Namiesto vrátenia peňazí poukaz na dovolenku? Dovolenkári sa búria

Cestovné kancelárie chcú riešiť problémy so zájazdmi cez takzvané vouchery. Teda poukazy na dovolenku. Tie by si klienti mohli uplatniť počas celého budúceho roka. Ak nie, cestovky by im ich zaplatili v decembri 2021. Systém voucherov už spolu s cestovkami pripravuje rezort dopravy.

20.04.2020 20:01
debata (70)

Ľuďom však takáto možnosť veľmi nevonia. Proti cestovným poukazom vznikla už aj petícia. Nateraz ju podpísalo vyše sedemsto ľudí.

"Cestovné kancelárie získajú od spotrebiteľov fakticky bezúročné pôžičky, pričom spotrebitelia prídu nielen o svoje spotrebiteľské práva, ale i o cenu peňazí, ktoré majú podľa návrhu cestovných kancelárií vymeniť za poukážky,“ tvrdí Spotrebiteľské centrum. Podľa jeho riaditeľa Miroslava Antoňaka by mala byť dohoda medzi klientom cestovnej kancelárie a cestovnou kanceláriou férová pre obe strany.

Len so súhlasom

Spotrebiteľské centrum nemá až taký problém s poukazmi ako takými, ale skôr s nedobrovoľnosťou pripravovaného systému. Klient cestovnej kancelárie by mal totiž dobrovoľne súhlasiť s touto alternatívou, tvrdí. „V tom prípade by však platnosť poukazov nemala byť kratšia ako dva roky a dlžníci (cestovné kancelárie) by mali pamätať na to, že aj peniaze spotrebiteľov majú svoju hodnotu,“ dodáva Spotrebiteľské centrum.

Takýmto opatrením by sa však podľa cestoviek podarilo ochrániť cestovné kancelárie či agentúry, ale aj samotné peniaze ľudí, ktorí si zakúpili svoj zájazd a dovolenku. "Cestovná kancelária urobí dodatok k existujúcej zmluve, kde potvrdí hodnotu vo výške zaplatenej zálohy alebo celého zájazdu,“ hovorí Jana Varinská, generálna sekretárka Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr.

Video
Ide o peniaze: S cestovateľkou Jankou Travelhacker o tom, ako neprísť o peniaze za dovolenky v čase pandémie.

Cestovky vidia riešenie v poukaze

„Navrhovaným opatrením, ktoré môže zmierniť dôsledky dosahu ochorenia na COVID-19 je legislatívne umožniť cestovným kanceláriám odložiť povinnosť plnenia záväzkov vyplývajúcich zo zmluvy o zájazde na obdobie priaznivé pre cestovanie,“ hovorí Varinská.

Ak by sa klient cestovnej kancelárie rozhodol v budúcnosti pre dovolenku aj za vyššiu sumu, tak s ním cestovka podpíše novú zmluvu o zájazde. A rozdiel si dovolenkár doplatí. Cena dovolenky však môže byť aj nižšia, ako klient zaplatil. V tomto prípade cestovná kancelária sa dohodne s klientom, či mu na zvyšnú sumu vystaví ďalší dodatok, alebo mu vráti peniaze.

Ako by mal fungovať voucher:

Klient dostane naspäť celú sumu, ktorú za dovolenku zaplatil, vo forme poukazu. Nepríde ani o poplatok, ktorý by za stornovanie zájazdu musel zaplatiť. V prípade letných dovoleniek je to 70 až 80 percent z ceny zájazdu.

Poukaz by bolo možné použiť na nákup dovolenky v roku 2021. Okrem toho bude prenosný nielen medzi osobami, ale aj destináciami.

© Autorské práva vyhradené

70 debata chyba
Viac na túto tému: #leto #dovolenka #cestovné kancelárie #koronavírus