráč ináč.

26.01.2021 14:10
debata (4)

Republiková únia zamestnávateľov podala v decembri minulého roku podnet na Radu pre reklamu vo veci video príspevku „Keď si nezaplatil za lístok“, zverejneného na facebookovom profile Gastráč ináč. Video podľa zamestnávateľov porušuje pravidlá určené Obchodným zákonníkom a Etickým kódexom reklamnej praxe. Problematické je najmä tvrdenie, ktoré si dokonca osvojili niektoré médiá, že „Ak vláda zavedie hotovosť namiesto stravného v aktuálnej podobe v budúcnosti nám naňho bude môcť siahnuť exekútor“.

Zamestnávatelia gastrolobistom už dlhodobo oponujú, že takéto tvrdenie je zjavne nepravdivé. Príspevok na stravovanie totiž nespadá do definície mzdy v zmysle §118 odsek 2 Zákonníka práce a následne nemôže byť ani postihnuté v rámci exekúcie zrážkami zo mzdy podľa §66 a nasl. Exekučného poriadku, ktoré upravujú exekúciu zrážkami zo mzdy.

Rada pre reklamu zamestnávateľmi podaný podnet preskúmala so záverom, že reklamný spot umiestnený na Facebooku, ktorý zaplatila Asociácia moderných benefitov „…je v rozpore s ustanoveniami čl. 12 ods. 1 a čl. 13 ods. 1 Kódexu“. Komisia Rady pre reklamu zároveň apeluje na zadávateľa reklamy, aby video upravil, alebo zabránil jeho šíreniu.

Klamlivý video spot má podľa zamestnávateľov za cieľ zamedziť novele Zákonníka práce práve v časti, ktorá navrhuje zdobrovoľnenie gastrolístkov. Úzka skupina emitentov žijúca z doteraz platného systému gastrolístkov sa tak pokúša klamlivo zmanipulovať verejnú mienku a postrážiť si profit bez významnej pridanej hodnoty. A sú to práve zamestnanci, zamestnávatelia a reštaurácie, ktorí sa zo zákona musia povinne skladať na niekoľko desaťmiliónové zisky emitentov stravných poukážok, garantované súčasným Zákonníkom práce. Navyše sa tak deje v časoch poznačených koronakrízou, kedy potrebujú každé euro na zabezpečenie svojej prevádzky.

„Verejnosti opakovane podsúvané klamstvá sú jasným dôkazom toho, ako sa emitenti boja o svoje miliónové zisky.“, vyhlásil Jozef Špirko, viceprezident RÚZ.

Firmy združené v RÚZ preto vyzývajú emitentov gastrolístkov, aby upustili od šírenia hoaxov a nemanipulovali verejnú mienku. Ak im ozaj záleží na benefitoch zamestnancov, mali by radšej podporiť možnosť voľby zamestnancov medzi gastrolístkom a peňažným príspevkom.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #gastrolístky #Republiková únia zamestnávateľov