Okolo Matovičových obedov pre seniorov je zmätok

, 21.04.2020 16:20, aktualizované: 16:46

Dôchodcovia by mali po novom dostávať stravné lístky na nákup obedov. Tie by im z reštaurácií mali rozvážať taxikári. Tak vyzerá návrh, ktorý v pondelok predstavil premiér Igor Matovič. Ako bude opatrenie fungovať a kto rozvoz zaplatí, je nateraz otázne. O téme ešte stále rokuje krízový štáb.

„Tretina dôchodcov by takto dostala komfortný obed. Moja vízia je, že by sa na ňom seniori podieľali jedným eurom,“ povedal Matovič v utorok po schválení prvej fázy uvoľňovania ekonomických opatrení.

Záujem je otázny

Novinku vítajú signatári iniciatívy Pomoc pre gastro. Únia dôchodcov na Slovensku je za, no vynárajú sa otázky. Podľa jej predsedu Jána Lipianskeho, je to istá forma pokusu, ktorá môže pomôcť. Neočakáva však, že bude o ňu veľký záujem. Už teraz totiž jedlo imobilným seniorom zaobstarávaju samosprávy. „To, čo teraz máme, funguje perfektne,“ dodal Lipiansky.

Pochybnosti má aj Zväz cestovného ruchu. Obedy budú podľa neho ťažko uplatniteľné v praxi a nie sú ekonomickým opatrením. Podľa prezidenta zväzu Mareka Harbuľáka neexistujú žiadne podrobnosti o tom, ako by novinka mala fungovať. Nie je známe ani presné číslo, koľko seniorov by takúto možnosť reálne využilo. Viac ako mesiac zatvorené prevádzky by sa na to museli aj vopred pripraviť. A tiež nakúpiť potrebné potraviny.

Kto zaplatí taxikárov?

Nezodpovedané otázky sú aj na strane taxikárov. Podľa Branislava Masára, predsedu asociácie Taxi Slovenskej republiky, nový návrh úplne nereflektuje ich potreby. No sám nevie, kto by v prípade jeho schválenia platil za služby taxikárov.

Asociácia navrhovala, aby rozvoz ostal v réžii samospráv a školských jedální, ktoré už teraz majú svoju klientelu. Prostriedky na zaplatenie taxikárov by v tomto prípade vyčlenil štát. „Taxikár by takto za každú adresu dostal jedno, dve eurá,“ povedal Masár. Podľa neho by s tým súhlasili viacerí. „Mohli by sa striedať, aby mali aspoň na vodu a chlieb,“ dodal.

V súčasnosti totiž väčšina z nich nemá žiaden príjem. Počet zákazníkov sa znížil na minimum, málokto využíva aj službu objednávky potravín priamo domov. „Predtým sme mali možno tisíc telefonátov denne, teraz máme desať, z toho štyria sa spýtajú, či vozíme ľudí,“ vysvetlil Masár.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#seniory #opatrenia #koronavírus
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku