Cestné mosty sú v katastrofálnom stave. Doležal má plán na ich obnovu

Od roku 2010 stúpol počet mostov na cestách I. triedy, ktoré sú v zlom až havarijnom stave zo 186 na 493.

, 18.11.2020 14:34
D1 doležal Tlapa Foto: ,
Na snímke vpravo minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal a riaditeľ NDS Juraj Tlapa.
11

Cesty prvej triedy tvoria nosný systém cestnej dopravnej infraštruktúry na Slovensku. Ten je závislý od kvality a bezpečnosti mostov, ktoré sa na nich nachádzajú. „Na týchto cestách však teraz máme takmer 200 mostov vo veľmi zlom až v nevyhovujúcom stave,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) s tým, že na vládu predkladá takzvaný mostný program. Ten by mal zabezpečiť aspoň základné financie na obnovu mostov.

Problémom je, že Slovenská správa ciest (SSC), ktorá zodpovedá za stav približne 3 300 kilometrov ciest I. triedy a dvetisíc mostov, ktoré na nich sú, od roku 2012 dostáva ročne na svoje investičné a rozvojové projekty necelé tri milióny eur. Ak by nefungoval zároveň aj operačný program Integrovaná infraštruktúra, táto suma by nestačila ani na tie najnutnejšie opravy.

Zatiaľ čo v roku 2010 sme mali na cestách prvej triedy 186 mostov v zlom až havarijnom stave, tak v roku 2020 ich máme už 493. Počet mostov v havarijnom stave v tomto období stúpol z jedného na 12. Tieto čísla nemusia byť navyše úplne presné, pretože SSC nielenže nemá peniaza na opravy a údržbu mostov, ale dokonca ani na ich podrobnú diagnostiku.

Preto Doležal v materiáli, ktorý by mal byť schválený už na najbližšom zasadnutí vlády, navrhuje zaviazať ministra financií, aby na obnovu a modernizáciu mostov pravidelne vyčleňoval konkrétnu sumu. „V horizonte najbližších piatich rokov by to malo byť každoročne 30 miliónov eur,“ spresnil minister s tým, že pre tento návrh už získal podporu všetkých členov vlády. Prvý krokom podľa neho bude spustenie podrobnej diagnostiky a postupné začatie opravy necelých 200 mostov vo veľmi zlom až v havarijnom stave.

Minister dopravy pritom upozornil aj na ďalší vážny problém. Na cestách II. a III. triedy máme približne 10-tisíc mostov, ktoré spadajú pod samosprávy a tiež sú mnohé v havarijnom stave a budú potrebovať rozsiahle a finančne náročné opravy. A na ne bude treba tiež odniekiaľ zabezpečiť zdroje financovania.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
11 debata chyba
Viac na túto tému: #rekonštrukcia mosta #cesty I. triedy #cestné stavby #andrej doležal