Pandémia už pri poistke nebude problém. Výluka oberala ľudí o peniaze

Niektoré poisťovne mali donedávna vo všeobecných poistných podmienkach výluku v prípade vzniku epidémie alebo pandémie. To znamená, že ak by klient ochorel alebo zomrel na následky ochorenia Covid-19, nárok na poistné plnenie by nemal. V súčasnosti to už neplatí a aj menšie poisťovne pridali do zmluvných podmienok pandémiu formou verejného prísľubu, čiže klient už bude mať nárok na poistné plnenie.

, 22.10.2020 17:05
Česko, koronavírus, planéta, rúška, pandémia Foto:
Vo viacerých štátoch sveta sa počas druhej vlny ľudia vracajú k noseniu rúšok.
1

V čom bol vlastne problém? Aj pri koronavíruse môže klient využiť svoju poistku. Ide totiž o chorobu, pri ktorej môže poisťovací dom preplatiť napríklad práceneschopnosť, hospitalizáciu či smrť. Od vypuknutia pandémie dokonca niektoré poisťovne preplácajú aj psychologické poradenstvo alebo konzultácie.

V zmluvách sa mohlo objaviť, že pandémia či epidémia je považovaná za takzvanú výluku z poistného plnenia. Stávalo sa, že poisťovací dom odmietal preplatiť poistnú škodu, „ak vznikla v dôsledku vážnych udalostí ako napríklad epidémia či pandémia“. Všeobecne platí, že keď sa škoda stane v súvislosti s výlukou, poisťovne nemusia preplatiť náklady.

Neznamená to ale, že epidémia je jediná výluka alebo podmienka, ktoré sa v poistnej zmluve môžu objaviť. Každá zmluva má podľa riaditeľky pre životné poistenie vo FinGO Miroslavy Holičovej svoje poistné podmienky. Ak však niekto zistí, že má v zmluve výluku v podobe pandémie, môže podľa nej poistenie prerobiť alebo uzavrieť v inej poisťovni. A to tak, aby sa nepripravil o poistné krytie.

Veľké poisťovne však prísne dbajú na to, či klient dodržiaval všetky pravidlá a podmienky, ktoré v súvislosti s koronavírusom nariadila vláda. Teda aby napríklad neochorel vlastným pričinením. Ak klient nedodrží pravidlá, môže prísť ku kráteniu poistného plnenia alebo ho poisťovňa jednoducho nepreplatí.

Okrem toho si treba dať pozor na rozdiel medzi liečbou a karanténou. Poisťovňa spravidla nemôže preplatiť klientom stratu príjmu počas nariadenej karantény. Nejde totiž o liečbu, ale o izoláciu potenciálne nakazeného človeka. Na slovenskom poistnom trhu sa nedá poistiť ani samostatne. Problémy môžu nastať aj pri cestovnom poistení, ktoré zahŕňa storno zakúpenej dovolenky.

Poistenie storna sa na pandémiu spravidla nevzťahuje. A to platí aj v prípade, že klient cestu do zahraničia zruší kvôli strachu z nákazy. To isté platí pri poistnom krytí liečebných nákladov. Napríklad ak poistenec vycestoval do zahraničia aj napriek vyhlásenej pandémii a varovaniam rezortu zahraničných vecí, môže nárok na preplácanie liečby stratiť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #poistenie #poistenec #pandémia #koronavírus