Hluk ako z preletu prúdového lietadla. Električka rozhádala Bratislavu

, 29.04.2020 18:00

Obyvateľom bratislavskej mestskej časti Karlova Ves znepríjemňuje život zrekonštruovaná električková trať. Dôvodom je zvýšený hluk. Ten sa totiž po spustení vynovených koľají začal šíriť po sídlisku.

Zrekonštruovaná električková trať vytvára pri...
Zrekonštruovaná električková trať vytvára pri prejazde električky dunivý zvuk. Autor: Robert Hüttner, Pravda, Robert Hüttner

"V byte sa hluk dá prirovnať k hrmeniu alebo k preletu prúdového lietadla,“ opisuje Miloš Beladič z petičného výboru. Dunenie má byť podľa neho počuť aj vo vzdialenosti približne 700 metrov od trate. Nespokojnosť obyvateľov vyústila do petície a aj trestného oznámenia na hlavné mesto. To tvrdí, že problém rieši.

Hluk však už prešetruje aj polícia. "Môžeme potvrdiť, že daným prípadom sa v súčasnosti zaoberajú policajti prvého bratislavského okresu. Trestné oznámenie je v štádiu preverovania,“ informovala Veronika Martiniaková, hovorkyňa krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave. Po zabezpečení všetkých potrebných podkladov bude podľa nej rozhodnuté vo veci v zmysle Trestného poriadku.

Nedodržané postupy

Beladič tvrdí, že pri zhotovení trate neboli údajne dodržané ani základné stavebné postupy. Ide podľa neho napríklad o použitie takzvaných retifikačných skrutiek. "Tieto skrutky mali byť do piatich hodín po betonáži vybraté. Avšak u približne tretiny týchto skrutiek sa tak nestalo. To údajne spôsobilo, že betónové podložie trate nedosadlo na tlmiacu podložku, ktorá má brániť vibroakustickému hluku,“ hovorí Beladič. Podľa jeho slov trať nebola ani riadne vybrúsená.

Na riešení už podľa hovorcu Bratislavy Petra Bublu pracujú odborníci na akustiku od projektanta, zhotoviteľa až po samotný magistrát. "Uvedený problém nie je jednoduchý a postupne sa snažíme eliminovať teórie, prečo dochádza k nízkofrekvenčnému hluku, takzvanému duneniu,“ uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla.

Podľa jeho slov boli na základe odporúčania projektanta spravené odvrty na vytipovaných miestach. Následne boli vykonané merania. Odborníci na akustiku momentálne finišujú so správou. Príčiny neželaných akustických javov sú však zatiaľ neznáme. "Príčin môže byť viacero, napr. chybný projekt, chybná realizácia či podvozky električiek,“ dodáva Bubla.

Sporné merania

Petičný výbor sa však s magistrátom hlavného mesta nezhodne ani na nameraných hodnotách hluku. Kým mesto tvrdí, že sú v poriadku, obyvatelia s tým nesúhlasia. Podľa nich namerané hodnoty prekračujú povolené normy.

Mesto a petičný výbor majú rovnaký protokol o...
Mesto a petičný výbor majú rovnaký protokol o meraní hluku. Konštatovanie prekročenia noriem je rozdielne. Autor: Pravda

Obe strany majú pritom k dispozícii rovnaký protokol s výsledkami. V jednom je konštatované prekročenie povolených limitov, v druhom nie. "Mesto k výsledkom prirátalo korekciu 10 dB, keďže tvrdí, že vie preukázať, že nie sú k dispozícii žiadne technické a organizačné opatrenia bez podstatného obmedzenia dopravy,“ tvrdí Beladič.

Mesto s takýmto obvinením nesúhlasí. "Dôrazne odmietame a ohradzujeme sa voči tvrdeniam o falšovaní merania,“ hovorí Bubla. Hluk dráhy sa vyhodnocuje, a aj v tomto prípade bol vyhodnocovaný, v súsislosti s prípustnými hodnotami uvedenými v prílohe vyhlášky ministerstva zdravotníctva, vysvetľuje. Práve tá stanovuje podrobnosti o prípustných hodnotách hluku, infrazvuku a vibrácií a o požiadavkách na objektivizáciu hluku, infrazvuku a vibrácií v životnom prostredí. Daná vyhláška podľa Bublu pripúšťa v území v okolí miestnych komunikácií s hromadnou dopravou či železničných dráh cez deň a večer hluk s intenzitou 70 dB. V noci limit klesá na 60 db. "Výsledky merania hlučnosti preukázali, že tieto limity hluku nie sú prekračované,“ dodáva Bubla.

Definitívne vyhodnotenie výsledkov meraní má v kompetencii Regionálny úrad verejného zdravotníctva Bratislava.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#rekonštrukcia električkovej trate #Karlova Ves #hluk #električka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku