Érsek: Diaľnica do Košíc bude v roku 2026

Súvislá diaľnica medzi Bratislavou a Košicami stále nie je hotová. Severná diaľnica D1 ostáva v problémoch aj po ďalšom volebnom období. Končiaci minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) tvrdí, že prepojenie dvoch najväčších miest nevznikne ani počas nasledujúcich štyroch rokov. Za pomalú výstavbu diaľnic viní Érsek legislatívu.

25.02.2020 05:00
debata (19)
Podľa Érseka si na súvislú diaľnicu z Košíc do... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Árpád Érsek Podľa Érseka si na súvislú diaľnicu z Košíc do Bratislavy ešte niekoľko rokov počkáme.

Kedy bude dokončená diaľnica D1 medzi Košicami a Bratislavou?

Ak nedôjde k zdržaniu procesov, tak v rokoch 2025 až 2026. Skôr to nejde. Diaľnica už mohla byť hotová, ak by sa stavala južnou trasou.

Na severe sú vyššie intenzity dopravy. Ostali by priemyselné oblasti bez cestnej infraštruktúry?

Dostali by zvislé napojenie na diaľnicu v podobe ciest prvej triedy, alebo rýchlostných ciest.

Čo treba zmeniť, aby bola výstavba diaľnic na Slovensku rýchlejšia?

Treba zmeniť viacero zákonov. Treba zmeniť zákon, ktorý sa týka stavieb vo verejnom záujme. Maďarsko a Rakúsko majú inak nastavené pravidlá. U nich sa urobí EIA, ktorá určí trasovanie diaľnice a začne sa stavať. Ostatné sa vybavuje na súdoch. Oni vyvlastnia pozemky, zaplatia za ne, ale nečakajú na to, kým je takpovediac čistý stav. My musíme podľa legislatívy čakať. Stavať môžeme len vtedy, keď máte dlhodobý prenájom na 30 rokov alebo máte pozemok vo vlastníctve. Druhá vec sú tendre. V Rakúsku firma, ktorá neuspela v tendry a chce súťaž napadnúť, musí zložiť kauciu. U nás je tá kaucia veľmi nízka. Rakúsky súd bez možnosti odvolania rozhodne, či je firma v práve. Keď áno, kaucia sa spoločnosti vráti. Keď nie, kaucia prepadne. Ide o státisíce eur. Na Slovensku je navyše napríklad jeden človek z Bratislavy, ktorý napáda všetky stavby. Podľa zákona na to má právo, lebo je dotknutá osoba, ale zmysel to nedáva žiadny.

Takže vieme, čo treba zmeniť. Prečo ste to nezmenili?

Robili sme zásahy a niektoré veci sme presadili. Okrem iného aj vďaka našim zmenám zákonov sa stavia na R7, kde by sme inak kvôli špekulantom stáli možno ešte aj teraz. Komplexná zmena však musí byť prevzatá zo zahraničia, aby sme zbytočne nevymýšľali to, čo už je a nemali problémy v EÚ. Je to horšie, keď vládne koalícia. Niekomu sa páči to, inému niečo iné.

Kedy sa bude dvíhať diaľnica D1 pri Bratislave, pre napojenie na diaľnicu D4?

Môžeme to robiť len v letných mesiacoch. Malo by sa to robiť počas tohto roka. Diaľnica D4 nemôže byť odovzdaná bez napojenia na diaľnicu D1.

Kedy bude sprejazdnený celý projekt D4/R7?

Pri všetkých stavbách s dĺžkou 64 kilometrov vznikne meškanie. Podľa mňa bude celý projekt hotový v roku 2023.

Bol som ministrom dopravy pre celé Slovensko. Aj pre juh, čo bohužiaľ veľa ministrov predo mnou nemôže povedať.
Árpád Érsek

V akom stave je úsek D1 Turany – Hubová?

Je naň vypracované nové posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA). Ani to sa niektorým samosprávam nepáči. Neustále zmeny robiť nevieme. Po skončení podrobného inžiniersko-geologického a hydrogeologického prieskumu, ktorým sa zisťuje a overuje vplyv tunela na celý horninový masív, jeho podzemné vody, povrchové toky a vodárenské zdroje bola podaná žiadosť o posúdenie splnenia požiadaviek Rámcovej smernice o vode. Zároveň zabezpečujeme záväzné stanoviská dotknutých organizácií, samospráv, správcov inžinierskych sieti k územnému konaniu na základe vypracovanej Dokumentácie na územné rozhodnutie, ktoré budú podkladom k podaniu žiadosti na územné rozhodnutie. Termín ďalších krokov prípravy priamo súvisí s úspešným ukončením procesu územného konania stavby, ako aj zabezpečením finančného krytia projektu.

Diaľnica D3 na Kysuciach je však nedostavaná. Nedalo sa v nej pokračovať?

