Od návratu agentúry pre cestovný ruch si sľubujú akú-takú pomoc aj samotné cestovky. Bez zásahu zhora totiž hrozí prepúšťanie a aj zatváranie prevádzok. Pandémia totiž zmazala všetky rekordy návštevnosti z minulého roka.
"Nová agentúra má potenciál zmeniť veľa,“ hovorí prezident Zväzu cestovného ruchu Marek Harbuľák. Situácia v cestovnom ruchu je teraz podľa neho viac ako kritická. Tržby sa v tomto roku môžu podľa prepočtov zväzu prepadnúť aj o polovicu. Od novej agentúry si tak Harbuľák sľubuje zlepšenie propagácie Slovenska. Ponúka aj skúsenosti členov zväzu.
Bez reklamy to nepôjde
"Nová inštitúcia by mala koordinovať prezentáciu a propagáciu na všetkých úrovniach, a to nielen oblastných či krajských organizácií cestovného ruchu, ale aj v ďalších rezortoch,“ myslí si Harbuľák. Ako príklad uvádza ministerstvo zahraničných vecí. Myslieť treba pritom podľa neho dlhodobo.
Situácia v cestovnom ruchu si bude pre pandémiu vyžadovať nový marketingový prístup, upozorňuje generálna sekretárka Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Jana Varinská. "Bez účelnej a kvalitnej propagácie našej krajiny by o nás zahraniční turisti nevedeli,“ hovorí.
V budúcnosti by asociácia podľa nej rada prispela k podpore domáceho turizmu. Zaváži však aj jej program, dodáva Varinská. Členovia asociácie sa v minulosti aktívne zúčastňovali na veľtrhoch po celej Európe. Pôvodná agentúra fungovala na Slovensku od roku 1975.
Červené čísla
"Hovoriť o reštarte cestovného ruchu u nás je v súčasnosti príliš optimistické,“ hovorí Varinská. Čísla veľmi nepustia. Podľa májových štatistík sa tržby v ubytovacích zariadeniach medziročne prepadli takmer o 81,6 percenta. V apríli to bolo ešte o vyše tri percentá viac. Nedarilo sa ani reštauráciám – v máji im tržby medziročne klesli takmer o tretinu.
"Na začiatku letnej sezóny je možné vidieť mierny nárast dopytu, ale ten je spôsobený zväčša preloženými pobytmi,“ hovorí Harbuľák. O niečo ťahajú návštevnosť aj domáce dovolenky rodín s deťmi.
Kameňom úrazu je však úbytok návštevníkov z cudziny. Najhoršie sú na tom podľa Harbuľáka biznis hotely. Viaceré doteraz ani neotvorili. "Situáciu nevidíme ružovo ani na jeseň, keď by mali mať hlavnú sezónu,“ dodáva Harbuľák.