Vianoce nepomohli. Novembrové tržby v maloobchode medziročne klesli

Zárobky hotelov a reštaurácií sa v novembri ani zďaleka nedostali na úroveň minulého roka. Samotné stravovacie podniky padli medziročne o 27 percent, hotely až o 68,2 percenta. Ukázali to údaje Štatistického úradu o tržbách za minuloročný november.

07.01.2021 09:48 , aktualizované: 12:14
drogéria, nákupné centrum, Košice, koronavírus Foto: ,
Tržby rastú dlhodobo len hypermarketom a supermarketom.
debata (3)

„Prepad v tejto oblasti je ťahaný smerom nadol najmä počas nedovolenkových mesiacov, lebo sa nerealizujú služobné cesty s ubytovaním,“ vysvetľuje analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská. Platí to podľa nej najmä v prípade hostí zo zahraničia.

Ide tak o ďalší pokles prepadu cestovného ruchu. Medzimesačne sa čísla zhoršili o ďalších viac ako päť percent. Reštaurácie si pritom pre sprísnenie opatrní odpísali takmer 16 percent, upozorňuje analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. „Ešte výraznejší pokles tržieb v reštauráciách je pritom možné očakávať v decembri, kedy počas vianočných sviatkov pravdepodobne upadal aj záujem o donášky jedla,“ hovorí. Práve rozvoz stravy ako tak zmierňoval výpadky príjmov v gastro sektore.

Medzi odvetvia, ktorým sa v novembri podobne ako mesiac predtým nedarilo, patrí aj automobilový sektor. Pokles tak dosiahol medziročne 17,6 percenta. Nižšie predaje nových áut sa však podľa Koršňáka pravdepodobne podpisujú na rastúcich výdavkoch na údržbu. Tie v minuloročnom novembri medziročne stúpli približne o desatinu.

Reťazce sa držia

Naopak tržby maloobchodu v novembri 2020 skončili medziročne len s miernym poklesom o 0,4 percenta. Nezopakoval sa tak rast z predchádzajúcich štyroch mesiacoch. Lepšie ako v roku 2019 sa vlani v novembri darilo len reťazcom. Polepšili si o 2,1 percenta – teda výrazne menej ako v prvej jarnej vlne pandémie.

Zmenilo sa aj nákupné správanie. „V uplynulých mesiacoch bol realizovaný nákup v priemere o 20 až 25 percent väčší ako v období pred pandémiou,“ hovorí Sadovská. Iný je aj obsah nákupných košíkov. Prednosť dostala voľnočasová móda, a lacnejšie alternatívy, dodáva analytička.

Za medziročným poklesom vidí Koršňák najmä nižší predaj tovaru mimo potravín. A i skromnejšie výdavky na Vianoce. „Čísla domácich maloobchodných tržieb pritom naznačujú, že svoju pozornosť v nákupoch darčekov mohli presúvať skôr k drobnejším darčekom ako sú knihy, či hračky,“ hovorí analytik.

Aký bol december?

Posledné mesiace roka potvrdili výrazný nástup online predaja. Ten si medziročne polepšil o takmer desatinu. V decembri počas tradične najsilnejších dní – bezprostredne pred Štedrým dňom boli už obchody s výnimkou potravín, drogérií a lekární zatvorené. Predávať mohli len cez internet. „O časť tržieb tak určite prišli, avšak na druhej strane, zákazníci o týchto opatreniach vedeli vopred a teda aj nákupy s najväčšou pravdepodobnosťou realizovali skôr,“ myslí si Sadovská.

Koniec minulého roka bol slabší aj podľa Koršňáka, inak to nebude ani v úvode tohto roka. „Stabilné zotavenie tržieb maloobchodu na úrovne spred pandémie tak očakávame najskôr až v druhej polovici roka,“ odhaduje. A to i napriek pomoci od štátu, ktorá zmierňuje rast nezamestnanosti.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #maloobchod #tržby #Štatistický úrad