Koronavírus netreba zamlčať. Ľudia tak môžu prísť o peniaze z poistky

Aj poisťovne na Slovensku reagujú na pandémiu nového koronavírusu. S pozitívnym testom na Covid-19 si klient životné poistenie neuzatvorí, upozorňuje spoločnosť Swiss Life Select Slovensko. Nejde však o nič neštandardné. Pri životných poistkách, kde sa pred uzavretím poistnej zmluvy robí ocenenie zdravotného stavu, sa uzavretie poistenia odkladá, pokým je klient chorý alebo u neho prebieha diagnostika.

10.11.2020 10:04 , aktualizované: 16:53
koronavírus, certifikát Foto: ,
Zamestnanci v odberovom mieste na testovanie pacientov na ochorenie Covid-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch v Bratislave
debata (7)

Niektoré poisťovne pôsobiace na Slovensku pri uzatváraní zmlúv o životnom poistení zisťujú, či klienti aktuálne netrpia ochorením Covid-19. Do zdravotných dotazníkov pridali otázky, ktoré im pomôžu odhaliť, či klient v čase podpisu zmluvy nemá príznaky alebo nie je pozitívny na toto ochorenie. „Týka sa to poistných zmlúv životného poistenia a zdravotného poistenia,“ potvrdila hovorkyňa poisťovne Uniqa Beata Lipšicová.

Klienti sa môžu po novom stretnúť s otázkami ako napríklad:

  • Máte v čase dojednávania poistenia alebo v období kratšom ako 30 dní pred dojednaním poistenia potvrdenú pozitivitu na ochorenie Covid-19 buď RT-PCR testom alebo rýchlotestom?
  • Prípadne mali ste v posledných 10 dňoch horúčku nad 38 stupňov Celzia, stratu čuchu, stratu chuti, alebo sťažené dýchanie?

Ďalšie poisťovne síce dotazník neupravujú, spoliehajú sa však na základnú podmienku pri uzatváraní životného poistenia. Podľa nej musí byť človek pri dojednávaní zmluvy zdravý. Ak je klient pozitívny, poisťovňa nebude návrh na uzatvorenie poistnej zmluvy životného poistenia akceptovať.

Poisťovňa môže spraviť výnimku

Po tom, ako prekoná ochorenie bez následkov, poisťovne k nemu budú pristupovať štandardne a poistenie bude môcť uzatvoriť. „Ak sa klient chce napriek tomu poistiť aj v čase trvajúcej péenky, žiadosť na uzavretie poistenia je posudzovaná poisťovňou prísne individuálne,“ tvrdí generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková.

Podľa jej slov je možné, že niektorá poisťovňa návrh na poistenie klienta na aktuálnej péenke zamietne úplne. Poistením sú totiž kryté náhodné a nepredvídateľné udalosti. Ak sa teda človek poistí chorý a jeho zdravotný stav sa zhorší z dôvodu existujúcej alebo prekonanej choroby, to už podľa Žákovej náhodné nie je.

Poisťovniam zákon dovoľuje zisťovať všetky potrebné informácie, ktoré sa týkajú klienta. Inak mu nemôže postaviť zlmuvu a garantovať poistné krytie. To sa týka aj takzvaného zdravotného dotazníku. „Klient má povinnosť odpovedať pravdivo a úplne na všetky písomné otázky poisťovne,“ upozorňuje Žáková.

Poistný analytik Swiss Life Select Slovensko Peter Mocker dodáva, že zamlčať príznaky, či vedome klamať v zdravotnom dotazníku o potvrdenej pozitivite, by neodporúčal. „Okrem toho, že poisťovňa má právo odmietnuť poistné plnenia, hrozí aj riziko trestného stíhania za poistný podvod,“ tvrdí Mocker.

Pandémia vo výluke?

Okrem toho poisťovňa od takejto zmluvy môže okamžite odstúpiť, keďže pri pravdivom a úplnom zodpovedaní otázok by poistnú zmluvu na začiatku neuzavrela. Ľudia tiež musia počítať s tým, že bude žiadať doklady a údaje o zdravotnom stave v takom rozsahu, ktorý je nevyhnutný na posúdenie rizika pri uzavretí poistnej zmluvy.

To bude poisťovňa žiadať tak pri uzatváraní poistenia, ako aj pri likvidácii poistnej udalosti. Ochorenie Covid-19 nie je výnimkou. „Ak je jej súčasťou aj test, tak aj ten. Zamietnuť poistné plnenie z dôvodu ochorenia Covid-19 v už existujúcich zmluvách môže poisťovňa len v prípade, ak to má uvedené v poistných podmienkach pre príslušný druh poistenia,“ dodáva Žáková.

Aj pri koronavíruse totiž klient môže využiť svoju poistku. Ide o chorobu, pri ktorej môže poisťovací dom preplatiť napríklad práceneschopnosť, hospitalizáciu či smrť. Od vypuknutia pandémie dokonca niektoré poisťovne preplácajú aj psychologické poradenstvo alebo konzultácie. V zmluvách sa však mohlo objaviť, že pandémia či epidémia je považovaná za takzvanú výluku.

Stávalo sa, že poisťovací dom odmietal preplatiť poistnú škodu, „ak vznikla v dôsledku vážnych udalostí ako napríklad epidémia či pandémia“. Všeobecne platí, že keď sa škoda stane v súvislosti s výlukou, poisťovne nemusia preplatiť náklady. V súčasnosti to už nemusí platiť a aj menšie poisťovne pridali do zmluvných podmienok pandémiu formou verejného prísľubu.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #životné poistenie #poistka #koronavírus