Spomedzi tých Bratislavčanov, ktorí mali v pláne znížiť svoje výdavky, sa pri nákupoch potravín plánovalo obmedziť 19 %, pri nákupoch predmetov dlhodobej spotreby 38 %. Väčšia časť domácností tak nakoniec pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby míňala rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani.
Veľké obmedzenia nebolo badať ani v prípade nákupov vianočných darčekov. Až 58 % opýtaných Bratislavčaniek a Bratislavčanov sa ešte v novembri vyjadrilo, že na ne plánuje minúť dokonca viac alebo rovnako. Navyše, väčšina ľudí si na nákup nepotrebovala ani požičať. Kvôli vianočným sviatkom, respektíve darčekom, siahlo po pôžičke len 27 % opýtaných bratislavských domácností.
Zvyšok odložili
Niektoré nákupy však aj tak nedostali pred sviatkami zelenú. Nákup oblečenia posúvalo v decembri na neskôr 35 % opýtaných Bratislavčanov, nákup nábytku či elektroniky 22 % – 27 % respondentov. Dobrou správou je, že s takýmito nákupmi obchody v nasledujúcich týždňoch či mesiacoch môžu počítať, aj keď len v online forme.
Kamenné obchody vyhrajú
Mnohé značky zamerané na predaj v kamenných predajniach začali pod vplyvom lockdownu používať viac svoje online kanály. To logicky spôsobilo určitý odliv zákazníkov do eshopov. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je ale aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom či konkrétnym tovarom, e-commerce preto v tomto smere ťahá za kratší koniec a väčšina ľudí sa do obchodov po ich otvorení vráti. Navyše platiť „poštovné“ sa zákazníkovi neoplatí pri menších nákupoch.
Trendom sa stáva skôr mix klasického nakupovania a toho online. Kamenné obchody vytvárajú vlastné e-shopy ako doplnkový nástroj pre zvýšenie vlastného predaja. Vo svete e-shopov silnie zase model „click and mortar“, pre ktorý je pre e-shop kľúčové mať aj fyzickú prevádzku využívanú nielen ako showroom, ale aj ako výdajné miesto.