IDH: Železniciam budú chýbať peniaze, nedokážu udržať prevádzkyschopnú ifraštruktúru

Podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Železnice Slovenskej republiky nebudú mať dostatok peňazí na základnú prevádzku, bude rásť aj ich dlh.

14.12.2020 13:21
vlak, trať bratislava - komárno Foto:
Schválený rozpočet je pre železnice "katastrofou" aj podľa ministra dopravy Doležala.
debata (3)

Podľa schváleného štátneho rozpočtu na rok 2021 to podľa analytikov Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) vyzerá tak, že Železnice Slovenskej republiky (ďalej ŽSR) nebudú schopné v roku 2021 udržiavať železničnú infraštruktúru v prevádzkyschopnom stave. Zároveň prevádzkový dlh vo výške približne 350 miliónov eur, ktorý vznikol za uplynulé obdobie, sa bude navyšovať.

V schválenom štátnom rozpočte na rok 2021 sa oproti roku 2020 znížila dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry o 61 miliónov eur. Analytici upozorňujú, že na spotrebované nákupy a služby v ňom po prvýkrát v histórii nie je vyhradné ani jediné euro. Zároveň štátny rozpočet na rok 2021 v časti investície, kapitálové výdavky, spolufinancovanie počíta na spolufinancovanie investičných výdavkov z fondov EÚ len 0,1 milióna eur, čo oproti roku 2020 je pokles o 58,1 milióna eur.

Včera minister dopravy Andrej Doležal na sociálnej sieti priznal, že schválený štátny rozpočet na rok 2021 je pre ŽSR vraj „úplnou katastrofou“. Zároveň informoval, že záchranou pre ŽSR je Plán obnovy a udržateľnosti.

„Dovolíme si upozorniť pána ministra Doležala, že z Plánu obnovy a udržateľnosti nebude možné financovať prevádzkovania železničnej infraštruktúry, výrobnú spotrebu ani spolufinancovanie investícií z fondov EÚ,“ hovorí Ondrej Matej z IDH s tým, že z tohto plánu bude možné použiť financie len na takzvané zelené projekty.

To znamená, že ŽSR môže financie z Plánu obnovy a udržateľnosti použiť len na elektrifikáciu železničných tratí, ktoré do dnešného dňa nie sú elektrifikované.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo preto vyzýva ministra dopravy Andreja Doležala a ministra financií Eduarda Hegera, aby vzniknutú situáciu riešili rozpočtovými opatreniami aspoň do výšky finančných potrieb ŽSR, ktoré boli schválené v štátnom rozpočte na rok 2020.

Podľa predstaviteľov inštitútu potrebuje spoločnosť ŽSR aspoň 223 miliónov eur, čo je suma, ktorá jej umožní zabezpečiť aspoň základnú prevádzku a udržateľnosť železničnej infraštruktúry v prevádzkovom sta­ve.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #ŽSR #minister dopravy #IDAH