Spor o mýto eskaluje, Vážny podal trestné oznámenie

, 30.01.2020 19:39
Ľubomír Vážny
Poslanec Ľubomír Vážny (Smer–SD) viedol ministerstvo dopravy v čase uzavretia zmluvy na mýtny systém. Autor: ,

Kde zlyhal mýtny systém a kto za to môže? Zatiaľ čo Národný kontrolný úrad (NKÚ) stojí za svojimi závermi z kontroly prevádzky mýtneho systému, bývalý minister dopravy a terajší poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD) tvrdí, že "stredne cvičený šimpanz by neprijal taký záver ako NKÚ“.

VIDEO: Poloblázon, truhlík, šimpanz. Vážný nešetřil NKÚ a jeho správu mýte.

Pre správu NKÚ o kontrole mýtneho systému podal exminister aj trestné oznámenie na neznámeho páchateľa.

Úrad sa tiež nedal a bránil svoje zistenia. „Ich pravdivosť a úplnosť bola potvrdená vedením Národnej diaľničnej spoločnosti a informáciu o výsledkoch kontrolnej akcie prerokovala a zobrala na vedomie vláda SR bez pripomienok,“ informoval NKÚ po včerajšej tlačovej besede exministra Vážneho.

Ten odôvodnil podanie trestného oznámenia útokmi na jeho osobu a snahou o očistenie svojho mena. „Domnievam sa, že v súvislosti s vypracovaním, zverejnením a následným komunikovaním protokolu NKÚ a záverečnej správy NKÚ z októbra 2019 boli naplnené skutkové podstaty viacerých trestných činov – trestného činu krivého obvinenia, šírenia poplašnej správy, ohovárania a v neposlednom rade poškodzovania cudzích práv,“ povedal Vážny.

Takisto podal návrh na vykonanie dvoch kontrol, ktoré sa v prípade prijatia uznesenia Národnej rady stanú pre NKÚ povinné. „Prvá kontrola sa bude týkať realizácie stavby tunela Branisko. Jej účelom je zosumarizovať objem finančných zdrojov na výstavbu a zhodnotiť hospodárnosť ich vynakladania,“ povedal Vážny. Druhá kontrola sa má týkať vzniku a hospodárenia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Iné východisko vraj nebolo

Vážny na včerajšej tlačovej besede zdôraznil aj to, že bol osobne pri obstarávaní mýtneho systému a jeho uvedení do prevádzky, a stojí za tým, že v tom čase bol tento proces transparentný v prospech Slovenska. „Iné východisko v tom čase nebolo. Jediná možnosť bola tá, postaviť mýtny systém pod tlakom bánk ako službu,“ uviedol.

Práve Vážny bol v čase uzavretia zmluvy o komplexnej službe elektronického výberu mýta medzi NDS a prevádzkovateľom mýtneho systému firmou SkyToll v roku 2009 ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií v prvej vláde Roberta Fica (2006 – 2010). Generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva NDS bol vtedy Igor Choma (Smer-SD). Mýtny tender vtedy vyhral najdrahší uchádzač s cenou 863 miliónov eur. Troch lacnejších konkurentov totiž vylúčili.

V Českej republike začal od 1. decembra minulého roka fungovať nový mýtny systém s modernou satelitnou technológiou. Jeho celkové náklady sa vyšplhali na sumu 2,3 miliardy korún českých (niečo viac ako 91 miliónov eur) s DPH. Českých počítačových nadšencov však šokovala zákazka v hodnote 400 miliónov Kč (asi 15,9 mil. eur) na vytvorenie informačného systému predaja elektronických diaľničných známok s jeho štvorročnou údržbou. Nadšenci sa tak rozhodli vytvoriť vlastnú technológiu sami, čo sa im podarilo počas jedného víkendu. Prihlásilo sa zhruba 300 dobrovoľníkov, pričom 60 ľudí pracovalo bez nároku na honorár. Momentálne sa ukazuje funkčnosť riešenia a pomocou tejto technológie sa predávajú demonštračné „fér známky“, aby si užívatelia mohli nákup reálne vyskúšať.

Zistenia NKÚ vyšetruje NAKA

Nedávne zistenia NKÚ pri kontrole prevádzky elektronického výberu mýta na Slovensku vyšetruje Národná kriminálna agentúra (NAKA). „Zistenia, ktoré súvisia s možným porušením zákona, sa týkajú povinností pri správe cudzieho majetku a odstúpili sme ich orgánom činným v trestnom konaní rovnakým spôsobom ako ostatné oznámenia,“ uviedol pred časom hovorca NKÚ Marek Papajčík.

NKÚ na základe kontroly konštatoval, že terajší systém je pre štát nevýhodný, neefektívny, takmer polovica výnosov z mýta končí na účte súkromného prevádzkovateľa. Na výstavbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest išlo z vybratých peňazí minimum. Navyše, mýtny systém nie je vo vlastníctve štátu, hoci ten za jeho výstavbu už prevádzkovateľovi zaplatil.

Exminister dopravy však víta už trvajúce policajné vyšetrovanie okolností budovania mýtneho systému na Slovensku. „Informácie o mýtnom systéme a kontext, v akom odznievajú, sú poznačené politizovaním, neodbornosťou a zaráža ma, že vysokou neodbornosťou NKÚ, ktorá vedie k skresľovaniu faktov, zavádzaniu verejnosti a v konečnom dôsledku aj k poškodzovaniu mojej osoby,“ uviedol poslanec. Ako podotkol, je za vyšetrenie a objasnenie okolností, za akých sa podpísala zmluva a systém uviedol do prevádzky, pričom je za vyvodenie osobnej zodpovednosti.

Kontrola mýta podľa NKÚ nebola zameraná na verejné obstarávanie či z neho vyplývajúce zmluvné vzťahy. „Najvyšší kontrolný úrad realizoval kontrolu efektívnosti výberu mýta na základe plánu kontrolnej činnosti, ktorý bol schválený v decembri roku 2018 a vychádzal z rizikových analýz a zistení z predchádzajúcich období,“ uviedol Papajčík. Plán kontrolnej činnosti je podľa úradu verejný dokument, pričom zameranie i časovanie kontroly bolo vopred jednoznačne stanovené. „NKÚ sa zameral na efektívnosť a účinnosť výberu mýta a napĺňanie kľúčových cieľov,“ dodal hovorca NKÚ.

Slovenský mýtny systém

  • Zmluva na mýtny systém bola uzavretá v roku 2009 Ľubomírom Vážnym (vtedajším ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií)
  • NKÚ na základe kontroly upozornil na neefektívne a nehospodárne nastavený mýtny systém aj na vážne riziká do budúcnosti
  • Prevádzkovateľom je firma SkyToll, ktorej na účte končí takmer polovica z výberu diaľničného mýta
  • Z jedného eura mýta dostáva 45 centov NDS a 48 centov ide na účet SkyTollu, ktorý od roku 2010 mýtny systém prevádzkuje
  • Výskumný ústav dopravný ho označil ako najmenej efektívny mýtny systém spomedzi piatich krajín regiónu
#Mýto #mýtny systém #Ľubomír Vážny
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku