„Návštevu predajne potravín je možné vykonať iba za účelom nákupu sortimentu predstavujúceho základné životné potreby, ako je stanovené v predmetnom uznesení. Úrad verejného zdravotníctva považoval za potrebné vo vyhláške zdôrazniť, že sa nepredpokladá predaj sortimentu, ktorý v zmysle uznesenia vlády nepredstavuje sortiment potrebný k uspokojeniu základných potrieb,“ píšu hygienici vo vyhláške, ktorá platí od soboty. Naďalej zostáva podmienka minimálne 15 metrov štvorcových na jedného zákazníka, pričom sa nezapočítavajú deti do 10 rokov v sprievode dospelej osoby.
Reakcia reťazcov nenechala na seba dlho čakať. Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) považuje vyhlášku Úradu verejného zdravotníctva za diskriminačnú. Hneď po jej zverejnení varovali, že nielenže nahnevá ľudí, obchodníkom spôsobí miliónové škody, no peniaze vypadnú aj zo štátnej kasy.
Diskriminácia?
„Podľa nášho názoru, ide o jasnú diskrimináciu, keď bez uvedenia akéhokoľvek zdravotného zdôvodnenia, všetky prevádzky, ktoré počas lockdownu zostanú otvorené, ako sú eshopy, čerpacie stanice, výdajné miesta tovaru, zásielkovne a ďalšie, môžu predávať všetko a jediné potraviny iba základný sortiment,“ hovorí predseda SAMO Martin Krajčovič. Aj preto podľa neho aliancia už analyzuje vyhlášku po právnej stránke.
Nejde však len o zisky, škody vzniknú aj na samotnom tovare. Ten, čo obchodníci objednali, sa už totiž nedá vrátiť. Aj preto varujú, že ide o plytvanie, keďže do zákazu podľa nich spadá aj tovar, ktorý budú musieť zlikvidovať.
Zväz obchodu vyzval pre lockdown ľudí a to i seniorov, aby starostlivo zvážili svoje nákupné potreby a zvýšili ohľaduplnosť. Hygienici obmedzili vyhradené hodiny pre seniorov v dňoch 24. decembra a 31. decembra o jednu hodinu – a to od 9.00 do 10.00. „Osobitne sa obraciame na seniorov, aby na nákupy v potravinárskych predajniach a drogériách využívali prednostne pre nich špeciálne vyhradený čas. Keďže v predajniach naďalej trvá aj povinnosť dodržiavať limit 15 m2 z predajnej plochy na jedného zákazníka, uvážlivým a ohľaduplným prístupom tak pomôžu predísť zvýšenej koncentrácii zákazníkov v iných predajných hodinách a tým aj riziku šírenia nákazlivého ochorenia,“ povedal prezident Zväzu obchodu Martin Katriak.