V čom je vlastne problém? Poisťovniam nevonia vyššie riziko ťažkostí cestoviek, ktorý nespôsobila len pandémia, ale aj predvlaňajší krach veľkej cestovnej kancelárie Thomas Cook. „Poisťovne podstatne zvýšili poistné a tiež sprísnili podmienky,“ hovorí generálna riaditeľka cestovnej kancelárie Satur Nora Fedorová.
Patálie pritom spôsobil aj štát. Ten akosi pozabudol na eurosmernicu spred piatich rokov. Podľa nej musia členské štáty v prípade krachu cestovky zabezpečiť, aby dovolenkári dostali všetky peniaze späť. „Na Slovensku sa však prijalo riešenie iba pre dobré časy,“ tvrdí Slovenská asociácia poisťovní (SLASPO).
Slovenským cestovkám totiž podľa zákona stačí, ak si úpadok poistia aspoň 30 percentami ročných plánovaných tržieb z predaja zájazdov. „Ide teda iba o čiastočnú ochranu cestujúcich,“ upozorňuje SLASPO. Pri väčšom probléme v dovolenkovom biznise v budúcnosti tak môžu niektorí ľudia prísť o svoje peniaze.
Poisťovne: Odklad nestačí
Zúfalú situáciu cestovných kancelárií ešte pred letom vyriešil štát odkladom. Ľuďom mohli dovolenky presunúť alebo im ponúknuť náhradný zájazd. Tí, ktorí náhradu či odklad odmietli, dostanú naspäť svoje platby. Zmena zákona mala zabezpečiť, aby cestovky finančne utiahli pandemické obdobie.
Podľa poisťovní to však nestačí. Presun zájazdov chápali ako cestu, ktorou chce štát získať čas pre novú legislatívu. „Upozorňovali sme, že ak štát nezriadi garančný fond a neposkytne doň finančnú pomoc pre cestovné kancelárie, významne sa zvýši pravdepodobnosť, že viaceré z nich ohlásia úpadok,“ tvrdí SLASPO.
S dôsledkami pandémie a presunom zájazdov totiž poistné zmluvy pre rok 2020 vôbec nepočítali. Podľa Fedorovej však väčšina kancelárií mala uzavreté poistenia na vyššie objemy tržieb, ako v skutočnosti po vypuknutí pandémie dosiahli. Platby od ľudí za vlaňajšok by tak u nich mali byť stále chránené, dodala.
Celý problém sa ale premieta aj do budúcnosti. Cestovné kancelárie pri poistení hlásia najmä zvýšené ceny zábezpeky, ale aj prísnejšie posudzovanie ich spoluúčasti. Poisťovne sa bránia tým, že zdražovanie či zmena pravidiel sú čisto v ich rukách. Keď je cestovka veľmi riziková, určujú si aj osobitné podmienky.
Cestovkám hrozí porušenie zákona
V najhoršom prípade nemusí poisťovací dom krytie ani predať. Cestovné kancelárie sa pritom môžu spoliehať už len na tri poisťovne, ktoré ponúkajú krytie úpadku novým klientom. Ochranu by síce mohli získať aj cez bankové záruky, táto cesta sa však v praxi takmer vôbec nevyužíva. Pre niektoré z nich tak môže byť ťažké splniť zákon.
Podľa Slovenskej asociácie cestovných kancelárií (SACKA) bolo napriek týmto problémom na konci vlaňajška dohodnutých zhruba 80 percent objemu poistenia zájazdov na rok 2021. Ako dodala jej generálna sekretárka Jana Varinská, zvyšok povinných poistiek by sa mal doriešiť v najbližších týždňoch tohto roka.
Podmienky v zmluvách nakoniec aj tak zlepší až koniec koronakrízy. „Po skončení pandémie a stabilizovaní sa cestovných kancelárií určite aj poisťovne prehodnotia situáciu ohľadne pozastavenia poskytovania poistenia proti úpadku pre cestovné kancelárie,“ myslí si riaditeľ pre neživotné poistenie v spoločnosti FinGO Štefan Fajnor.
Podľa jeho slov totiž s klesajúcim rizikom skrachovania kancelárií rastie pravdepodobnosť, že poisťovne budú zmierňovať podmienky prijatia nových klientov. Do akej miery, to už bude záležať od celkovej spoločenskej, ako aj ekonomickej situácie, dodal.
Sulíkov rezort už hľadá riešenie
Rezort ministra hospodárstva Richarda Sulíka (SaS) spolu s ministerstvom dopravy už pre problémy krytia cestovných kancelárií zriadili pracovnú skupinu. „V súčasnosti rokuje o možných alternatívach zabezpečenia ochrany pre prípad úpadku. Prípadné legislatívne zmeny budú závisieť od konečného rozhodnutia, ktoré bude výsledkom spomínaných rokovaní,“ tvrdí hovorkyňa rezortu hospodárstva Katarína Matejková.
Slovenská asociácia poisťovní navrhovala viaceré modely, ktoré už fungujú v iných krajinách. Okrem iného napríklad aj takzvaný garančný fond, ktorý by finančne zastrešoval štát. Na krytí platieb by sa tak podieľal spolu s poisťovňami. Do hľadaní riešenia sa chce zapojiť aj Slovenská asociácia cestovných kancelárií. „Je viac možností a najbližší čas ukáže, ktorá je najpriechodnejšia,“ dodala jej hovorkyňa Jana Varinská.