Okrem toho Európsky orgán pre bankovníctvo (EBA) urobil ešte na konci predminulého mesiaca malý rozruch. Rozhodol sa zrušiť usmernenie, ktoré definovalo podmienky takzvaných platobných moratórií pri splácaní úverov. Niektorí klienti sa preto zľakli, že už nebude také jednoduché žiadať o odklad splátok. Podľa Národnej banky Slovenska (NBS) sa však pre klientov nič nemení.
Stále platí pandemický odklad
„Ukončenie platnosti usmernenia nemá vplyv na odklady splátok schválené do konca septembra tohto roka. Od 1. októbra 2020 pre klientov vo všeobecnosti nenastali zmeny,“ vysvetľuje hovorca NBS Peter Majer. To v praxi znamená, že stále majú možnosť požiadať o odklad splátok za nezmenených podmienok v rámci lex korona. Pravidlá sa menia len pre banky.
Rozhodnutie európskych orgánov v tejto veci podľa Majera riešia len požiadavky na banky pri vykazovaní pre regulátora. V praxi to znamená, že tieto usmernenia neriešia bonitu klienta alebo informácie, ktoré banka o ňom zapisuje do príslušných registrov. Preto nie je usmernenie nadradené nad slovenskou legislatívou.
Zmeny pri opatreniach nakoniec neurobil ani rezort financií. „Pre aktuálnu negatívnu epidemiologickú situáciu a vyhlásenie núdzového stavu sa rezort financií rozhodol toto opatrenie zachovať,“ uviedol pre denník Pravda rezort ministra Eduarda Hegera. Odklad by mal platiť až do konca mesiaca po skončení mimoriadnej situácie. Žiadať oň však môžu len ľudia, ktorí ešte odklad nemajú. Ide o jednorazový nárok pomoci, ktorú zastrešuje štát.
Zápis v registri nehrozí
Usmernenie malo ešte počas vypuknutia prvej vlny pandémie svoje dôvody. „Bankám bolo dočasne umožnené nevykonávať detailné posúdenie finančnej situácie žiadateľov o odklad splátok. Čo v praxi znamenalo, že sa nezhoršovala bonita klienta,“ vysvetľuje Majer. To zobrala do úvahy aj vláda pri tvorbe podmienok odkladu splátok.
Aj keď usmernenie prestalo platiť na konci septembra, pre klientov sa nič nemení ani v rámci ich bonity. Pri odklade splátok v rámci lex korona tak nemajú negatívny zápis v úverovom registri. „A súčasne sa na účely elektronického registra údajov o spotrebiteľských úveroch nepovažuje odložená splátka za omeškanú,“ dodáva Majer.
Klienti by sa však nemali pri dlhoch spoliehať len na pandemické opatrenia. V praxi sa môže stať, že im banka pridelí negatívny zápis do registra, ak majú okrem odloženej pôžičky aj iný finančný problém. Napríklad, ak má niekto v banke hypotekárny úver a súčasne aj spotrebný úver.
Banku počas pandémie požiada o odklad splátok na hypotéke podľa pravidiel lex korona. To však neznamená, že banka už vôbec nesleduje splácanie na spotrebnom úvere. Keď ho klient nebude platiť, táto informácia sa v úverovom registri objaví.
Úver sa predraží
Štát rozhodol o možnosti odkladu splátok úverov ešte na jar. Dôvodom sú hlavne ekonomické dosahy pandémie na domácnosti a malé či stredné firmy. Aj samotný odklad si však treba dobre premyslieť. Banky či iné inštitúcie zaň síce nemôžu žiadať poplatok, ale dlh sa počas odkladu ďalej úročí. A to bude musieť klient neskôr zaplatiť.
Odklad splátok v banke platí na obdobie maximálne deviatich mesiacov. Po vypršaní tejto lehoty sa úroky buď rozložia do ďalších splátok, alebo sa predĺži splatnosť úveru. Banka by mala každého klienta s odkladom informovať o tom, že bude musieť úrok zaplatiť. Rovnako aj o tom, ako to bude vyzerať po vypršaní odkladu.
Napríklad ak má niekto hypotéku vo výške 100-tisíc eur, celkovú dobu splatnosti 25 rokov a úroková sadzba je 1,5 percenta. Mesačná splátka je vo výške 400 eur a klient úver spláca už piaty rok. Za takýchto podmienok bude po skončení trojmesačného odkladu doplácať 311 eur, za polročný odklad bude suma 624 eur a za maximálnu dobu odkladu je účet 937 eur.
Okrem úroku treba popri niektorých úveroch platiť aj poistenie. Podľa Majera je poistenie úveru v lex korona riešené len tak, že ak je úver poistený, klient musí byť informovaný o tom, čo sa stane s poistením pri odklade splátok. „Zákon nepredpisuje, či poistenie ďalej trvá, preruší sa alebo sa zruší, pretože ide o záležitosť upravenú zmluvnými poistnými podmienkami rôzne,“ dodal Majer.
Ako žiadať o odklad splátok
Klient musí žiadať v banke alebo v spoločnosti, s ktorou má uzatvorenú úverovú zmluvu. Týka sa to nielen bankových domov, ale aj lízingových a nebankových spoločností. Ide len o úvery na bývanie, hypotéky, americké hypotéky, medziúver, stavebný úver alebo akýkoľvek spotrebiteľský úver. Platí to aj pri finančnom lízingu alebo splátkovom predaji. Naopak, odklad splátok sa netýka kreditných kariet a povolených prečerpaní na bankovom účte. Pri úvere z banky sa dajú splátky odložiť najviac na deväť mesiacov.
Pri úveroch od ostatných spoločností o tri mesiace s následnou možnosťou požiadať ešte o ďalšie tri mesiace. Odklad sa nebude zapisovať v úverovom registri, čiže nebude znižovať bonitu klienta. Odklad je síce bez poplatku, ale dlh sa ďalej úročí a klient bude musieť úrok po vypršaní odkladu zaplatiť. Buď sa mu to rozloží do mesačných splátok, alebo sa predĺži doba splatnosti úveru. Rovnako platí, že pri niektorých úveroch treba aj pri odklade platiť poistenie. (mhl)