Zachráni domáci cestovný ruch nová agentúra?

, 14.07.2020 06:00
turistika, žena, túra, výhľad, hory
Ilustračné foto. Autor:

Do konca roka by mala prevziať patronát nad turizmom staronová agentúra pre cestovný ruch. Jej predchodkyňu zrušil pred štyrmi rokmi bývalý minister dopravy Árpad Érsek. Odvtedy patrí turizmus pod samotný rezort dopravy.

Od návratu agentúry pre cestovný ruch si sľubujú akú-takú pomoc aj samotné cestovky. Bez zásahu zhora totiž hrozí prepúšťanie a aj zatváranie prevádzok. Pandémia totiž zmazala všetky rekordy návštevnosti z minulého roka.

"Nová agentúra má potenciál zmeniť veľa,“ hovorí prezident Zväzu cestovného ruchu Marek Harbuľák. Situácia v cestovnom ruchu je teraz podľa neho viac ako kritická. Tržby sa v tomto roku môžu podľa prepočtov zväzu prepadnúť aj o polovicu. Od novej agentúry si tak Harbuľák sľubuje zlepšenie propagácie Slovenska. Ponúka aj skúsenosti členov zväzu.

Bez reklamy to nepôjde

"Nová inštitúcia by mala koordinovať prezentáciu a propagáciu na všetkých úrovniach, a to nielen oblastných či krajských organizácií cestovného ruchu, ale aj v ďalších rezortoch,“ myslí si Harbuľák. Ako príklad uvádza ministerstvo zahraničných vecí. Myslieť treba pritom podľa neho dlhodobo.

Situácia v cestovnom ruchu si bude pre pandémiu vyžadovať nový marketingový prístup, upozorňuje generálna sekretárka Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Jana Varinská. "Bez účelnej a kvalitnej propagácie našej krajiny by o nás zahraniční turisti nevedeli,“ hovorí.

V budúcnosti by asociácia podľa nej rada prispela k podpore domáceho turizmu. Zaváži však aj jej program, dodáva Varinská. Členovia asociácie sa v minulosti aktívne zúčastňovali na veľtrhoch po celej Európe. Pôvodná agentúra fungovala na Slovensku od roku 1975.

Červené čísla

"Hovoriť o reštarte cestovného ruchu u nás je v súčasnosti príliš optimistické,“ hovorí Varinská. Čísla veľmi nepustia. Podľa májových štatistík sa tržby v ubytovacích zariadeniach medziročne prepadli takmer o 81,6 percenta. V apríli to bolo ešte o vyše tri percentá viac. Nedarilo sa ani reštauráciám – v máji im tržby medziročne klesli takmer o tretinu.

"Na začiatku letnej sezóny je možné vidieť mierny nárast dopytu, ale ten je spôsobený zväčša preloženými pobytmi,“ hovorí Harbuľák. O niečo ťahajú návštevnosť aj domáce dovolenky rodín s deťmi.

Kameňom úrazu je však úbytok návštevníkov z cudziny. Najhoršie sú na tom podľa Harbuľáka biznis hotely. Viaceré doteraz ani neotvorili. "Situáciu nevidíme ružovo ani na jeseň, keď by mali mať hlavnú sezónu,“ dodáva Harbuľák.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#turizmus #cestovný ruch
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku