Aj čitateľovi denníka Pravda Martinovi z Modry meškala objednávka. „Ešte pred Vianocami som objednal baliaci papier a nejaké drobnosti pre rodinu,“ hovorí. Na stránke bolo garantované doručenie do 24. decembra pri včasnom objednaní. To všetko dodržal. Výsledok? „Objednávka prišla až 7. januára,“ povedal.
Meškania priznávajú aj internetové obchody. „V predvianočnom období sme na Slovensku pri niektorých zásielkach zaznamenali meškanie v doručení,“ hovorí Lukáš Baudyš, riaditeľ logistiky spoločnosti Alza.sk. Išlo podľa neho o pätinu objednávok. Môže za to preťaženie kapacít u externých dopravcov, objednávok bolo jednoducho priveľa.
„Aj napriek včasnej expedície sa doručenie zásielok pre zákazníka reálne posúvalo o jeden až dva dni, situácia sa však čoskoro stabilizovala,“ vysvetľuje Pavla Hobíková, hovorkyňa Mall Group. Objednávky spravené do 20. decembra minulého roka podľa nej prišli včas.
Najrýchlejšie doručenie je na predajňu
Doba doručenia na Alza.sk sa líšil aj od zloženia nákupného košíka. Viac ako inokedy tak záviselo, čo si človek objednal – teda koľko vecí, z ktorých skladov, ako platil či kam a ako zásielka putovala. „Tovar k odberu v pobočke, ktorý už bolo na sklade, si mohli zákazníci vyzdvihovať prakticky ihneď,“ hovorí Baudyš. Doručenie na adresu cez externých dopravcov Alza počas decembra doručovala do troch dní. Pred Vianocami však pre protipandemické opatrenia zatvorili kamenné predajne, nakupovalo sa oveľa viac cez internet. A hoci až pri šiestich z desiatich objednávok ľudia podľa Baudyša uprednostňovali odber na výdajných miestach, nestačilo to.
Hobíková však tvrdí, že žiadne väčšie problémy s dodržiavaním termínov počas vianočnej sezóny neriešili. „Pokiaľ zákazník zvolil ako spôsob dodania doručenia domov na adresu, záviselo doručenie od prepravcu,“ hovorí Hobíková. V prípade, keď chcel mať zákazník čo najrýchlejšie doručenie svojej objednávky, v Mall odporúčali – a to stále platí, dodanie na predajňu. „V decembri sme spracovávali denne trojnásobok objednávok ako napríklad v rovnakom období v septembri,“ hovorí Hobíková. Stúpol aj záujem o doručenie kuriérom, dodala.
Rekordy z prvej vlny pandémie sa nevrátia
Scenár z minuloročného apríla, keď medziročne stúpli objednávky na Alza.sk o 100 percent, sa podľa Baudyša nezopakujú. „S druhou vlnou pandémie a nadväzujúcimi vládnymi opatreniami sme ešte pred začiatkom vianočnej sezóny rástli zhruba o tretinu,“ hovorí. Vplyvom pandémie na Alza.sk rástli medziročne rádovo v tisícoch percent predaje oxymetrov, osemnásobne viac sa predávali sterilizátory a päťnásobne sa zvýšil predaj bezdotykových teplomerov.
Aktuálne sa začali povianočné výpredaje. „Zľavy sú do výšky až 70 percent a potrvajú až do konca januára,“ hovorí Hobíková. Na dračku idú domáce spotrebiče, elektronika, ale aj hračky. „Skokovo narástli tiež predaje cyklistického vybavenia,“ dodala.
Káva naša každodenná
Ráno bez kávy? Ani náhodou. Ukazujú to aj predaje internetových portálov. „Veľký záujem bol počas sviatkov o kávové kapsuly,“ potvrdila hovorkyňa Mall Group Pavla Hobíková. Na dračku išli aj kávovary.
Je za tým aj práca z domu. Lockdown spôsobil nižší záujem o nákup kávy do kancelárií, hotelov či reštaurácií, no konzumácia kávy v domácnostiach sa zvýšila, vysvetľuje Andrea Petrová, Nespresso Marketing Manager Czech Republic & Slovakia. „Aj keď počas reštriktívnych opatrení zostávajú Nespresso Boutiques na Slovensku bezpečne otvorené, odliv zákazníkov je citeľný,“ hovorí.
Internetový predaj kávy podľa Petrovej do značnej miery kompenzuje nákup v kamenných predajniach. Spoločnosť garantuje dodanie na ďalší pracovný deň po objednávkach do druhej poobede. Ľudia pri doručení svojej objednávky môžu vracať späť použité kapsuly, ktoré sú určené na následnú recykláciu, dodala Petrová.