Práve úsek na D3 bol prvý, ktorý som po svojom nástupe na ministerstvo podpísal, aj keď sa to mnohým nepáčilo. Zvyšok je v príprave, lebo nebol dostatočne dobre pripravený. Viem, že je tam zlá situácia. Na úsekoch D3 sa snažíme o akcelerovanie prípravy, ide o úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a Oščadnica – Čadca, Bukov. Pre urýchlenie výstavby sme od úseku D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto oddelili výstavbu privádzača Kysucké Nové Mesto.

Kedy bude D3 pripravená na výstavbu?

Verejné obstarávanie na výber zhotoviteľov stavieb všetkých týchto úsekov predpokladáme v priebehu rokov 2020 až 2022.

Sú na D3 vyčlenené peniaze?

Na D3 môžeme použiť eurofondy.

Kedy sa obnovia práve na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové?

Ešte v decembri sa vypísala súťaž. Od januára prebieha súťažný dialóg. Projekt sme rozdelili na štyri časti preto, aby sme úsek mohli sprejazdniť čo najskôr. Bol by som veľmi rád, ak by súťaž bola uzatvorená na jeseň tohto roku.

Je možné dokončiť úsek do roku 2023?

Áno. Ak sa súťaže nebudú zbytočne predlžovať.

Nemohli ste skôr rozviazať zmluvu s konzorciom vedeným spoločnosťou Salini Impregilo?

Nie. Museli sme čakať, kým prerazia tunel. Keď som nastúpil do funkcie, tunel ešte nebol prerazený. Pravidelne som tam chodil a tlačil na nich, aby robili čo najrýchlejšie, ale keď niekto spravil chybu pri štarte súťaže, ja som v polke trasy už nevedel všetko zachrániť. Takto sme to spravili tak, aby stavbu bolo možné dokončiť. Kto by po nich prevzal tunel, ktorý ešte len začali kopať?

Prečo bol úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala problematický?

Konzorcium firiem Salini Impregilo a Dúha neboli na túto zákazku vôbec pripravení.

Kedy bude hotový úsek D1 Hubová – Ivachnová, teda obchvat Ružomberka?

Pracuje sa v tuneli. Dokončenie je naplánované na jún 2022. Práce idú podľa harmonogramu. Nemáme však najlepšiu spoluprácu so samotným mestom Ružomberok.

Nezanedbali ste počas svojho pôsobenia sever Slovenska? Veľa projektov sa realizovalo práve na juhu.

Čadca nie je na juhu. Ani Prešov nie je na juhu. Ani privádzač na Lietavskú Lúčku nie je na juhu. Súťažíme nanovo Višňové, ktoré je pri Žiline. Nemyslím si, že by som sever Slovenska zanedbal. Navyše na súťaž čaká druhá etapa obchvatu Prešova a R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Rovnako ani D1 Budimír – Bidovce nie je na juhu. Pravdou je, že juh Slovenska bol dlhodobo zanedbávaný a malo to dosah na kvalitu života v celom tomto regióne, a to som sa rozhodol zmeniť. Nebudem sa za to ospravedlňovať a, naopak, som na to hrdý.

Na juhu sa postavila rýchlostná cesta R7, ktorá môže ísť na prelome marca a apríla do predčasného užívania v dĺžke 23 kilometrov.

Na rýchlostnej ceste R2 sú vo výstavbe dva úseky. Tendruje sa Soroška. Ak sa na to pozriete celkovo, bol som ministrom dopravy pre celé Slovensko. Aj pre juh, čo bohužiaľ veľa ministrov predo mnou nemôže povedať.

Ako hodnotíte svoje pôsobenie na ministerstve?

Rok 2018 bol rokom prípravy. Máme rozostavaných 130 kilometrov rýchlostných ciest a diaľnic. Z toho asi 50 kilometrov vieme odovzdať tento roka na 70 kilometrov máme pripravené projekty. Ide najmä o obchvaty. Napríklad Šaca, druhá etapa Prešova. Začína sa stavať aj úsek R2 Mýtna – Kriváň. Staviame aj R2 Mýtna – Lovinobaňa. Po dostavbe môžeme povedať, že z Lučenca do Bratislavy povedie diaľnica. Výnimkou je obchvat Zvolena, kde sa nevedia dohodnúť Sliač a Zvolen.

Na začiatku volebného obdobia sa hovorilo, že má vzniknúť dopravný generel a dopravná autorita. Prečo nevznikli?

Robíme na tom. Nezabudli sme na to. Len sa to nedá zrealizovať za rok ani dva. Súvisí s tým spracovanie veľkého množstva informácií. Do dvoch rokov to môže byť hotové. Všetky merania si vyžadujú finančné prostriedky.

Árpád Érsek (61) je minister dopravy a zastupujúci minister životného prostredia. Je absolventom Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave. V roku 2010 ho zvolili za poslanca NR SR za stranu Most-Híd.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #rozhovor #Arpád Érsek